تاماش آیان: فصل جدید مبارزه با دوپینگ در وزنه‌برداری آغاز می‌شود/ به مبارزه ادامه می‌دهیم

هیات اجرایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) توصیه‌های کمیسیون برنامه‌های ورزشی و ورزش پاک را تصویب می‌کند تا به این ترتیب فصل جدید مبارزه با دوپینگ در این فدراسیون بین‌المللی و فدراسیون‌های ملی تابعه آن آغاز شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فدراسیون پزشکی ورزشی، به دنبال رسوایی دوپینگ در وزنه‌برداری و مثبت شدن ۲۴ نمونه در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ و ۴۹ نمونه بازبینی شده المپیک های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ بود کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری هشداری جدی داد؛ به طوری‌که توماس باخ، با این عبارت که «وزنه برداری یک مساله دوپینگ بزرگ دارد» نشان داد موقعیت این ورزش در المپیک به شدت به خطر افتاده است.

این تهدیدها کافی بود تا فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری با تشکیل یک کمیسیون ویژه به فکر راهکار در این خصوص بیفتد. در این میان نشست هیات اجرایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) در شرایطی از امروز (یکشنبه) آغاز شده است که هیات اجرایی اطمینان داد وزنه‌برداری جایگاه خود را در المپیک حفظ خواهد کرد؛ در این راستا توصیه‌هایی را که توسط کمیسیون برنامه‌های ورزشی و ورزش پاک ارائه کرده است، تصویب کرد.

این کمیسیون در ماه‌های گذشته و پس از تجزیه و تحلیل گسترده تلاش‌های ۱۰ سال گذشته ضددوپینگ در وزنه‌برداری، برنامه‌ای را به هیات اجرایی فدراسیون بین‌المللی پیشنهاد کرد؛ برنامه‌ای که فدراسیون بین‌المللی آن را نوآورانه توصیف کرده و مدعی است مبارزات ضددوپینگ در وزنه‌برداری از المپیک ۲۰۱۲ لندن به این سو پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

- از جمله این توصیه‌ها که به تصویب رسیده این است که تعامل با مرکز اصول اخلاقی در ورزش کانادا دوچندان می‌شود و همزمان همکاری فدراسیون بین‌المللی با سازمان‌های ضد دوپینگ ملی(INADO) و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) برای توسعه و گسترش نمونه‌گیری‌های خارج از مسابقات و بدون اطلاع قبلی توسعه می‌یابد.
- اعمال محرومیت‌های 4 ساله برای کشورهایی که مسئولیت‌های ضد دوپینگ خود را به خوبی انجام نداده و ناتوان در جهت اطمینان سازی از پاک بودن ورزشکاران خود بوده‌اند، از دیگر مواردی است که به تصویب فدراسیون بین المللی رسید.

- الزام ورزشکاران به اینکه نامشان در لیست نمونه گیری ثبت شده IWF قرار گرفته و لیست به روز شده ای از مربیان و دیگر پرسنل پشتیبان از خود را به فدراسیون بین‌المللی ارائه دهند از مصوبات دیگر است.

- افزایش آموزش‌های ضد دوپینگ، همکاری با WADA و INADO نیز در این میان پیشنهاد شده است.

- همچنین نظر کمیسیون ورزش پاک این است که در صورت لزوم یک دوره اضافی چهار ساله محرومیت برای متخلفان در نظر گرفته شود.

- کوتاه کردن دوره صلاحیت و تعهد ورزشکاران به حداقل تعداد دفعات در یک دوره زمانی خاص بود تا اطمینان حاصل شود که ورزشکاران به طور منظم تحت کنترل دوپینگ در رقابت قرار می‌گیرند.

تاماش آیان، رئیس IWF، در روز نخست جلسه هیات اجرایی گفت: امروز آغاز یک فصل جدید برای وزنه‌برداری بین‌المللی را نشان می‌دهد. ما قبول می‌کنیم که در گذشته میزان بروز دوپینگ در وزنه‌برداری بیش از حد بالا بود و ما پیش از این به شدت به مبارزه با این حرکت ادامه دادیم.

آیان افزود: با توصیه‌های عالی که امروزه تایید و تصویب کرده‌ایم. ما یک برنامه استراتژیک روشن برای چگونگی مقابله با این معضل را داریم و اطمینان داریم که ما به سمت آینده‌ای پاک‌تر حرکت می‌کنیم. هیات اجرایی توصیه‌های کمیسیون برنامه‌های ورزشی و ورزش پاک را برای محافظت از یکپارچگی ورزش و تضمین بهترین مسابقات وزنه‌برداری پاک در توکیو ۲۰۲۰ تصویب کرد.

هیات اجرایی IWF همچنین گزارشات کمیته فنی، کمیته مربیگری و تحقیق و کمیته پزشکی را علاوه بر گزارشات کمیته‌های برنامه ورزشی و ورزش پاک نیز شنیده است.
این تصمیمات در آستانه رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ تصویب شد رقابت‌هایی که قرار است در روزهای آینده در ایالت متحده برگزار شود، آن هم در شرایطی که ۹ کشور، از جمله چین و روسیه، برای جرایم دوپینگ چندگانه از شرکت در این مسابقات محروم هستند!

IWF امیدوار است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) را متقاعد کند که وزنه‌برداری باید موقعیت المپیک خود را حفظ کند، این در حالی است که جلسه هیات اجرایی 2 روزه بوده و نتیجه نهایی قرار است روز دوشنبه اعلام شود. البته قرار است گزارشی از روند اجرای این مصوبات در نشست بعدی هیات اجرایی که ۱۴ و ۱۵ آذرماه در لوزان برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

602

کد خبر: 876609

وب گردی

وب گردی