ارتقای سهم تجارت دریایی کشور با توسعه ی بندر چابهار

مدیرکل دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار در حوزه ی ترانزیت و ترانشیپ جایگاه مهمی دارد که به دلیل کم هزینه بودن و مسافت دریایی کمتر در خلیج فارس اهمیت خاصی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نشست خبری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در منطقه ی آزاد چابهار برگزار شد.
مدیرکل دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است که بدون محدودیت می تواند به کشور خدمات دهد و سوپاپ اطمینان همه ی بنادر کشور شود.
آقایی افرود: این بندر در حوزه ی ترانزیت و ترانشیپ جایگاه مهمی دارد که به دلیل کم هزینه بودن و مسافت دریایی کمتر در خلیج فارس اهمیت خاصی دارد و هر کالایی که بخواهد به حوزه ی خلیج فارس و افغانستان تبادل کند بهترین بندر برای این تجارت چابهار است.
او تصریح کرد: إز لحاظ قیمت به ازای هر کانتینر نسبت به پاکستان هزار دلار ارزانتر است و نسبت به بندر شهید رجایی هر کانتینر ۱/۵ میلیون تومان ارزانتر است.
آقایی افزود: ۹۵ درصد از نیازمندی های افغانستان از طریق واردات انجام می شود که ظرفیت مناسبی است که واردات یک کشور ۳۲ میلیونی را از طریق چابهار انجام دهیم که این موضوع اهمیت و جایگاه چابهار را نشان می دهد.

او گفت: کشور ما نیز در حوزه ی صادرات و واردات حجم عظیمی را به خود اختصاص داده است که از سال ۹۴ تا ۹۶ چهل و یک میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد و در شرایط بحرانی نیز بندر چابهار به عنوان سوپاپ اطمینان بنادر کشور است هم چنین بیش از ۱/۲ میلیون تن مواد معدنی در سیستان وجود دارد که قابلیت صادرات دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از سال ۸۶ بحث توسعه بندر چابهار شروع شد که تا به امروز نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه شده است که از جمله کارهای زیربنایی ایجاد شده در چابهار است.
او افزود: در سال گذشته ۴ دستگاه مکنده ی ۶۰۰ تن در ساعت به بندر وارد شده است و ۲ دستگاه مراحل مونتاژ آن انجام می شود و قیمتی از تجهیزات از آلمان وارر می شود و بخشی از آن را ماشین سازی اراک انجام می دهد‌.
آقایی افزود: امروز بندر چابهار ظرفیت ۸/۵ میلیون تن دارد که به اندازه ی کل بنادر شمالی در چابهار ظرفیت مبادلات وجود دارد و ۵ فاز در چابهار طراحی شده است و حجم مبادلات کالا را تا ۸۵ میلیون تن ارتقا خواهیم داد.
او خاطر نشان کرد: حذف هزینه های متقابل بین ایران و افغانستان مبادلات کالایی را آسان می کند و جریان تجارت را رونق می بخشد.

کد خبر: 876836

وب گردی

وب گردی