سهم هواپیماها در آلودگی هوا/ فرسودگی ناوگان، هوای پرواز را تیره کرده است

هواپیماها یکی از منابع عمده ی انتشار آلودگی ها است به طوری که طبق گفته‌ی کارشناسان، هر پرواز به اندازه ی 20 هزار خودرو هوا را آلوده می کند و نوسازی ناوگان هوایی کشور، راهکار اصلی کاهش این حجم از آلودگی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آلودگی معضلی ا‌ست که این روزها بسیاری از ساکنان زمین، کم و بیش دچار آن هستند در این بین، خودروها سهم بسزایی در توزیع آلاینده های جوی دارند که در این راستا محدودیت های ایجاد شده برای ورود خودروها به مناطق مرکزی کلان شهرها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقداماتی است که برای کنترل آلودگی ناشی از دود خودروها اتخاذ می شود.

منابع انتشار آلودگی بسیار زیادند، مثلا آلودگی ناشی از هواپیما سهم بسزایی در انتشار آلاینده ها دارد، بخصوص زمان اوج گرفتن هواپیما سوخت زیادی که مصرف می شود، آلودگی بالایی به همراه دارد.

در این خصوص رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور گفته بود: هر پرواز هواپیما که از فرودگاه‌ها انجام می‌شود به اندازه ٢٠ هزار خودرور هوا را آلوده می‌کند، به خصوص برای ناوگان فرسوده ی هوایی ایران که در برخی شهرها فرودگاه ها در داخل شهر قرار دارند، این حجم آلودگی بسیار نگران کننده است.

در همین راستا رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: در جهت کاهش آلودگی ناشی از پروازهای هواپیمایی اقداماتی صورت گرفته است که یکی از مهم ترین آن ها انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی است. هم چنین انجام پروازهای حج از فرودگاه امام خمینی اقدام مناسبی بود که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده است.

او افزود: لغو پروازهای شبانه از ساعت 24 تا 5 صبح اقدام دیگری بود که در راستای کاهش آلودگی هوا و آرامش ساکنان مهرآباد صورت گرفته است، البته همان طور که از ابتدا ذکر شده بود پروازهای اورژانسی، فوق العاده و ویژه مانند عملیات امدارسانی به زلزله زدگان کرمانشاه، در تمام ساعات شبانه روز برقرار است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در دیگر کشورهای دنیا هم برخی فرودگاه ها در مناطق شهری وجود دارند و فعلا برنامه ای برای انتقال فرودگاه مهرآباد وجود ندارد چون این پروسه زمان بر است و باید برنامه ریزی شود.

جعفر زاده خاطر نشان کرد: روزانه 430 نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد که محدود کردن پروازها راهکاری است که برای کاهش آلودگی شیمیایی و صوتی در فرودگاه مهرآباد اتخاذ شده است که همین محدود کردن پروازها در روند کنترل آلودگی ها هم موثر است.

در ادامه دبیر انجمن شرکت هایی هواپیمایی درباره ی آلودگی ناشی از پرواز گفت: این بحث ها سیاست گذاری های کلان را در کشور می طلبد چون ناوگان هوایی ما قدیمی است قطعا آلودگی زیادی دارد البته اینکه هر پرواز به اندازه ی چند خودرو هوا را آلوده می کند بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.

او افزود: باتوجه به سوخت بالایی که هواپیما در زمان بلند شدن مصرف می کند، آلاینده های زیادی وارد هوا می شود که نوسازی ناوگان تنها راهکار کاهش آلودگی است و در بحث آلودگی فرودگاه مهرآباد که در منطقه مسکونی نیز واقع است، به سیاست های کلان بستگی دارد که در تصمیم ها به این نتیجه برسیم که تهران یک فرودگاهی باشد یا دو فرودگاهی در تمرکز آلاینده ها موثر است از طرفی دو فرودگاهی بودن برای شرکت های هواپیمایی هزینه بالاتری دارد که باید با در نظر گرفتن همه ی جوانب، بهترین راهکار کاهش آلودگی اتخاذ شود.

در همین خصوص ولی ملکی عضو کمیته ی هوا فضای مجلس به خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: آلودگی وسایل نقلیه به نوع سوخت بستگی دارد و چون هواپیما سوخت زیادی مصرف می کند، آلایندگی زیادی هم به همراه دارد. البته زمانی که هواپیما در فرودگاه است و در باند هواپیما حرکت می کند، کم است و بعد از آن پرواز می کند که آلاینده ها را وارد اتمسفر می کند.

او تصریح کرد: پروازهای فرودگاه مهرآباد فقط داخلی است و پروازهای خارجی که به فرودگاه امام منتقل شده اند، حجم آلاینده ها را در مهرآباد کاهش داده است، البته در حال حاضر راه گریزی وجود ندارد، چون هواپیما وسیله ای نیست که سریع ساخته شود و ما بتوانیم وارد ناوگان کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مباحثی که در خصوص آلودگی مطرح می شود اثر بخشی متفاوتی با واقعیت دارد، چون برای یک سفر هوایی به مشهد اگر از وسیله شخصی استفاده شود حدود 100 خودرو برای مدت 10 ساعت باید حرکت کنند که نسبت به پرواز یک ساعته از لحاظ تعداد وسیله و زمان قابل قیاس نیست.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس خاطر نشان کرد: در توسعه ی صنعت هوایی قراردادهایی بسته شده است که اگر منابع آن تأمین شود باید به سرعت هواپیماها را وارد ناوگان کرد، چون جزو ضروریات است و ما به هواپیمای جدید نیاز مبرم داریم از طرفی کارخانه های ساخت هواپیما نیاز دارند که هواپیمای خود را بفروشند؛ چون آن ها هم هزینه هایی دارند که باید تأمین شود و با توجه به تسهیل روند تحریم ها فرصت مناسبی است که ایرلاین های ما بتوانند به توسعه ناوگان کمک کنند.

با توجه با تاثیر آلودگی هوا در افزایش بیماری ها کنترل آلودگی، امری ضروری است که باید چاره سازی شود در کنار اقداماتی از قبیل طرح ترافیک و زوج و فرد که برای کاهش آلودگی ناشی از خودروها انجام می شود باید برای کاهش و کنترل آلودگی ناشی از هواپیما نیز برنامه ریزی شود. یکی از ضروریات این بحث توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشورمان است که اقداماتی نیز صورت گرفته است، هم چنین در زمان احداث فرودگاه ها باید مکان یابی صورت گیرد که از مناطق شهری و مسکونی فاصله داشته باشد؛ چرا که وجود فرودگاه هایی در دل مناطق مسکونی علاوه بر سر و صدای آزار دهنده، حجم بالایی از آلاینده ها را وارد هوا می کند.

403

کد خبر: 876483

وب گردی

وب گردی