دانش آموزان مهارت های مقابله با آسیب های اجتماعی را نیاموخته اند/نوجوانان در معرض خطر استفاده از مواد مخدر هستند

کارشناس مشاوره ، مدرس دانشگاه و عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت:گروه های منفعت طلب برای رسیدن به اهدافشان به سراغ افراد آسیب پذیر مانند نوجوانان و جوانانی می روند که برای مقابله با تهدیدات به خوبی آموزش ندیده اند .

دکتر بهمن بهمنی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره روی آوردن دانش آموزان به موادمخدر یا محرک از لحاظ روانشناسی، گفت: نوجوانان تنوع پذیر ، لذت جو و تحول طلب هستند و مهارت هایی که در برابر این تهدیدات که بتوانند از خود دفاع کنند را نیاموخته اند و میزان آموزش ها درست و کافی نیست.

وی گفت: گروه های منفعت طلب برای رسیدن به اهدافشان به سراغ افراد آسیب پذیر مانند نوجوانان و جوانانی می روند که برای مقابله با تهدیدات به خوبی آموزش ندیده اند و دانش آموزان بخاطر کنجکاوی ، ثابت کردن خود پیش دوستان ، غلبه بر ترس و... به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کرده و استفاده می کنند .

این مدرس دانشگاه گفت:بدن افراد پس از مصرف مواد مخدر از لحاظ فیزیولوژیک واکنش نشان داده و به مواد وابسته می شود که نتیجه آن به وجود آمدن اختلالات روانی در بزرگسالان و مشکلات روحی در دانش آموزان است.

وی در ادامه گفت: معتاد شدن کار پیچیده و سختی نیست فقط کافی فرد چندین بار از مواد مخدر یا محرک استفاده کند و پس از استفاده چند باره ، کنترل استفاده از مواد دیگر در دست فرد نیست زیرا بدن به این ماده عادت کرده و حال بدن است که تمنای این ماده مخرب را می کند.

دکتر بهمنی گفت:مهمترین مشکلاتی که امروزه در مدارس دیده می شود ، نبود محتوا ، کم تحرکی ،عدم امکانات برای تخلیه هیجانات دانش آموزان و نداشتن هدف و کمبود نشاط و شادی است که از کمبودهای اساسی در مدارس و جامعه به شمار می رود.

وی ادامه داد:متاسفانه مدارس در ذهن دانش آموزان فقط درس خواندن را جا انداخته اند که باعث تک بعدی شدن دانش آموز می شود و نمی تواند به موضوعات و معضلاتی که در آن سن برایش بوجود می آید فکر کند.

این کارشناس مشاوره در پایان افزود: در چند سال چندین طرح جامع آموزش و پرورش داشته ایم که هیچکدام از این طرح ها فایده ای برای محتوای دروس آموزشی و دانش آموزان نداشته و در واقع می توان گفت آموزش و پرورش بیشتر از اینکه به سمت محتوا مداری و نیاز محوری دانش آموز گام بردارد به سمت فرم مداری حرکت می کند و به نیازهای دانش آموزان توجه زیادی نمی شود و همه این دلایل باعث می شود دانش آموزان به سمت پوچ گرایی و فرار از مسئولیت بروند ، که در نهایت هم به سمت استفاده از مواد مخدر یا محرک کشیده می شوند.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 876237

وب گردی

وب گردی