هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم دینی و قرآنی است

علی مسعودی، نفر نخست سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در بخش هنری رشته طراحی پوستر گفت: اصلا فکر نمی‌کردم از بین شرکت‌کنندگان مختلف دستگاه‌های دانشگاهی بتوانم رتبه نخست را کسب کنم.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، علی مسعودی، ۲۵ ساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فتونیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان ساکن استان فارس که نخستین حضورش را در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور تجربه می‌کند، در حاشیه این جشنواره عامل موفقیتش در این رویداد بزرگ قرآنی را لطف خداوند و دعای خیر پدر و مادرخود دانست و گفت: ایده اولیه طراحی این پوستر که با موضوع قرآن و عترت بود به یکباره در ذهنم نقش بست و تصمیم گرفتم به بهترین شکل این ایده را تبدیل به اجرا کنم. برای طراحی و اجرای این پوستر یک روز کار مطالعاتی کردم و یک روز نیز به طول کشید که این ایده را به اجرا تبدیل کنم و واقعا تصور نمی‌کردم اثری که بنده خلق کردم حائز رتبه نخست شود.

وی گفت: نفر دوم رشته طراحی پوستر زهرا قدیری از دانشگاه جامع علمی- کاربردی بودند که واقعا حریف سختی بودند و آثاری که از ایشان در سایت‌ها دیدم حاکی از این بود که توانمندی و خلاقیت ایشان در زمینه طراحی پوستر بالاست. به هر حال خدا را شاکر هستم که با وجود حریفان توانمند توانستم در این رشته به عنوان نفر نخست برگزیده شوم. نفر سوم این رشته نیز زهرا طالبی از دانشگاه جامع علمی و کاربردی بودند.

مسعودی در خصوص موضوع پوستر برگزیده سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور گفت: موضوعی که برای طراحی پوستر در جشنواره انتخاب کردم در خصوص آیه‌ای از قرآن در مورد قوم بنی اسرائیل بود که گفته می شود قلب‌های آنها به خاطر تکذیب‌ها و دشمنی‌هایی که با فرمان خدا کردند و بهانه‌جویی هایی که انجام داده‌اند همانند سنگ شده است. در طراحی این پوستر سعی کردم قلبی از جنس سنگ به تصویر بکشم به طوری که از این قلب گردن آویزی به شکل ستاره داوود( ستاره ۵ ضلعی) آویزان شده که ایده و طراحی و اجرای این اثر تمام از خودم بود.

وی با بیان اینکه نخستین بار است که در جشنواره ملی قرآن و عترت شرکت می‌کنم، گفت: به واسطه نخستین حضورم در این رویداد بزرگ ملی و قرآنی‏، تجربه کافی از این جشنواره نداشتم و از اینکه موفق شدم برای نخستین تجربه مقام نخست را کسب کنم خیلی خوشحال هستم. مخصوصا از این که در مراسم افتتاحیه این جشنواره لوح و جایزه خود را از داود میرباقری، کارگردان بنام و صاحب نام کشور کسب کردم، خیلی خرسندم و به نظرم گرفتن جایزه از دست ایشان یک اتفاق فوق العاده و میمون برای من در زندگی بود.

مسعودی در خصوص سابقه فعالیت خود در زمینه طراحی پوستر گفت: من در زمینه طراحی پوستر خیلی فعالیت حرفه‌ای نداشتم و عمده کارهایی که در این زمینه انجام دادم در سطح آماتور بوده است اما چندین پوستر مختلف برای کانون قرآن و عترت دانشگاه باهنر کرمان یا برای هیات‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی یا گروه‌های جهادی طراحی کردم؛ به عبارتی به نیت حضور در جشنواره قرآنی یا فرهنگی تاکنون به غیر از این جشنواره، در هیچ جشنواره دیگری شرکت نکردم.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های هنری اش در کنار تحصیل و درس گفت: غیر از طراحی پوستر در زمینه تولید و ساخت فیلم کوتاه و تدوین کلیپ‌های مختلف با موضوع اردوهای جهادی فعالیت‌های متعددی در سطح دانشگاه کرده‌ام. ضمن این که در ساخت فیلم کوتاه چندین فعالیت داشته‌ام و چندین اثر در این زمینه خلق کرده‌ام اما متاسفانه به سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان نرسید و ان شاالله تلاش دارم بعد از پایان این جشنواره آثارم را در زمینه فیلم کوتاه تکمیل کنم و در جشنواره سال آینده شرکت کنم.

وی یکی از نقاط ضعف سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان را عدم به نمایش در آوردن آثار برگزیدگان جشنواره عنوان کرد و گفت: اگر آثار هنری و ادبی دانشجویان و اساتید در قالب نمایشگاهی در حاشیه این جشنواره در معرض دید مخاطبان قرار می‌گرفت، قطعا بر اعتبار این جشنواره افزوده و باعث می‌شد که آثار هنرمندان و دانشجویان در قالب نمایشگاه جلوه بهتری پیدا کند. به هرحال، آثار هنرمندان وقتی ارزش می‌یابند که در نمایشگاه دیده شوند و تا این آثار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نگیرد، قطعا ارزش معنوی خود را از دست خواهند داد. البته این جشنواره با این حال دارای نقاط قوت زیادی بود که خوشبختانه وزارت بهداشت در بحث اسکان از متسابقین و اطلاع رسانی جشنواره نمره قابل قبولی کسب کرده است؛ هر چند از این وزارتخانه انتظار بیش از این است.

مسعودی زبان هنر را بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم قرآنی و آموزه‌های اخلاقی دانست و گفت: صرفا فعالیت‌های قرآنی خواندن قرآن و تفسیر و ترجمه قرآن نیست و فعالیت در زمینه هنری با موضوع ومحوریت قرآن کمتر از تلاوت و قرائت قرآن نیست. خیلی از هنرها از جمله نقاشی، پوستر، خوشنویسی، خطاطی، طراحی،مقاله نویسی، تذهیب‏، معرق و منبت و.. می‌تواند ابزاری برای انتقال مفاهیم قرآنی و اخلاقی به مخاطبان باشد و به نظر من هنر بهترین بستر و فرصت برای انتقال این آموزه‌هاست. همین که بتوان در قالب یک نقاشی یا پوستر مفاهیم دینی و قرآنی را به مخاطبان خود القاء کنیم و با زبان هنر بتوان مقصود خود را بیان کنیم، این خود می‌تواند ما را به اهداف‌مان نزدیک کند.

وی در گفتگو با مفدا اظهار داشت: فکر می‌کنم هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم دینی و قرآنی است و انتقال مفاهیم اخلاقی و مذهبی و قرانی به زبان هنر به نظرم تاثیرگذارتر از سخنرانی‏، یا دیگر فعالیت‌هاست. باید سعی کنیم در قالب هنر از جمله‏ عکس، فیلم کوتاه، نقاشی، پوستر ترجمه و تفاسیر دانشمندان و علما از جمله آیت الله مکارم شیرازی، حجت الاسلام محسن قرائتی و... را به تصویر بکشیم تا تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان داشته باشیم و قطعا این تاثیرگذاری حتی روی جوامع غیرایرانی بیشتر نمود پیدا می‌کند و باعث می‌شود غیرایرانی‌ها نیز با زیبایی‌های هنر ایرانی- اسلامی بیشتر آشنا شوند و در قالب این هنرها با مفاهیم دینی و قرآنی نیز آشنا شوند.

کد خبر: 877576

وب گردی

وب گردی