عبور قطار چین به اروپا از گذرگاه ایران

رئیس هیات مدیره کمیته ترانزیت راه آهن ابراز امیدواری کرد در سال جدید میلادی، حرکت قطار چین به سمت اروپا از مسیر ایران انجام شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین عاشوری در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفتگو اعلام کرد: در سال های دور ایران، عراق و ترکیه مسیر غرب به شرق را در قالب جاده ابریشم شکل می دادند اما به دلیل ارزانی نرخ حمل و نقل در دریا، حمل بار به دریاها کشیده شد و دوباره برخی کشورها تلاش می کنند حمل بار را به سمت ریل سوق دهند.

او افزود: ایران تلاش کرده است در سال های اخیر نقشی پر رنگ تر ایفا کند و کریدورهایی که از مسیر ترکیه به سمت گرجستان شکل می گیرد، مانند رقیبی به موازات کریدور ایران است اما ما نیز تلاش کردیم روابط را با کشورهای منطقه توسعه و جذب بار از آن ها را افزایش دهیم.

عاشوری اظهار کرد: در ماه های گذشته رشد جابجایی بار میان راه آهن ترکیه و ایران را تا مرز ۵۵ درصد شاهد بوده ایم و در هشت ماه نخست سال ۹۶۶ هزار تن بار ترانزیتی با راه آهن جابجا کرده ایم.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن گفت: دو قطار از دو شهر چین به تهران راه اندازی شده است و سومین قطار نیز تا ماه های آینده راه اندازی می شود.

همچنین جلسات مستمری برای راه اندازی خط آهن آلمان به ایران در حال برگزاری است که مسیر چین به آلمان از این طریق برقرار می شود که در سال ۲۰۱۸ حرکت قطار چین به اروپا را شاهد خواهیم بود.

عاشوری افزود: تلاش می کنیم بار آسیای میانه را به سمت ترکیه حرکت دهیم ولی این کشور نمی تواند واگن های آسیای میانه را پذیرش کند که در این راستا جلساتی میان ازبکستان، ایران، ترکیه و تاجیکستان برگزار شده است تا ایران مسیر ترانزیتی برای واگن های کشورهای آسیای میانه باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 876743

وب گردی

وب گردی