کنفرانس«محدوده امپراتوری- امپراطوری صدراسلام در عمل» برگزارمی شود

کنفرانس «محدوده امپراتوری- امپراطوری صدر اسلام در عمل» روزهای ۱۱ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸ در دانشگاه هامبورگ برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، کنفرانس «محدوده امپراتوری- امپراطوری صدر اسلام در عمل» روزهای ۱۱ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸ در دانشگاه هامبورگ برگزار می شود.

هنگامی که در مورد محدوده امپراتوری صدر اسلام صحبت می‌کنیم، معمولاً گستره جغرافیایی آن از هندوکوش تا اقیانوس اطلس را شامل می‌شود. با این حال، موضوع محدوده یک مسئله پیچیده است که مستلزم بررسی قدرت نظامی و اداری در این مناطق وسیع است. به عنوان مثال، محدوده جغرافیایی نزدیک به راه‌هایی است که مقامات مرکزی و استانی (ایالتی یا ولایتی) جوامع را در حاشیه‌های سرزمینی در هر منطقه درگیر و شامل می‌کند. مقامات امپریالیستی سطح و نوع نفوذ در هر جامعه و محل را در امپراطوری اعمال نمی‌کردند و درواقع اشکال حکومت از شهرهای امپریالیست به شهرک‌های مرزی، از حوزه‌های کشاورزی تا مناطق کوهستانی و از اقامتگاههای شهری به استپ‌ها متغیر بود و فرق می‌کرد.

امپراتوری کدام استراتژی‌ها را برای ادغام مردم و نخبگان استان‌ها و یا قومیت‌ها بکار گرفت؟ کدام مناطق خارج از کنترل مرکزی امپراتوری قرار گرفتند، چه زمانی این کار را کردند و چرا؟ دسترسی و نوع استراتژی‌های کنترل شده توسط مقامات امپریالیستی چگونه در طول زمان تکامل یافته است؟ روند مذاکره میان مقامات امپریالیستی و منطقه‌ای نیز خود را در چگونگی واکنش جوامع به این استراتژی‌های امپریالیستی شکل داد. برای مثال، به چه میزان، جوامع در استان‌ها (ایالتها) به دنبال یکپارچه سازی در برابر مزایای بالقوه امپراتوری بودند؟ به طور خلاصه، چه چیزی باعث انگیزه آنها برای مقاومت در برابر ادغام عمیق‌تر شد؟ آیا روند فرایند منطقه‌ای که در قرن نهم میلادی آغاز شد، باید به عنوان مقاومت موفق استانی (ولایتی) و شکست امپریالیستی در نظر گرفته شود و یا به سادگی یک روش جایگزین برای مذاکره با امپراتوری؟

این کنفرانس همچنین در مورد دستاوردهای اقتصادی و مالی امپراتوری صدر اسلام بحث خواهد نمود. امپراتوری در حفظ حکومت مالیاتی بسیار موفق بود. کسب درآمد از سیستم مالی باعث انتقال ثروت در سراسر امپراطوری شد و شبکه‌های وسیع کاروانها و جاده‌ها و ساختار تجارت و پولی را که مناطق جغرافیایی و فرهنگی را متصل می‌کردند، تسهیل کرد. گردش مالی نه تنها پول، بلکه کالاهای صنعتی و نیز سبک امپریالیستی از شمال آفریقا تا آسیای مرکزی را ایجاد کرد. از سوی دیگر، ارزهای منطقه‌ای و سنت‌های صنعتی تا قرن نهم میلادی تا حد زیادی قابل مشاهده بود و پس از ۹۴۰ سال دوباره ظاهر شد. بنابراین از شرکت کنندگان درخواست می‌شود به این موضوع که چگونه ساختارها و شبکه‌های اقتصادی به عنوان ابزاری برای یکپارچگی امپریالیستی و به نیزعنوان منابع مقاومت و وابستگی محلی به کار گرفته می‌شود، نیز بپردازند.

بر این اساس دیگر سؤالاتی که در این زمینه مطرح است عبارت است از:

چگونه امپراطوری صدر اسلام موفق شد یک نظام حقوقی را با توجه به این واقعیت که اکثریتی که در طول قرن هفتم هجری قمری تحت سلطه امپراتوری بودند، غیر مسلمان باقی ماندند، توسعه دهد؟ امپراطوری چگونه توانست عدالت را در میان ساسانیان، رومیان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و حتی سنت‌های قانونی بودایی گسترش داده و بر اساس آن عمل نماید؟ در طول دوره اولیه، بسیاری از این سیستم های قانونی شکوفا شدند و قوانین دکترین خود را تشکیل دادند که موجب شکل‌های متنوعی از احکام منطقه ای و محلی شد.

همچنین از مقالاتی در رابطه با دسترسی به قانون، اسلام و..، برای ادغام و عملکرد امپراتوری، و همچنین نقش آن در توسعه اسلام استقبال می‌شود. به چه میزان اسلام به عنوان یک نیروی یکپارچه خدمت کرد، حتی اگر فقط برای نخبگان امپریالیستی در نظر گرفته شود؟ ابعاد دین، تغییر مذهب و وضعیت غیر مسلمان مربوط در رابطه با دسترسی امپراتوری و سطوح مختلف ادغام و ابزارهایی که در آن یکپارچگی حاصل شد یا در برابرمقاومت شد چگونه بود؟

توسعه قوانین اسلامی در اواخر قرن هشتم و نهم میلادی یک منبع حیاتی برای تنظیم فعالیت‌های امپراتوری بود. تا چه حد ابعاد قانونی و مذهبی امپراتوری در گسترش آن موثر بوده است؟

به غیر از مقالات مفهومی، از مطالعات موردی که به طور خاص به موضوعات و سؤالات کنفرانس با درک ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی امپراطوری، پاسخ می‌دهند، نیز استقبال می‌شود. به عبارتی موضوعات مطرح شده تنها به سؤالات بالا محدود نبوده و سایر رویکردها نیز برای فهم امپراتوری صدر اسلام نیز مدنظر است. خلاصه‌ها باید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کلمه باشد و به آدرس katharina.mewes@uni-ha ارسال شود.

503

کد خبر: 876913

وب گردی

وب گردی