بیماران کبدی نیازمند تشخیص زودرس

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه بیماری کبدی از بیماری‌های شایع در جوامع بشری است، گفت: هپاتیت B و هپاتیت C از جمله علل مهم بیماری‌های کبدی هستند. متاسفانه هنوز بسیاری از مبتلایان به این بیماری‌ها ناشناخته هستند و بیشتر آنان در مراحل پیشرفته بیماری شناسایی می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر موید علویان افزود: درمان ضد ویروسی می‌تواند پیشرفت بیماری کبدی را در این بیماران متوقف سازد و حتی در مواردی سبب بهبودی اختلالات شدید کبدی می‌شود. در حال حاضر بیماران مبتلا به سیروز کبدی نیاز به تشخیص زودرس و درمان مناسب دارند. با مجموعه درمان دارویی، رعایت دستورات تغذیه‌ای و بهداشتی و مهارعوارض بیماری است که می‌توان امید به زندگی این بیماران را افزایش داد.

وی در ادامه گفت: سیروز یا تنبلی کبد یک اختلال جدی و پیش رونده‌ است که در اکثر عفونت‌های ویروسی مزمن، هپاتیت B وC، مصرف الکل، بیماری‌های ارثی و متابولیک، بیماری‌های خودایمنی، سرباری آهن در کبد و کبد چرب پیشرفته ایجاد می‌شود.

علویان با بیان اینکه سیروز نتیجه نهایی آسیب به سلول‌های کبدی است،اظهارکرد: باید توجه کرد که این پاسخ تا حدود زیادی برگشت ناپذیر محسوب می‌شود. در واقع عارضه سیروز کبدی پاسخ عمده کبد به انواع گوناگون تهاجمات طولانی مدت التهابی، سموم الکل و ... است.
701

کد خبر: 876660

وب گردی

وب گردی