اولین های نیروی دریایی/ دریادلان ؛ نام  آوران ؛ به نام یزدان  پیروز باشید

«تنگه هرمز»، «دریای عمان»، «جزیره هنگام»، «تنب کوچک و تنب بزرگ ، خلیج فارس ، عملیات مروارید ،مقاومت ناوچه پیکان، سکوی های البکر و الامیه عراق، کلماتی هستند که آدم را یاد نیروی دریایی و دلاوری های دریادلان نیروی دریایی می اندازد.

زهره حاجیان - ایسکانیوز: به مناسبت موفقیت دلاورمردان نیروی دریایی ارتش، به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریایی و هوایی ارتش عراق در هفتم آذر ۵۹، به روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

اولین کشتی ساز و پایه گذار نیروی دریایی در ایران

فردوسی حماسه سرای بزرگ ایران، داستان های حماسی تاریخی خود را در قالب منظومه حماسی شاهنامه سرود که در این اثر عظیم، نیروی دریایی در این تاریخ جایگاه ویژه ای دارد .

به روایت شاهنامه،اولین کشتی ساز و پایه گذار نیروی دریایی در ایران "جمشید" از سلسله پیشدادیان بوده است:

گذر کرد از آن پس به کشتی بر آب

ز کشور به کشور برآمد شتاب

به نقل از شاهنامه، نیروی دریایی ایران در زمان پیشدادیان هزاران کشتی داشته است:

پس زورق آمد ز کشتی هزار

به آب اندرون راند بس شهریار

اولین اقدام برای تشکیل نیروی دریایی در تاریخ معاصر ایران

با کودتای سال 1299 و روی کار آمدن "رضا خان" که سودای ایجاد یک حکومت قدرتمند مرکزی را در سر می پروراند و از آنجایی که قسمتی از سرکشی ها در سواحل بحر خزر و خلیج فارس بود؛ رضا خان برای تشکیل مجدد نیروی دریایی،مصمم تر شد. از این رو در سال 1302 ناو مظفری (که در زمان مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شده بود)، هسته مرکزی نیروی دریایی ایران قرار گرفت و طی حکم شماره 188 عمومی قشون که به تاریخ حوت 1302 صادر و نیروی دریایی رسماً تأسیس شد. در این حکم، نمونه لباس و درجات و حقوق اعضای جهاز مظفری(نیروی دریایی) معین شد و نیز مبنای تأسیس نیروی دریایی اول اسفندماه 1302 ه.ش قرار گرفت.

اولین عملیات دریایی

در سال 1302، در سرکوبی مخالفت های ترکمن ها و نهضت های دشت گرگان عملیات نیروی زمینی و نیروی انتظامی از طریق دریا به وسیله کشتی سفید رود پشتیبانی شد. توفیق این راه کار، دولت را بیشتر به اهمیت وجودی نیروی دریایی در دریای خزر و خلیج فارس واقف کرد.

اولین ناو مین جمع کن

دولت ایران با استفاده از تضاد منافع آلمانی ها و ایتالیایی ها، با انگلیسی ها و فرانسوی ها موفق شد در سال 1304 یک ناو مین جمع کن آلمانی 140 تنی خریداری وبه نام شاهین نامگذاری شد و دو افسر ایتالیایی به عنوان مستشار دریایی استخدام و 9 نفر برای گذراندن دوره دانشکده دریایی در سال 1306 و 9 نفر دیگر در سال 1308 به ایتالیا اعزام و متعاقب آن ناوهایی به ایتالیا سفارش و افسران و درجه داران دیگری به ایتالیا اعزام کند.

اولین ناوهای جنگی و اولین ناوگان نظامی

در سال 1311 ناوهای ببر، پلنگ، سیمرغ، کرکس، شاهرخ و شهباز (ساخت ایتالیا) تحت فرماندهی ناخدا "غلامعلی بایندر" (اولین فرمانده نیروی دریایی)، با کمک کارشناسان ایتالیایی از طریق کانال سوئز، دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عمان عازم خلیج فارس شدند و در 14 آبان 1311 در بوشهر لنگر انداختند و تسهیلات پشتیبانی ناوها در خرمشهر ایجاد شد.

اولین حوض شناور

در سال 1313 یک حوض شناور 6000 تنی جهت تعمیرات زیرآبی خریداری شد و آموزشگاه مهناوی در ناو فرسوده "همای" ایجاد شد و پاسگاه های دریایی در بنادر و جزایر مختلف ایجاد شد و نیروی دریایی برای کسب سیادت دریایی دیرینه در خلیج فارس و دریای عمان مشغول عملیات شد.

اولین زیردریایی

در سوم آذرماه سال 1371 اولین زیردریایی خریداری شده از نوع "کیلوکلاس" روسی تحویل مقامات نظامی کشور در منطقه یکم دریایی بندرعباس شد و طی مراسمی رسماً به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران پیوست. این زیردریایی که اولین زیردریایی ایران در تاریخ نیروی دریایی می باشد به یاد یکی از سرداران رشید صدر اسلام به نام طارق 901 نامگذاری شد.

700

کد خبر: 877075

وب گردی

وب گردی