ورود افراد «پزشک نما» به حوزه جراحی‌های زیبایی/ لزوم نظارت دقیق وزارت بهداشت بر فعالیت مراکز غیرمجاز

دبیر انجمن راینولوژی ایران گفت: در حال حاضر ورود افراد غیرمتخصص به جراحی زیبایی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پزشکان این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس سیدعلیرضا مصباحی دبیر انجمن راینولوژی ایران ، در خصوص مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکان جراحی پلاستیک، اظهار داشت: در حال حاضر ورود افراد غیرمتخصص به اعمال جراحی زیبایی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پزشکان این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دلیل ورود این افراد به حوزه زیبایی سه علت دارد، گفت: گروه اول بسیاری از پزشکانی که تخصص‌شان در این حوزه نیست به جراحی‌های زیبایی وارد شده‌اند که ورود و دخالت نابجای آنها باعث بروز عوارض بسیاری برای افراد جامعه شده است. دومین عامل سیستم نظارتی ضعیف وزارت بهداشت است و برخورد قانونی و جدی با این افراد صورت نمی‌گیرد.

دبیر انجمن راینولوژی ایران افزود: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی موظف هستند نظارت بیشتری بر فعالیت مراکز و افراد غیرمجاز در این زمینه داشته باشند. همچنین مشاهده می‌کنیم که برخی از افراد غیرمتخصص در بیمارستان‌ها اقدام به انجام جراحی‌های زیبایی می‌کنند که لازم است مسئولان بیمارستان نیز نظارت دقیق‌تری بر فعالیت این افراد داشته باشند.

این فوق‌تخصص جراحی صورت ادامه داد: بی‌دقتی بیماران یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد به طوری که زمانی که با فردی مواجه می‌شویم که به دلیل یک جراحی غیراصولی با عوارض مواجه شه حتی پزشک جراح خود را نمی‌شناسد لذا به افراد توصیه می‌کنیم در زمان مراجعه به پزشکان زیبایی حتماً به مجوز فعالیت آنها توجه داشته باشند.

مصباحی ادامه داد: متأسفانه برخی از افرادی که در زمینه زیبایی فعالیت می‌کنند پزشکان پروازی و پزشک‌نما هستند.

وی در توضیح واژه پزشک‌نما، گفت: پزشک‌نما به افرادی تلقی می‌شوند که اصلاً پزشک نبوده و از عدم اطلاع بیماران سوءاستفاده می‌کنند مشاهده می‌شود برخی مراکز اعلام می‌کنند که فلان پزشک از یک شهر و یک روز معین جهت معالجه بیماران به مراکز خاص مراجعه می‌کنند در صورتی که در مواردی مشاهده شده است این افراد اصلاً پروانه و مجوز مطب ندارند.

دبیر انجمن راینولوژی ایران گفت: سازمان نظام پزشکی با چندین مورد از این پزشکان برخورد کرده است و در همین راستا کمیته پیشگیری در این سازمان تشکیل شده است تا به وسیله پزشکان و بیماران این افراد را شناسایی کنیم.

مصباحی در پایان، گفت: همچنین برای مقابله با این زمینه در انجمن راینولوژی ایران کمیته اخلاق راه‌اندازی شده است.

706

کد خبر: 876864

وب گردی

وب گردی