زمزمه بنزین 1500 تومانی در راه است/ لطفا به بنزین نگاه سیاسی نشود!

بسیاری از فعالان عرصه سوخت در کشور اعتقاد دارند که ارائه خدمات در این بخش توجیه اقتصادی ندارد و تنها راه برون رفت از این موضوع را افزایش قیمت عنوان می‌کنند. آیا واقعی سازی‌قیمت بنزین می‌تواند گرهی از مکشلات این بخش را برطرف کند؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قرار بود در زمان اجرای هدفمندی یارانه قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین به صورت پلکانی و با شیب ملایم در کشور افزایش پیدا کند اما متاسفانه این امر مهم محقق نشد، این در حالی است که اکثر مسئولان و جایگاه‌داران تاکید دارند که قیمت سوخت در کشور افزایش پیدا کند. بنابراین این موضوع صدای جایگاه‌داران و مسئولان ذی ربط را به صدا در آورده و معتقدند که دیگر برای جایگاه‌داران صرفه اقتصادی ندارد که با این روش ادامه دهند.

در همین راستا داوود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جمع خبرنگاران گفته بود که به‌دلیل قیمت پایین سوخت، دیگر انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان فرسوده وجود ندارد و خودروهای قدیمی همچنان فعالیت می‌کنند.

او همچنین با بیان این‌که سوخت ارزان باعث شده مردم نیز انگیزه‌ای برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی نداشته باشند، تصریح کرد: موضوع افزایش قیمت سوخت ربطی به شایعات مربوط به افزایش قیمت برخی کالاها ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که متأسفانه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت ندارد، اظهار کرد: علی‌رغم مجوزهای قانونی برای افزایش قیمت سوخت و هزینه آن در زیرساخت‌های ریل و جاده،‌ اما به‌دلیل سیاست ضدتورمی دولت این برنامه اجرایی نشده است.

ابوذر ندیمی مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز؛ در خصوص دلایل افزایش نیافتن قیمت بنزین اظهار کرد: برای افزایش قیمت بنزین باید چند رویکرد را در نظر گرفت نخست اینکه تکلیف هدفمندی یارانه ها هنوز روشن نیست. اگر مجلس برنامه ای برای سال آینده دارد باید در بودجه لحاظ شود،دوم اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین از نظر افزایش دیگر کالا و خدمات باید مورد ارزیابی قرار گیرد چرا که این فرآورده به گونه ای است که در سایر بخش ها از جمله حمل و نقل و دیگر کالاو خدمات به تناسب افزایش هزینه حمل و نقل اثر می گذارد، سوم اینکه براساس سیاست مدیریت تورمی در کشور است نباید به گونه ای باشد که یکباره با یک افزایش قابل اعتنایی از نظر درصد فروش و عرضه کالا و خدمات روبه‌رو شویم. بنابراین با توجه به شاخص های کلان، رویکرد دولت به حفظ انضباط مالی است و طبق چنین رویکردهایی باید قبول کرد که موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین به آسانی صورت نمی‌پذیرد و باید این مسائل را در نظر گرفت.

او تصریح کرد: افزایش قیمت ها گاهی مستقیم و گاهی تبعی و انتظاری است، همه آثار مربوط به افزایش قیمت را نباید در بعد مستقیم ارزیابی کرد چرا که ابعاد دیگر نیز وجود دارد که بخشی از آن‌ها مربوط به حوزه قیمت ها از جهت مباحث مربوط به عملکرد اقتصادی در دیگر کالا هاست به طور یقین در باب تورم انتظاری مشکل‌ساز خواهد بود.

ناصر رییسی فرد رئیس انجمن صنفی جایگاه داران بنزین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که چرا دولت با افزایش قیمت بنزین در کشور مخالف است، گفت: دلیل اصلی این مخالفت معلوم نیست. ما چندین بار به نمایندگان مجلس گفتیم که افزایش قیمت بنزین هیچ تاثیری در تورم ندارد اما نمایندگان یک تفکر سیاسی برای دوره بعد دارند، در صورتی که خیانت به همه مردم است.

او با اشاره به اینکه در صورتی افزایش نیافتن قیمت بنزین جایگاه‌داران با مشکل مواجه خواهند شد، افزود: ما هم اکنون شاهد از بین رفتن سرمایه نسل‌های آینده در کشور هستیم.

رییسی فرد تاکید کرد: حتی اگر قیمت بنزین دوبرابر هم شود، کمتر از یک درصد در سبد خانوار اثر گذار است. چرا نمایندگان این موضوع را به صورت علمی بررسی نمی‌کنند؟ فقط در حد شعار و سیاسی‌کاری به این مقوله نگاه می‌کنند. چرا که این امر مشروط بر اطلاع رسانی صحیح و جلوگیری از ایجاد جو روانی مبنی بر افزایش نرخ سوخت است.

او ادامه داد: به طور معمول باید قیمت بنزین 1500 تومان باشد. هم‌اکنون دولت هزینه کارمزد، کرایه حمل و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کند این در حالی که تمام این موارد را خود مصرف کننده پرداخت می کند. این موضوع بحث سیاسی است و جو روانی ایجاد می کنند.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت کشور اظهارکرد: دولت باید یک سیستم نظارتی درستی را تعیین کند تا جلوی سوءاستفاده کنندگان گرفته شود. چرا که تنها راه منطقی همین است که بتوان جلوی سوءاستفاده کنندگان را گرفت. چراکه سوءاستفاده کنندگان جو روانی را در جامعه ایجاد می کنند. که نتوانیم قیمت ها را واقعی کنیم.

او با اشاره به اینکه باید قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در کشور واقعی شود خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت بنزین افزایش پیدا کند به طور یقین مردم خودشان سوخت مصرفی را مدیریت می‌کنند.

می توان گفت بحث قیمت حامل‌های انرژی در مقایسه با کشورهای دیگر در کشور ما ارزان بوده و برای چرخه حمل و نقل و جایگاه‌دار توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از فعالان اعتقاد براین دارند که شاید با افزایش قیمت بتوان گرهی از مشکلات پیش روی آنها را برداشت. البته ناگفته نماند که بجای اهرم افزایش قیمت باید تمام زیرساخت اصلاح شود تا متناسب با ارائه خدمات قیمت ها افزایش پیدا کند.

حال باید دید و منتظر ماند که آیا دولت به دور از مباحث سیاسی کاری به مقوله بنزین، برنامه‌ای در جهت رونق اقتصاد کشور و نیز نجات جایگاه‌داران از لبه پرتگاه دارد یا خیر.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 876346

وب گردی

وب گردی