مشکل بانک‌ها فقط مربوط به برجام نیست/ تا پایان دولت یارانه نیازمندان 5 برابر می‌شود

رئیس جمهور گفت: در بودجه امسال شاهد تحول مثبتی خواهیم بود و آن را در مجلس اعلام خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: خدمت مردم ایران در سراسر کشور و همه ایرانیان خارج از کشور به ویژه مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه سلام عرض می کنم که این ایام غمدار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنان به وجود آمد که برای همه درگذشتگان از خداوند تقاضای رحمت و برای مصدومان تقاضای شفای عاجل می کنم.
روحانی ادامه داد: امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند، همچنین از همه دست اندرکارانی که در این 15 روز کمک کردند اعم از مقامات دولتی، نیروهای مسلح و مردم که در این حادثه غمبار یاری رسانده اند تشکر می کنم.
وی تصریح کرد: در اینگونه حوادث معمولا کار بسیار سختی برای همه است که بتوانند به نحو مطلوب و شایسته به مردم کمک کنند، ما زلزله 7.3 ریشتری در این دهه های اخیر در کشور نداشتیم که زلزله بسیار شدید بود و از سوی دیگر این زلزله در شب رخ داد و کار را سخت تر کرد و زمانی که زلزله اتفاق می افتد، آب، برق، گاز و راه های ارتباطی با مشکلات متعددی مواجه می شوند.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه خود مردم در این حادثه به هم کمک زیادی کردند گفت: امدادگران هم در این حادثه اقدامات ارزنده ای انجام دادند. حدود 2700 نفر از لحظه وقوع زلزله از زیر آوارها نجات یافتند و بیش از 7000 نفر مصدوم هم به بیمارستان ها منتقل شدند.
روحانی متذکر شد: بنده روز دوم که به مناطق زلزله زده سفر کردم و مردم سر پل ذهاب را زیارت کردم، روحیه مردم بسیار خوب بود، علی رغم آنکه این مصیبت بسیار سنگین بود اما این روحیه به معنای کمک به خواهران و برادران خودشان بود و درخواست آنان کاملا به حق بود، زلزله زدگان آن روز بیشتر به مسئله آب آشامیدنی و چادر اشاره کردند که به سرعت این نیازهای اولیه به آنان رسید.
وی افزود: بنده زمانی که در بیمارستان کرمانشاه که رفتم همه پزشکان و پرستاران حدود 48 ساعت بود که نخوابیده بودند، مداوم کار می کردند، 300 عمل جراحی در آن بیمارستان و مجموعا در 48 ساعت اول 1500 عمل جراحی انجام داده بودند.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار بسیار بزرگی را انجام داد و خدماتش را هنوز ادامه می دهد تاکید کرد: وزارت کشور، ستاد بحران خوب عمل کردند و هلال احمر هم در این زمینه بسیار فعال بودند، البته هنوز مشکل مردم فراوان است اما اگر ما مقایسه کنیم.
روحانی یادآور شد: در حوادث گذشته هم بنده کم و بیش شاهد بودم، در رودبار و منجیل و بم رفتم اما باید بگویم که کمک رسانی این بار از سوی مردم و دولت بهتر بود، مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند و نیروهای مسلح اعم از بسیج، ارتش و سپاه بسیار خوب عمل کردند.
وی اظهار کرد: ما از مراحل اولیه عبور کردیم و در زمینه اسکان موقت هستیم، اگر مردم بخواهند جایی را در نزدیکی خودشان اجاره کنند دولت آن اجاره را پرداخت می کند، کانکس ها هم اگر مورد نیازشان باشد به سرعت ساخته می شود و در هر جایی که امکان داشته ما کانکس تهیه کنیم، این کار در حال انجام شدن است.
رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: برای اولین بار ما همه بودجه لازم که دولت باید پرداخت کند بلافاصله در هیئت وزیران در چهارشنبه صبح تصویب کردیم، 50 درصد همه وجوه تصویبی در اختیار ارگان هایی قرار گرفته که به مردم خدمات ارائه می‌کنند.
روحانی ضمن تسلیت مجدد به مردم این خطه و تشکر از مردم بزرگوار سرزمین مان و همه دست اندرکاران ادامه داد: همچنین لازم است ایام مولود پیغمبر اسلام و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) را به ملت، شیعیان و همه مسلمانان تبریک بگویم.
گردآوری خدمات 100 روز اوّل دولت در یک کتاب
وی با اشاره به اینکه امیدوارم در 100 روزی که گذشته ما توانسته باشیم آن خدمتی را که وعده داده بودیم ارائه کرده باشیم، گفت: مجموعه خدمات 100 روزه دولت در یک کتاب جمع آوری شده و در سایت دولت مردم می تواننند آن را ملاحظه کنند.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: برنامه ریزی های اساسی برای سال 96 و برای 4 سال آینده در این 100 روز تدوین شده و بودجه 97 در حال تصویب در دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلام است، شاهد یک تحول بسیار مثبت در بودجه سال 97 خواهیم بود که بنده به موقع در مجلس شورای اسلامی گزارش خواهم داد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از مهمترین وعده های شما در انتخابات ریاست جمهوری موضوع اشتغال است و درباره برنامه دولت در این باره بگویید اظهار کرد: بنده می خواهم در مقدمه این بحث بگویم و در ایام انتخابات هم به آن اشاره کردم که دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد دارد که یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم است و قدم های اولیه ای که در شش ماهه اول سال و این 100 روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و همچنین ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی؛ این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه دو هدف اصلی ما در بحث اقتصادی خواهد بود.
وی ادامه داد: بنده در ایام انتخابات وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را هدفمان این است که ریشه کن کنیم که در سال 96 افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی کسانی که عضو مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، مستمری آنان بیش از سه برابر شده و امسال نسبت به سال گذشته اضافه شده و این روند تا پایان دولت تا 5 برابر ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهور گفت: البته در سال آینده که در بودجه هم پیش بینی شده است، ما طراحی ای خواهیم کرد که همه کسانی که از حداقل استاندارد پایین تر هستند از آنان ثبت نام به عمل آید.
آمار اشتغال خالص ما در تابستان 96 نسبت به سال گذشته 700 هزار نفر است
روحانی گفت: در بحث رونق و زندگی مردم، اشتغال بخث بسیار مهمی است، اما در اشتغال یک عقب ماندگی هایی از سال 85 تا 92 داریم که تقریبا اشتغال خالص ما صفر بود، از سال 93 تحرک خوبی شروع شده و متوسط اشتغال خالص ما از پاییز 93 تا تابستان 96، سالانه 685 هزار اشتغال خالص بوده که البته این رقم نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی که وارد بازار کار می شوند کم است و ما به رقم بالاتری نیاز داریم.
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که این رقم را به بالای 900 هزار نفر در سال آینده برسانیم، افزود: الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته بالای 700 هزار نفر است، اما در عین حال عقب هستیم و هنوز بیکاران فراوانی داریم و رقمی که ما باید در اشتغال داشته باشیم بالاتر است، بنابراین در این 100 روز ما نسبت به متوسط 2، 3 سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه ما این هدفگذاری را از طریق طرح های مختلف دنبال خواهیم کرد گفت: اولا به همه وزرا گفته شده که یکی از مسئولیت های اساسی آنان بالابردن میزان اشتغال است و در فضای مجازی، صنعت، خدمات و کشاورزی می توانیم میزان اشتغال را افزایش دهیم.
روحانی یادآور شد: دیروز وزارت ارتباطات گزارشی به بنده ارائه کرد که در 6 ماهه اول سال 50 هزار نفر را مشغول به کار کرده است، در مجموع در طرح هایی که ما برای اشتغال داشتیم، در زمینه کارورزی، اشتغال فراگیر و طرح تکاپو و در کل همه این طرح ها در این فاصله 100 روزه عملیاتی و اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه در طرح کارورزی تاکنون 120 هزار نفر ثبت نام کرده اند گفت: همه این طرح ها آغاز شده، ادامه خواهد یافت و هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را کاهش دهیم و نسبت به پارسال تقریبا یک واحد درصد بیکاری کاهش یافته است، یعنی از 12.7 به 11.7 درصد رسیده است، منتها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و هم برای 4 سال برنامه ریزی کردیم و هم در 100 روز قدم هایی که در این زمینه برداشتیم، مثبت بوده است.
رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع از بین بردن فقط مطلق کجاست و آیا می خواهید یارانه های نقدی را تغییر دهید یا برنامه خاصی را پیش بینی کرده اید، اظهار کرد: اساس این برنامه و مرتفع کردن فقر، رونق اقتصادی و اشتغال است.
روحانی ادامه داد: ما در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم برای اینکه بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند، ما 5000 میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردیم که افراد را از زیر پوشش خارج کنند.
رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: درآمدهای ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و چون هزینه های ما هم در حال افزایش است، ما باید این فعالیت را ادامه دهیم یعنی وقتی بحث سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های مختلف می کنیم، درواقع بخشی از درآمد دولت و خزانه به آن اختصاص پیدا می کند، لذا بنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: همانطور که می دانید ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی که به مردم پرداخت کنیم، به طوری که در بخش کشاورزی پول خرید تضمینی گندم را حدودا به دو برابر رسانده ایم.

