وقتی دستگاه های نظارتی خوابند؛ عرضه گوشت و مرغ هایی که هنوز تولید نشده اند! + عکس

این روز ها در سایه نظارت ناکافی مسئولان گوشت و مرغ هایی که هنوز تولید نشده اند در بسته بندی شکیل به مصرف کننده عرضه می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سال هاست که حقوق مصرف کننده به نوعی به فراموشی سپرده شده است و کم فروشی و گران فروشی کالای رایج بازار شده است .اما در چند سال اخیر عرضه مواد غذایی با تاریخ تولید چند روز آینده هم به این کلکسیون اضافه شده است.

بر اساس این گزارش اگر چه کارشناسان معتقدند که درج تاریخ تولید یک یا دو روز قبل از عرضه به بازار منعی ندارد اما نباید از این نکته غافل شد که برخی از مواد غذایی تنها در چند روز قابل مصرف هستند و بعد از آن فاسد می شوند همان یک یا دو روز جابجایی تاریخ ممکن است منجر به مسمومیت مصرف کننده شود.

این گزارش می افزاید گوشت و مرغ یکی از این مواد فساد پذیر هستند که با توجه به عرضه تازه این اقلام حتی اگر یک روز هم از تاریخ تولیدشان گذشته باشد قابل مصرف نیستند.

گفتنی است در سال های قدیم که هنوز پای فروشگاه های زنجیره ای به شهرها باز نشده بود، مردم برای تهیه گوشت و مرغ مورد نیاز خود به واحد های صنفی معتمد مراجعه میکردند و با اعتماد به فروشنده گوشت و مرغ خود را تهیه می کردند و شرط رونق فروش برای فروشنده تازه و با کیفیت بودن اجناس بود.
اما با گسترش فروشگاه های زنجیره ای و بالا رفتن تنوع عرضه در آن کم کم تاریخ تولید و تاریخ انقضا جای فروشنده معتمد و منصف را گرفت .اما این روزها با درج تاریخ تولیدهای غیر واقعی دیگر اعتماد خریدار نیز خدشه دار شده است و نکته جالب این است که اگر چه بیش از چند دستگاه مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان استاندارد و وزارت صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف بر عرضه و تولید کالا نظارت میکنند اما هنوز در این پروسه طولانی سر مصرف کننده بی کلاه است و باید تاوان ناهماهنگی بین دستگاه های نظارتی را بدهد.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز حاکی از آن است که بسته های مرغ و گوشت زیر در فروشگاه های زنجیره ای روز گذشته در حالی عرضه شد که تاریخ تولید آن مربوط به روز بعد است .

البته نباید از این نکته غافل شد که با احتساب زمان لازم برای پاک کردن و بسته بندی این محصول و نیز توزیع آن در فروشگاه ها حداقل زمان تولید واقعی آن مریوط به دو روز گذشته است و به عبارتی تاریخ تولید آن حداقل سه روز زودتر بر روی محصول درج شده است.


401

کد خبر: 876979

وب گردی

وب گردی