بشکه های سیاه همچنان چشم انتظار/ اوپک باید بازار نفت را مدیریت کند

دبیر سابق ایران در اوپک با بیان اینکه احتمال دارد که اعضای اوپک طرح کاهش تولید نفت را دوباره تمدید کنند ،گفت: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که پایبندی بین اعضای اوپک و غیر اوپک در زمینه سقف تولید وجود ندارد، بنابراین اعضای اوپک باید بازار را با خویشتنداری مدیریت کنند.

محمدعلی خطیبی دبیر سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص اینکه آیا اوپک در مورد کاهش تولید نفت و بازار طی روزهای اخیر موفق بوده است یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر اوپک در مورد کاهش تولید نفت موفق عمل کرده و نسبتا طرح خوبی بوده که توانست جلوی سقوط قیمت نفت را بگیرد. همچنین باعث افزایش قیمت نفت در مقطعی نیز شد.
او تصریح کرد: اگر طرح کاهش تولید نفت در اوپک تمدید شود، دیگر نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اما نگرانی که در حال حاضر وجود دارد این است که اعضای غیر اوپک سقف تولید خود را افزایش دهند و این امر باعث خواهد شد که افزایش قیمتی که با همکار غیر اوپک را داشتیم دیگر نداشته باشیم.
دبیر سابق ایران در اوپک تاکید کرد: احتمال زیاد وجود دارد که اعضای اوپک طرح کاهش تولید نفت را دوباره تمدید کنند.
او ادامه داد: پیش بینی می شود که اعضای غیر اوپک سال آینده یک میلیون بشکه افزایش تولید داشته باشد این در حالی است که میزان تولید نفت هم اکنون پاسخگوی بازار است و نیازی به افزایش تولید نیست به همین دلیل انتظار می رود که اوپک خویشتنداری به خرج دهد تا افزایش تولید صورت نگیرد، در غیراینصورت اگر اوپک سقف کاهش تولید را تمدید و اعضای غیر اوپک تولید را افزایش دهند قیمت نفت کاهش پیدا می کند. اما اگر همکاری بین دو اعضا صورت گیرد، قیمت نفت روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت.
خطیبی تاکید کرد: نمی توان به اعضای غیر اوپک اعتماد داشت و نباید به همکاری آنها امیدوار شد، بنابراین اعضای اوپک باید بازار مدیریت کنند.
دبیر سابق ایران در اوپک با بیان اینکه سهمیه ایران در اوپک حدود ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه است، افزود: قرار بود ایران به دلیل تحریم هایی که قبلا اعمال شده بود سقف تولید خود را افزایش دهد اما متاسفانه در این زمینه به ما آزادی عمل ندادند و همچنان ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه تولید می کند.

۴۰۲

کد خبر: 877210

وب گردی

وب گردی