رئیس جمهور بیان کرد: در این 100 روز قراردادهای بیش از 5 میلیارد دلار نهایی شده است، 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی تخصیص و پرداخت شده است. ما در بودجه جدید برای پروژه های عمرانی اهرمی عمل کرده و از صندوق، بانک ها و مردم استفاده خواهیم کرد، طی صحبت هایی که با رهبری هم داشتیم ایشان موافق واگذاری بنگاه های اقتصادی به مردم بودند.
روحانی با بیان اینکه برخی معضلات در یک سال حل نخواهد شد ولی هدف دولت حل مشکلات بانکهاست، ادامه داد: مشکل بانک ها فقط مربوط به برجام نیست و مشکلات دیگری هم دارند.
وی افزود: برخی از تعاونی ها و موسسات مردم را برای سپرده گذاری سود بالا تشویق می کردند که 3 میلیون و 400 هزار خانواده را درگیر مشکل کردند. در جلسات با سران قوا حل این مشکلات را تسریع کردیم به طوری که مشکل 98 درصد سپرده گذاران حل شده و یا در حال حل شدن است.
روحانی اظهار کرد: اموال 2 درصد باقیمانده باید به کمک قوه قضاییه رصد شود تا مشکل اینها هم حل شود؛ مردم نگران نباشند تلاش ما حفظ نرخ متعادل است و نرخ ارزی ما باید با نیاز ارزی ما متعادل باشد.
وی اضافه کرد: در بخش مسکن و معدن رشد مثبتی داشتیم و رشد سرمایه گذاری ما در سال جاری مثبت 7 بوده است.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما در زمان خوبی مذاکره کردیم و ما در هر مقطعی با منافع ملی خود حرکت کنیم و عصبانی نشویم.
وی ادامه داد: ما به دو بال قدرت نظامی و دیپلماسی برای رسیدن به اهداف خود نیاز داریم، تقویت توان نظامی و دفاعی در دستور کار ماست و باید قدرت نظامی خود را افزایش دهیم که ورود s300 به کشور در این راستا بود.

کد خبر: 877547

وب گردی

وب گردی