اشتغال و ازدواج مهمترین مشکل نابینایان / معلولیت دلیل موجهی برای تعطیل کردن زندگی نیست 

تقاضای بزرگی است اگراز شما بخواهم لحظه ای چشمانتان را ببندید و فقط چند متر ازمسیررفت و آمد هر روزتان را با چشم بسته طی کنید ؟  می توانید فقط برای چند دقیقه با چشمان بسته کارهای روزمره تان را انجام دهید؟ راه بروید،غدا بخورید سواراتوبوس وتاکسی شوید، به محل کارتان بروید و شروع به کار کنید و....چه حسی  پیدا می کنید؟ کارها بروفق مراد پیش می رود ؟

زهره حاجیان- ایسکانیوز: هر چند در مستندها و فیلم ها و حتی در واقعیت توانایی افراد نابینا را ببینیم و در دلمان آنها را تحسین کنیم باز هم نمی توانیم ادعا کنیم که درد و مشکل آنها را درک می کنیم.

مدتی پیش فیلم مستندی نشان می داد که پیرمرد کشاورز نابینا به طرز حیرت آوری همه کارهای سخت کشاورزی را انجام می داد وبه تنهایی محصولات مختلفی تولید می کرد. وقتی از او سئوال شد که با وجود نابینایی چطور توانسته شغل سخت کشاورزی را ادامه دهد پاسخ ساده و جالبی داد: من عاشق کار و زندگی ام هستم و هیچ وقت نگذاشتم نابینایی برمن مسلط شود و زمین گیرم کند.

معلولیت دلیل موجهی برای تعطیل کردن زندگی نیست
وقتی در زندگی افراد نابینا دقت کنید، چه آنهایی که به طورمادرزادی نابینا به دنیا می‌آیند و چه گروهی که بر اثر یک سانحه یا بیماری بینایی‌شان را از دست می‌دهند، آنچه مهم است نگرش این افراد به نوع معلولیت‌شان است. موضوعی که می‌تواند موجب تفاوت زندگی افراد شود.
معلولیت با اینکه محدودیت‌هایی را به همراه دارد اما دلیل موجهی برای تعطیل کردن زندگی نیست. آنچه افراد -چه معلول و چه غیرمعلول - را از زندگی موفق باز می‌دارد، درماندگی آنها برای پذیرش شرایط زندگی‌ فعلی‌شان است با این حال در دنیای پرازدحام و شلوغ امروزکه گاهی انسان های سالم نیز با مشکل مواجه می شوند بستر و شرایط زندگی برای نابینایان و معلولان باید فراهم شود تا زندگی راحت تری داشته باشند.
این درحالی است که در بیشتر کشورهای دنیا امکانات برای زندگی این افراد به مهیا شده، اما متاسفانه در ایران هنوز این گروه بزرگ با مشکلات مختلفی روبرو هستند و آنچه اجتناب ناپذیر است اینکه قانونگذاران کشور باید دستگاه های مختلف را مکلف کنند تا به نیازهای این افراد بیشتر توجه کنند و در نتیجه شرایط زندگی این بزرگترین اقلیت جامعه بهبود پیدا کند.


موسسه عصای سفید، پروانه ایی روی شانه
در میان انبوهی از مشکلات معلولان و نابینایان کشور«موسسه عصای سفید» که یک ‌نهاد مردمی است که به همت شادروان استاد محمدرضا نامنی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد و در زمینه آموزشی توان‌بخشی، رفاهی و آموزشی، فعالیت های مختلفی را به نابینایان ارائه می کند.
محمد اعتماد مدیرعامل و رئیس هیات‌ مدیره این موسسه در مورد فعالیت های انجام شده می گوید: این موسسه به همت شادروان دکتر نامنی تاسیس شد و هدف آن توانبخشی، آموزش مهارت های زندگی ، ارتقای سطح زندگی معلولان و نابینایان و دادن انگیزه و اعتماد به نفس به آنها بوده است.


در کشور یک میلیون و 250 هزار نابینا و کم بینا وجود دارد که بیشتر آنها زن هستند

وی با اشاره به اینکه در این مرکزآموزش های مختلفی شامل زبان انگلیسی،مهارت های زندگی،صنایع دستی، تئاتر، رایانه، شاهنامه خوانی،موسیقی و طریقه استفاده صحیح از عصای سفید را به مددجویان ارائه می شود می گوید: بر اساس آماردر کشور حدود یک میلیون و 250 هزار نابینا و کم بینا وجود دارد که بیشتر آنها زن هستند.
اعتماد تاکید می کند: متاسفانه بسیاری از نابینایان در خانه پنهان هستند که مقصر این اتفاق خانواده های آنها هستند.


در موسسه عصای سفید همه آموزش ها رایگان است
در موسسه عصای سفید همه آموزش ها رایگان است و در کنار خدمات آموزشی هر سال چند بار سبد کالا به مددجویان اهدا می شود و در کنار اینها برای کسانی که قصد حضور در مراکز دانشگاهی را داشته باشند بورسیه تحصیلی نیز پرداخت می شود.
مدیرعامل موسسه عصای سفید با بیان این مطلب ادامه می دهد: مددجویان این مرکز بیشتر از تهران و اطراف آن هستند و هیچ محدودیتی برای پذیرش آنها وجود ندارد حتی ما ازحضور اتباع خارجی و به خصوص افعانستانی ها نیز استقبال کردیم و تعدادی از آنها درمیان ما حضور دارند.
اعتماد با اشاره به اینکه از شهرهای مختلف کشوربرای دریافت خدمات به این موسسه مراجعه می کنند می گوید: اما کسانی می توانند از کلاس های ما استفاده کنند که مسیرشان به ما نزدیک باشد و متاسفانه موسسه عصای سفید درشهرهای دیگرشعبه ندارد ولی ما اعلام آمادگی کردیم که اگر کسی بخواهد در شهرهای کشور فعالیت کند به آنها کمک خواهیم کرد.
دکتراعتماد از خانواده ها درخواست می کند قبل از تولد فرزندانشان برای آزمایش های ژنتیکی اقدام کنند تا از تعداد جامعه معلولان و نابینایان کاسته شود و می گوید: سازمان بهزیستی نیز در این خصوص کمک مالی می کند و در این آزمایش ها شرایط نسل اول و حتی نسل دوم برای تعیین معلولیت مشخص می شود.


