پری زنگنه: با نابینایان  خجالتی برخورد نکنید

به مناسبت دهه جهانى " جاده هاى امن" موسسه پژوهشى کودکان دنیا با همکارى شهر کتاب مرکزى نشست هاى زنده باد زندگى را برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از شهرکتاب مرکزى، این سلسله نشست ها که به مناسبت هفته ى زنده باد زندگى به دلیل سالگرد جهانى یادبود قربانیان سوانح رانندگى برگزار شده بود، در سه برنامه با عناوین آموزش ایمنى در خیابان به کودکان، یادبود مشاهیر فرهیختگان از دست رفته در سوانح رانندگى و افراد موفق آسیب دیده در سوانح جاده اى برگزار شد.

اولین برنامه در خصوص آموزش ایمنی به کودکان و آشنایى با قواعد رانندگى این گروه سنى اجرا شد.

در دومین برنامه با حضور خانواده قربانیان سوانح رانندگى و با یادى از دکتر افشین یداللهى با حضور برادر و خاله زنده یاد یداللهى و همین طور با افسانه اسدان همسر زنده یاد سیروس قایقران به مسائل رفتارشناسانه بازماندگان و همین طور جزیئات حادثه در مورد قربانیان پرداخته شد.

در این نشست ماهرخ یدالهى با اشاره به رعایت ایمنى و تاکید بر خواب الوده نبودن راننده گفت: افشین یداللهی بسیار هنرمند مردم دوستى بود. تلفنش براى بیمارانش همیشه روشن بود و برای همه وقت مى گذاشت. به شدت به رعایت قوانین رانندگى اهمیت مى داد. راننده کامیونى که با ماشینشان تصادف کرد خواب آلوده بود و تنها همین اتفاق ما و مردم را عزادار کرد.

آرش یداللهی در ادامه افزود: من از راننده کینه ای ندارم اما دلیلی براى این که قانون از حق شهروندان دیگر بگذرد نمی بینم.

افسر اسدان همسر زنده یاد سیروس قایقران نیز با اشاره به این نکته که عامل فوت همسر و فرزندش خواب آلودگی راننده بود گفت: ماشین ما از پارک در مى آمد، نه سرعتى داشتیم و نه اشتباهى کرده بودیم. راننده کامیون تنها چون با سرعت مى آمد و خواب آلوده بود در پیچ جاده چاره ای جز زیر گرفتن ماشین ما نداشت.

بابک زرین و حمید حامى با ارسال پیام تصویرى در مورد افشین یداللهى این مراسم را همراهى کردند.

مهمان اخرین برنامه این مجموعه پرى زنگنه بود که خود در سانحه رانندگى بینایى اش را از دست داده است. هنرمند فرهیخته و محبوب کشورمان از برخورد با نابینایان این طور سخن گفت: هرگز با نابینایان با خجالت برخورد نکنید. چون نابینایی عدم توانایی نیست. آن چه مى خواهید را شفاف بگویید.

این هنرمند ضمن دعوت پدران و مادران براى حفظ ایمنى و سلامتى کودکان در مواقع رانندگى به حرف هایش اضافه کرد: کودکان آسیب پذیر و حساس هستند. باید به آن ها رعایت قوانین را یاد بدهیم و مراقبشان باشیم. در آخر پرى زنگنه شمع تولدش را در شهرکتاب مرکزى با آرزوى سلامتى برای همه کودکان خاموش کرد.

در این نشست زهرا فرمانى عضو هىات مدیره موسسه پژوهشى کودکان دنیا در خصوص این موسسه نکاتى را عنوان کرد.
موسسه پژوهشى کودکان دنیا این پروژه را براى کاهش سوانح رانندگى از سال ٨٩ آغاز و این دوره را با همکارى شهرکتاب مرکزى در تاریخ هاى دوم، چهارم و پنجم آذر ماه برگزار کرد.

502

کد خبر: 877311

وب گردی

وب گردی