ایران و پاکستان در حوزه های بسیاری می توانند همکاری داشته باشند

وزیر بهداشت پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان در حوزه های بسیاری می توانند همکاری داشته باشند، گفت: پاکستان به عنوان یک کشور مسلمان در زمینه تحقیقات دچار عقب ماندگی است و درصدد است با همکاری ایران بر این چالش ها فائق آمده و برنامه تحقیقاتی مشترک راه اندازی کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سائره افضل ترار در دیدار با وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه برنامه عمل و همکاری های ایران و پاکستان در حوزه سلامت، گفت: دولت پاکستان، پیشامد زلزله غرب ایران و کشته شدن تعدادی از زلزله زدگان در این مناطق را تسلیت می گوید.

وی افزود: ایران دولت بزرگی است و از دکتر هاشمی برای این دعوت تشکر می کنم، چراکه در دومین روز حضور خود در ایران به سر می بریم و در این مدت متوجه اشتراکات بسیاری بین ایران و پاکستان از لحاظ دینی و ارزشی شده ایم، درعین حال ایرانیان انسان هایی مهربان و مهمان نواز هستند.

وزیربهداشت پاکستان با بیان اینکه طرح تحول سلامت ایران در منطقه پیشتاز است، گفت: از انتخاب مجدد دکتر هاشمی در سمت وزیربهداشت ایران خوشحال هستیم، چراکه طرح تحول سلامت ایشان نشان دهنده پیشرفت ایران در مقوله سلامت در منطقه است.

وی با بیان این مطلب که ایران و پاکستان در حوزه های بسیاری می توانند همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایران طرح تحول سلامت را چند سال پیش، آغاز کرد، اما کشور پاکستان این طرح را سال گذشته پیاده کرد و هدف اصلی این بود که به فقیرترین اقشار جامعه رسیدگی شود، لذا داده های مربوط به این قشر را جمع آوری کردیم و اگرچه مدل انتخابی در این زمینه متفاوت است، اما مشکلات و چالش های دو کشور باهم مشترک است و در همین زمینه می توان از تجربیات ایران بهره برد.

دکتر افضل ترار تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند، محور همکاری های دو کشور را تشکیل بدهد، تحقیقات و امور دانشگاهی است و در این رابطه دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از برجسته ترین دانشگاه ها در منطقه است و انتخاب فردی به عنوان نقطه تماس کشور پاکستان با ایران در رابطه با امور دانشگاهی مهم است، چراکه کشور پاکستان به عنوان یک کشور مسلمان در زمینه تحقیقات عقب است و با چالش هایی که پیش روی ماست، خصوصا در زمینه بیمه و مسائل اقتصادی، رسیدگی به پیشرفت آموزشی با تاخیر مواجه شده است، لذا درصدد هستیم با همکاری ایران بر این چالش ها فائق آییم و برنامه تحقیقاتی مشترک راه اندازی کنیم.

وی گفت: موضوع دیگری که برای پاکستان اهمیت بسیاری دارد، بیماری های غیرواگیر است ، زیرا تا جاییکه متوجه شدم، ایران یک برنامه عمل ملی در این زمینه تدارک دیده است که دقیقا همان برنامه ای است که کشور پاکستان به آن نیاز دارد، زیرا درمان و مقابله با بیماری های غیرواگیر هزینه های زیادی را به کشور ما تحمیل کرده است.

وزیربهداشت پاکستان گفت: یکی از موضوعاتی که می توان برشمرد، تردد اتباع پاکستان و دام است که در این راستا یک گروه ضربت در وزارت بهداشت پاکستان ایجاد کرده ‌ایم که به این موضوع می پردازد و باید گفت، اولین بار است که موضوع بیماری‌ های دامی و انتقال بیماری‌ ها از سوی ایران مطرح شده است و من حتما این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه می رسانم، زیرا ما مرزهای طولانی و پررخنه ای داریم و تعداد پست های مرزبانی کم است و اگر بتوانیم مرزبانی‌ های بیشتری را داشته باشیم، برای هر دو کشور بهتر است.

وی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های همکاری‌ مان در حوزه بیماری‌های عفونی است، گفت: باید توجه کرد که در حوزه سلامت بحث تخصیص منابع بسیار مهم است و بدون سیاست‌ گذاری، همکاری و برنامه ریزی، کاری در این حوزه پیش نمی‌ رود.

وزیر سلامت کشور پاکستان در کنفرانس خبری که بعد از این دیدار برگزار شد، درخصوص نگرانی‌ های میان دو کشور در زمینه بیماری فلج اطفال و کمک‌ هایی که ایران می ‌تواند با توجه به ریشه کن کردن این بیماری به پاکستان ارائه دهد، گفت: انتظار این سوال را داشتم. متاسفانه پاکستان و افغانستان هر دو با این بیماری مواجه‌ هستند. متاسفانه فعالان سلامت در پاکستان توسط عناصر غیردولتی مورد هدف قرار می‌گیرند؛ البته دو نهاد بین‌المللی بر بیماری فلج اطفال نظارت دارند که این دو نهاد دو ماه قبل نشستی را با ما برگزار کردند و از پیشرفت پاکستان در حوزه کنترل بیماری فلج اطفال راضی بودند.

دکتر ترار گفت: چالش اصلی ما هجوم افغانستانی ها به مرزهای پاکستان است که منجر به اپیدمیک شدن این ویروس در پاکستان شده است، در عین حال امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر بر این بیماری غلبه کنیم.

701

کد خبر: 876353

وب گردی

وب گردی