هوای اسن‍پ طوفانی شد/ تاکسی اینترنتی یا مفتش حریم خصوصی؟

صبح امروز سرانجام کارد به استخوان رانندگان اسنپی رسید. تاکسی اینترنتی که به لطف «پشتوانه قرص و محکم» خود زیر بار هیچ انتقادی نمی‌رود و استادانه سیاست سکوت و چراغ‌خاموش را اجرا می‌کند، حالا با اولین بحران مدیریتی‌اش روبه‌رو شده است؛ تجمع و اعتراض.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اسنپ به‌عنوان اولین شرکت تاکسی اینترنتی ایران، چنان مرزهای موفقیت را در هم شکست که به‌کلی تمام معادلات دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال را آشفته کرده بود. سیر موفقیت اسنپ چنان زاویه‌ای داشت که تبدیل به یک نماد در دنیای استارت‌آپ‌های ایرانی شد. این مجموعه توانست موج جدیدی از کسب و کار را راه بیندازد. تعداد کثیری از جوانان راه جدیدی برای درآمدزایی پیدا کردند و مسافران مستاصل خیابان نیز با کمترین هزینه به مقصد رسیدند. اما این ظاهر ماجرا است.

اسنپ رفته رفته بزرگ شد. بزرگ‌تر از چیزی که در ذهن مدیران جوانش بگنجد. بی‌آنکه کسی بداند شرکا و سرمایه‌گذاران مطرحی برایش پیدا شد. از ایرانسل گرفته تا یک تیم اماراتی. مباحث اقتصادی جای خلاقیت را گرفت و اسنپ دیگر آن برنامه دوست‌داشتنی و مقرون به صرفه قدیم نبود.

ضعف مدیریت شرکت خودش را در استخدام بی حساب و کتاب افراد نشان داد. اولین تعرض یکی از رانندگان، کار دست اسنپ داد. البته جای تعجبی هم ندارد که وقتی یک شرکت نیروهایش را از کنار خیابان استخدام کند، عاقبتش این می‌شود. مالکان و دست‌های پشت پرده اسنپ قضیه تعرض را به طریقی «فیصله» دادند. عدم وجود نظارت بر راننده‌ها گهگاه تا جایی پیش می‌رفت که مسافر را در بین راه پیاده می‌کردند. البته از تیم پشتیبانی اسنپ با آن ادبیات برخورنده نیز آبی گرم نمی‌شد.

این‌بار یک اتفاق دیگر دامان این شرکت مغرور و بی‌اعتنا به حقوق شهروندی را گرفته است؛ تجمع و اعتراض رانندگان. ماجرا از آنجا شروع شد که به دستور مقام قضایی، از تاریخ ۳۰ آبان ماه جاری تمام اپلیکیشن‌های درخواست خودرو موظف به عدم استفاده از مسیریاب Waze توسط کاربران خود هستند. این اقدام چیزی بود که زودتر از این‌ها می‌بایست انجام می‌شد. بهره‌گیری از یک برنامه که مالکیت آن در اختیار رژیم صهیونیستی است، هیچ معنایی ندارد. اما کم‌کم بحث به سمت و سویی دیگر رفت. در این اطلاعیه اگرچه نه به شکل دستور، ولی به رانندگان «پیشنهاد» شده است که از نرم‌افزار جایگزین دال استفاده کنند.

سیستمی ایرانی با مشکلات فنی فراوان که بیم آن می‌رود آغازگر سبک نوینی از تحمیل دستوری باشد. این پدیده زمانی شکل وخیم‌تری به خود گرفت که رانندگانی از برنامه Waze در گوشی‌های خود استفاده می‌کردند، به ناگاه شاهد یک پیغام از سوی سرور اسنپ بودند با این عنوان که به‌دلیل استفاده از سیستم ممنوعه، اعتبار شما لغو گردیده است. اینکه راننده‌ها از دستور قضایی سرپیچی کرده‌اند، بحث جداست. اما اینکه چطور یک شرکت تاکسی اینترنتی به داخل گوشی افراد نفوذ کرده و لیست برنامه‌های آن‌ها را چک می‌کند، جای ترس دارد. آیا این اقدام نقض حریم خصوصی نیست؟ شاید پس‌فردا اسنپ گوشی افراد را چک کند و پیغام دهد که اعتبار شما به‌دلیل استفاده از آهنگ غیرمجاز، لغو است!

402

کد خبر: 876129

وب گردی

وب گردی