برنامه شب‌های شفاهی جای بحث‌های فرم‌گرایانه نیست

محمود گبرلو مجری برنامه شبهای شفاهی با اشاره توجه ویژه این برنامه برای رونق دادن به سینما، پرداختن فرهنگ بومی و ملی را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ظهر امروز نشست خبری برنامه شب شفاهی با حضور مجری این برنام محمود گبرلو برگزار شد. در این نشست گبرلو با اشاره به سابقه خبرنگاری و روزنامه نگاری خود، اظهار داشت: پس از 30 سال روزنامه نگاری به این نتیجه رسیدیم که باید فضای جدیدی این بار در دنیای تصویر برای خودم ایجاد کنم و برهمین اساس وقتی در برنامه هفت از من دعوت به همکاری شد با نگاه یک روزنامه نگار و منتقد وارد این برنامه شدم.

وی با بیان اتفاقاتی که در فصل آخر برنامه هفت افتاد گفت: سری دوم برنامه هفت را که من اجرا می‌کردم با این استراتژی پیش می‌رفت که وحدت بین سینماگران و مخاطبان را ایجاد کند و همچنین مطالبه گری داشته باشد. بعد از تعطیلی برنامه هفت پیشنهاد یک برنامه فرهنگی هنری را به مدیر شبکه شما ارائه کردم. در وهله اول می‌خواستم این برنامه یک مجله فرهنگی و هنری باشد تا تمام ابعاد هنر را پوشش دهد اما دوستدار شبکه پیشنهاد کردند که بهتر است برنامه با رویکرد سینمایی آغاز شود.

گبرلو در مورد اولویتهای این برنامه جدید گفت: ما جمعیت زیادی از اهالی سینما داریم که بسیار خلاق و با استعداد هستند و متأسفانه بستری برای فعالیتشان محیا نیست در حقیقت برنامه شفاهی بستری برای مطالبه گری مردم هنرمندان و حتی مسئولین است.

این مجری تلویزیونی ادامه داد: آنچه که در این برنامه مهم است اول از همه رونق سینماست. سینما تغییرات زیادی احتیاج دارد ولی متأسفانه به خاطر نداشتن برنامه مشخص امروز شاهد سردرگمی استعدادگران جوان هستیم. صنعت سینما را اگر خوب تبیین کنیم همه سینماگران می توانند کنار هم قرار بگیرند ولی امروز به خاطر نداشتن برنامه حلقه های سینما از هم گسسته شده است.

گبرلو با انتقاد از مخاطبان کم سینمای امروز گفت: متأسفانه مخاطبان سینما نسبت به جمعیت کشور بسیار محدود هستند که حتما در این زمینه باید فکر جدی شود.

وی با اشاره به دوران مدیریت کلان سینمای ایران گفت: معتقدم بعد از آقای بهشتی هیچ مدیری در عرصه سینما موفق عمل نکرده است. به همین خاطر امروز شاهد شکست جدی سینما هستیم. شاید عده‌ای بگویند که فیلمهایی وجود دارند که خوب می‌فروشند ولی تعداد کسانی که در سینما حضور دارند و فیلمهایشان دیده می‌شوند بسیار محدود است.

این مجری تلویزیونی محور بعدی برنامه شبهای شفاهی را توجه به فرهنگ بومی عنوان کرد و گفت: متأسفانه سینمای امروز محدود به قصه‌های آپارتمانی شده است این داستان‌ها در شهرستان مورد اقبال مواجه نمی‌شود چرا که آنها به دنبال دیده شدن مشکلات خاص خود هستند. حتی سینمای ما برای دیده شدن در دنیا هم احتیاج به بازگشت فرهنگ بومی خودش دارد چرا که از نظر تکتیکی سینماهای کشورهای دیگر خیلی از ما جلوتر هستند و ما نمی‌توانیم به این راحتی به آن برسیم.

گبرلو با تأکید بر بیان نیازها و خواسته‌های سینماگران ایرانی چه جوان و پیشکسوت در برنامه جدید شبکه شما گفت: ما از اقشار مختلف سینما در این برنامه دعوت خواهیم کرد که حضور داشته باشند اگر مسئولی در برنامه حضور پیدا کند حتما در مقابلش منتقد و کارشناس قرار خواهد گرفت تا متکلم وحده نباشد، ما در برنامه ریزی که انجام دادیم سینماگران شهرستانی نیز جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در فصل سوم برنامه هفت افتاد گفت: برنامه تلویزیونی زمانی موفق است که نظرات شخصی و یا مغرضانه در آن وجود نداشته باشد. متأسفانه آقای افخمی در برنامه هفت سری سوم به سینمای ایران آسیب جدی وارد کرد. آقای افخمی فکر می‌کرد با یک نگاه یک طرفه می‌تواند در عرصه سینما موفق باشد که البته در اشتباه بود و شکست خورد. بنابراین الگوی من در برنامه شبهای شفاهی برنامه هفت با اجرای آقای افخمی نخواهد بود ولی از او دعوت می‌کنم تا در همین برنامه در مورد اتفاقات برنامه هفت گفتگو کنیم.

مجری سابق برنامه هفت با انتقاد از دانش پایین برخی از منتقدان فیلم در کشور گفت: من در برنامه هفت نزدیک به 40 منتقد را دعوت کردم اما در پایان فصل دوم هفت متوجه شدم که بسیاری از منتقدان آگاهی لازم را برای نقدهای صحیح ندارند.

گبرلو مقصر اصلی این موضوع را انجمن منتقدان دانست و گفت: انجمن منتقدان باید سواد و دانش منتقدان را بالا ببرد ولی امروز این اتفاق افتاده که هر کسی خود را منتقد می داند و به خود اجازه می‌دهد در مورد هر چیزی مطلب بنویسد در برنامه شبهای شفاهی سعی می‌کنم از کارشناسان فیلم که می‌توانند که فیلم را تحلیل کنند استفاده کنم.

وی در ادامه اهداف برنامه گفت: ما در کنار برنامه‌های سینمایی به دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند تئاتر و هنرهای تجمسی خواهیم پرداخت و حتی قصد داریم جشنواره های موسیقی و تئاتر فجر را به صورت زنده پوشش دهیم.

این مجری برنامه شبهای شفاهی در مورد نام این برنامه که سینمایی نیست، گفت: نام برنامه هدیه آقای صالح اعلا به ماست چرا که معتقدیم این برنامه مخاطبان عام دارد برای همین نامی را انتخاب کردیم که بتواند آرامش را منتقل کند. دکور این برنامه نیز همخوان با همین دیدگاه است.

وی در پایان استراتژی برنامه شبهای شفاهی را رونق به صنعت سینما عنوان کرد و گفت: دربرنامه ما جای بحثهای فرم گرایانه نیست و قصد داریم به محتوا توجه جدی کنیم. همچنین موضوعات برنامه مسائل روز سینما خواهد بود و هرگز موضوع از پیش تعیین شده و یا سفارش شده‌ای را قبول نخواهیم کرد.

برنامه شبهای شفاهی چهارشنبه شبها از ساعت 9 تا 11 از شبکه شما پخش خواهد شد.

503

کد خبر: 877375

وب گردی

وب گردی