تیراژهای غیر واقعی کتاب، از ضربه به حوزه فرهنگ تا فریب مخاطب

فرنگیس شنتیا، شاعر و روزنامه نگار شیرازی شمارگان غیرواقعی کتاب را تبانی و همدستی ناشر و نویسنده برای فریب مخاطب دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرجنوب؛ وی که سومین کتابش با نام «اوی من» در نمایشگاه کتاب فارس رونمایی شد گفت: اگر بخواهیم به لحاظ امکانات فیزیکی و روبنایی ارزیابی کنیم می توان گفت تمام امکاناتی که از ملزومات یک نمایشگاه به شمار می رود برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود و هر کتابخوانی می توانست بدون سردرگمی و معطلی به انتشاراتی و غرفه مورد نظر خود مراجعه کند.
وی ادامه داد: البته این دقیقاً شبیه مراجعه همین افراد به کتابفروشیهای مورد علاقه خود در سطح شهر است با این تفاوت که برای مراجعه به این بازار بزرگ فرهنگی و خرید همان کتاب هایی که نمونه آن در شهر به وفور یافت می شود باید از وقت خود هزینه کنی و معطلی در ترافیک و بعد مسافت را از قبل پیش بینی کنی.
شنتیا بیان کرد: البته این ایراد به عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که در این چند روز برای نمایشگاه کتاب سنگ تمام گذاشت برنمیگردد. این اشکال ساختاری ناشی از نگاه سنتی و ایستای ما به نمایشگاههای کتاب است و فرقی نمی کند این نمایشگاه در پایتخت شکل بگیرد، در شیراز یا در هر نقطه دیگری از کشور. مساله این جاست که نگاه ما به نمایشگاه کتاب کاملا دچار اشکال است.
این شاعر و روزنامه نگار گفت: افرادی که به عنوان نمایندگان انتشاراتیها در نمایشگاه های کتاب حضور پیدا می کنند بیشتر فروشندهاند و متاسفانه اطلاعات آن ها حتی در حوزه کتاب های منتشر شده در مجموعه خودشان هم بسیار اندک است. نگاه این افراد به محتوای کتاب ها کارشناسانه نیست و نمی توانند راهنمای خوبی برای کتابخوان ها باشند که این ضد تبلیغ در وهله اول به خود انتشاراتی آسیب می زند و در نگاهی وسیع تر به کلیت نمایشگاه.
شنتیا افزود: مساله ریشهایتر که خود را در نمایشگاه های کتاب بیشتر نمایان می کند، نگاه بساز و بفروشی بسیاری از ناشران به حوزه نشر است و این آسیب زمانی خود را به رخ می کشد که همه این محصولات زیر یک سقف جمع باشند و بخواهی نگاهی خریدارانه به همه آن ها بیندازی. وقتی که ناشر ضمن توافق با نویسنده 200 جلد کتاب منتشر می کند و در شناسنامه کتاب شمارگان را هزار جلد درج میکند و با ادامه همین روند همان کتاب را تا چاپ نهم و دهم هم میرساند دیگر باید فاتحه مقوله ای به نام فرهنگ را خواند. این ها فجایعی است که متاسفانه در حوزه چاپ و نشر که مستقیم با فرهنگ عمومی جامعه سرو کار دارد اتفاق می افتد و متاسفانه مخاطب عام هم از آن بی خبر است.
وی گفت: این ها حقیقت است و هیچ ربطی هم به متولیان امر ندارد. اینها کلاه گشادی است که خودمان به عنوان ناشر و نویسنده دست به دست هم میدهیم و میدوزیم و بر سر مخاطب میگذاریم و نام آن را هم میگذاریم اقدام فرهنگی.
سومین مجموعه شعر فرنگیس شنتیا به نام «اوی من» که در شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس رونمایی شد در هزار تیراژ از سوی انتشارات فصل پنجم به بازار کتاب آمده است.مجموعه شعرهای «در انفرادی آفتاب» و «بغض های نارس» از دیگر کتاب های این شاعر و روزنامه نگار شیرازی است که در سه سال اخیر موفق به دریافت مجوز چاپ شده است.
شعر زیر از کتاب «اوی من» انتخاب شده است:
من رنج معاصرم
نیمی گلوله خورده و نیمی فرورفته در تیغ
با دهانی که تا میگوید بهار
از سیمهای خاردار پر میشود
به کجا میکشانیام ای عشق؟
به این کوچه
که در قد و قواره قرارهای عاشقانه نیست؟
به این خیابان
که نرسیده به دلهره نیمکتهای چوبی
دستبند میخورد؟
یا به این خانه
که تا دلش به حرمت باران میگیرد
تا انتهای زخم بسترش
تفتیش می شود

کد خبر: 877003

وب گردی

وب گردی