شایع ترین مشکلات معلولان و نابینایان


اعتماد به شایع ترین مشکلات معلولان و نابینایان اشاره می کند و با تقاضای کمک از مسئولان ادامه می دهد: مشکلات معلولان در جامعه زیاد است که یکی از مهمترین آنها عدم مناسب سازی معابر است. خیابان ها هنوز برای تردد نابینایان و معلولان مناسب سازی نشده و وقتی به خیابان می آیند خطرات زیادی آنها را تهدید می کند چرا که نه پیاده روی مناسبی وجود دارد و نه چراغ راهنمایی مخصوص نابینایان همچنین برای تردد با وسایل نقلیه عمومی نیز توجهی به سهولت رفت و آمد این گروه از افراد جامعه نشده است.
به اعتقاد مدیر عامل موسسه عصای سفید ازبزرگترین مشکلات نابینایان و معلولان اشتغال و ازدواج است.
وی می گوید: سال ها پیش قانون3 درصدی استخدام معلولان تصویب شد اما متاسفانه این قانون هیچ وقت اجرایی نشد این در حالیست که درجامعه روشندلان افراد کارآمد ،باهوش و تحصیل کرده فراوانی داریم که درحال حاضر بسیاری از آنها بیکارهستند.
اعتماد می افزاید: موضوع بعدی ازدواج است که نابینایان و همه معلولان در این مورد هم مشکلات فراوانی دارند و تمام تقاضای نابینایان از مسئولان در این بیت شعرنهفته است. راهم را هموار کن آنگاه همه چیز را خواهم دید و تو را نیز...

تقاضای رفع یک محدویت
موسسه عصای سفید حدود 500 نفر را به صورت رایگان تحت پوشش قرارداده است اما به علت کمبود فضای آموزشی بشدت تحت فشاربوده و فضای کوچک این موسسه مددجویان را اذیت می کند.
اهدای قران دست نویس با قدمت 500 ساله
دکتراعتماد برای رفع این مشکل یک پیشنهاد جالب به مسئولان می دهد و می گوید: در این فضای محدود هر روز کلاس های متعددی برای نابینایان برگزار می شود اما هر چه سعی کردیم نتوانستیم مکان بزرگتری را تهیه کنیم که هم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و هم فضای استانداردی برای آموزش فراهم کنیم من یک قرآن نفیس دست نویس با قدمت 500 ساله دارم که میراث خانوادگی ما است. این قرآن برای ما خیلی با اهمیت است و در تبت کتابت شده است. موزه لوور پاریس آن را با قیمت گزافی از ما می خرید اما دوست داشتیم در ایران باقی بماند. حاضر هستیم این قرآن را به کتابخانه ملی اهدا کنیم اما در عوض یک مکان بزرگ آموزشی برای ما ایجاد کنند.


روزنامه ایران سپید ابتکار مرحوم هاشمی رفسنجانی بود


" حسن اصغر نیا" عضو هیات مدیره موسسه عصای سفید و استاد دانشگاه آزاد با اشاره به مسائل مختلف جامعه معلولان و نابینایان می گوید: در جهان 40 میلیون نابینا وجود دارد که 90 درصد آنها در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند. 50 درصد آنها قبل از تولد دچار این مشکل می شوند و نیمی دیگر بعد از تولد به دلایل بیماری و یا حوادث نابینا یا کم بینا می شوند و ما در این موسسه سعی کردیم این آمار را کنترل کنیم.
اصغر نیا ادامه می دهد: نابینایان برای تردد در شهر مشکلات زیادی دارند اما اگر قانون حمایت از نابینایان که اخیرا به مجلس رفته نهایی شود کمک زیادی به آنها خواهد شد. متاسفانه مراکز آموزش عالی نیز نسبت به نابینایان بی تفاوت شده اند و فضای رفاهی برای آنها در دانشگاه ها در نظر گرفته نشده است. ما مدتی است در کتابخانه ملی مستقر شده ایم و در حال افزایش کتاب های صوتی برای استفاده نابینایان هستیم تا سرانه مطالعه را برای آنها بالا ببریم.
وی در ادامه از افراد مشهوری که این موسسه را حمایت معنوی می کنند یاد می کند و می گوید: روزنامه ایران سپید که مخصوص نابینایان است از ابتکارات شادروان آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در قاره آسیا بی نظیر است.او با این کار کمک بزرگی به نابینیان کرد.افراد دیگری مثل عزت الله انتظامی(آقای بازیگر) هنرمند پیشکسوت، سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و دکتربیژن ذوالفقار نسب پیشکسوت فوتبال ایران نیز از همراهان این موسسه هستند که در مراحل مختلف ما را یاری داده اند.

700

کد خبر: 877490

وب گردی

وب گردی