راه اندازی انجمن میراث مکتوب اسلامی در روسیه

«انجمن میراث مکتوب اسلامی» در انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه در سن‌پترزبورگ تشکیل شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در جلسه همایش میراث مکتوب به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی در انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه در سنت پترزبورگ که ۲۴ نوامبر و به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه تشکیل شد، عنوان «انجمن میراث مکتوب اسلامی» تعیین و تأیید شد.

در افتتاحیه این مراسم، حبیب الله عظیمی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و حسین متقی از پژوهشگران نسخه شناس ایرانی، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در مسکو، ‌پاپووا، رئیس کتابخانه ملی روسیه، پیوتروفسکی، رئیس موزه ارمیتاژ و تعدادی از اساتید و پژوهشگران نسخه شناس از انستیتو نسخ خطی شرقی فرهنگستان علوم روسیه، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، انستیتو شرق شناسی روسیه، انستیتوی تاریخ تاتارستان، بنیاد ایران شناسی روسیه، دانشکده شرق شناسی دانشگاه سن‌پترزبورگ سخنرانی کردند.

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس اساسنامه انجمن که قبلاً توسط عظیمی تهیه شده و به رایزنی فرهنگی ارسال شده بود، پس از ترجمه به روسی در اختیار اعضای شرکت کننده در همایش قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. مطابق این اساسنامه، اعضای هیات موسس و هیات مدیره تعیین شدند.

بدین ترتیب به اتفاق آراء، اعضای هیئت مؤسس انجمن به ترتیب سیدمحمود مرعشی نجفی، مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره)، از ایران، میخائیل پیوتروفسکی، مدیرکل موزه ارمیتاژ در سن‌پترزبورگ و پروزوروف، مدیر بخش علمی انستیتو دستنویس‌های شرقی فرهنگستان علوم روسیه تعیین شدند.

همچنین اعضای هیئت مدیره نیز، برای یک دوره، به ترتیب زایتسف، سرپرست انستیتو اطلاعات علمی علوم اجتماعی فرهنگستان علوم روسیه در مسکو، به عنوان رئیس و آلکسی خیسماتولین و حبیب الله عظیمی، به عنوان معاونان روسی و ایرانی انجمن با رأی اکثریت اعضای انجمن، انتخاب شدند.

بر اساس همین گزارش، گسترش ارتباطات علمی بین کتابخانه‌ها و محققان و مصححان، حمایت‌های مادی و معنوی از فعالیت‌های علمی پژوهشگران حوزه متون کهن در روسیه و ایران، همچون تصحیح متون، نشر، دیجیتال‌سازی واقدامات مشابه، از جمله اهداف این انجمن است.

502

کد خبر: 876690

وب گردی

وب گردی