باغ‌های تبریز تخریب شده‌ است

شهردار تبریز با تشریح برخی از تجربیات تلخ مدیریت شهر تبریز در طول چند دهه گذشته، اظهار کرد: تبریز از گذشته به باغ‌شهر شهرت داشت، اما باغات تبریز، در طول چند دهه، یکی پس از دیگری، تخریب شده و امروز، مدیریت شهری تبریز برای احیای بخشی از فضای سبز گذشته، متحمل هزینه‌گذاری‌های بزرگ شده ‌است.

به گزارش ایسکانیوز، ایرج شهین‌باهر در دیدار با شهردار، فرماندار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد، با بیان این‌که فلسفه دیدارهای مشترک مدیران و اعضای شورای شهرهای مختلف، اشتراک تجربیات است، اظهار کرد: تبریز یکی از شهرهای مطلوب کشور برای زندگی است که به آراستگی و زیبایی شهرت دارد؛ اما با وجود تمام این مزایا، آن‌چه می‌تواند برای مدیریت شهری بجنورد مفید شود، توجه به تجربه‌های ناگوار تبریز است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه شهر زیبا و کوچک بجنورد، امروز، افسوس‌های شهر تبریز را ندارد؛ بجنورد اگر می خواهد در دهه‌های آتی با معضلات امروز تبریز مواجه نشود، باید از ورود به آزمون و خطاهایی که منجربه هزینه‌ها و مشکلات امروز برای شهر تبریز شده، پرهیز کند.

شهین‌باهر «انسان‌محوری» و «عدالت شهری» را در دو اصل محوری در دوره جدید مدیریت شهری تبریز خواند و افزود: برای تحقق این دو اصل، مجبوریم در بحث عدالت شهری، یک قدم به گذشته برگردیم و فضای شهری را به محوریت انسانی خود بازگردانیم؛ بجنورد از امروز باید طوری برنامه‌ریزی کند که بافت‌های تاریخی و فضای سبز شهری، تحت تاثیر خودرومحوری، مخدوش نشود.

وی خاطرنشان کرد: سرانه شریانی شهر تبریز، از برخی شهرهای اروپایی بیشتر است که این امر نشان‌دهنده توزیع نادرست کاربری‌های شهری است. این موضوع، تجربه مهمی است که باید مورد توجه شهرهای کوچک‌تر باشد تا در جهت‌گیری توسعه شهر، ساخت مراکز اداری و خدماتی را با مطالعات ترافیکی منطبق کنند.

شهردار تبریز «مدیریت هماهنگ شهری» از نقاط قوت مدیریت شهری تبریز خواند و گفت: این مزیت مهم در نبود قانون مدیریت واحد شهری، موجب شد در دوره پیش، پروژه‌های سنگین ۲۴ ماهه، با هماهنگی مدیریت استان، در عرض ۹ ماه به پایان برسد که این رویّه، نقش بسیار موثری در کاهش هزینه اجرایی پروژه و افزایش رضایت عمومی داشت.

شهین‌باهر بر لزوم «ارتقای فرهنگ شهروندی» تاکید و خاطرنشان کرد: این موضوع، در عین کم‌هزینه‌بودن، بیشترین تاثیر را در توسعه شهر دارد. بدون فرهنگ شهروندی، هزینه‌گذاری اجرایی و برنامه‌های توسعه شهری، راه به جایی نخواهد برد.

وی با انتقاد از کم‌‌توجهی به فرهنگ شهروندی در نظام آموزش، یادآور شد: در گذشته، اکثر جمعیت کشور روستانشین بود و بر این اساس، بخش قابل‌توجهی از کتاب‌های درسی پایه ابتدایی، شامل موضوعات روستایی بود؛ اما امروز که حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین است، مسایل عمده کتاب‌های درسی پایه، کماکان شامل موضوعات روستایی است.

شهردار تبریز ادامه داد: شهرداری تبریز به نوبه خود در این خصوص پیش‌قدم شده‌است؛ در این راستا طی تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل آموزش و پرورش استان، مقرر شده تا کارشناسان شهرداری تبریز در حوزه‌های مختلف، به صورت منسجم و مستمر در مدارس حضور یافته و مباحث فرهنگی شهروندی را به دانش‌‌آموزان ارایه دهند.

شهین‌باهر اضافه کرد: مباحث ارائه‌شده در این سرفصل‌ها، شامل تجربیاتی است که در طول چند دهه، ریشه‌یابی شده و امروز می‌تواند مورد توجه شهرهای کوچک‌تر -از جمله بجنورد- قرار بگیرد.

وی همچنین در سخنان آغازین خود با انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها در لایحه مدیریت شهری، گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری، به عنوان عضو شورا، مخالف کاهش اعضای شوراها بودم. شورا، صدای مردم است و کاهش شمار اعضای آن، کاستن از قدرت مطالبه‌گری شهروندان بود. متاسفانه برخی دوست نداشتند تعداد اعضای شورا زیاد باشد و گاهی، برخی اعضا از خود شوراها نیز ترجیح می‌داند تعداد اعضای شورا کم باشد، تا قدرت اعضا بیشتر باشد.

شهردار تبریز به همراه رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد، راهکارهای همکاری‌های اجرایی و پژوهشی را بررسی کردند.

کد خبر: 877273

وب گردی

وب گردی