بلاتکلیفی پروژه بازار ماهی فروشان بندرعباس/مسئولین چه می گویند؟

پروژه بازار ماهی فروشان بندرعباس در سال 90 در راستای ساماندهی دستفروشان ماهی فروش در این شهرستان هم اکنون با بلاتکلیفی مواجه شده است و مسئولین در این رابطه نظرات متفاوتی دارند.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: پروژه بازار ماهی فروشان بندرعباس در سال 90 در راستای ساماندهی دستفروشان ماهی فروش در این شهرستان با حضور استاندار وقت هرمزگان و سایر مسئولان محلی و استانی عملیات احداث این پروژه در بوستان پشت شهر بندرعباس به مساحت ۳۶ هکتار در اواخر بهمن سال 90 آغاز شد.

این پروژه ادامه داشت تا زمانی که اعتراضات در رابطه با پروژه ماهی فروشان از سوی برخی مسوولین به دلیل عدم رعایت حریم ۶۰ متری دریا خواستار توقف این پروژه شدند که پس از آن موجی از اعتراضات سرمایه گذاران این پروژه آغاز شد که اولین تجمع اعتراضی این پروژه در دوم مهر 96 در مقابل استانداری صورت گرفت ولی هنگامی که معترضان پاسخی دریافت نکردند تجمع اعتراض آمیز دیگری روز دوشنبه ۶ آذرماه در مقابل بازار صورت گرفت و غرفه داران خواستار تعیین و تکلیف اموال و تحویل غرفه ها به سهامداران شدند.

کیانوش جهانبخش با اشاره به تجمع صنفی ماهی فروشان و سرمایه گذاران بازار بزرگ ماهی در بندرعباس در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در این تجمع عمدتا ماهی فروشان بازار قدیم حضور داشتند که در شرایط مالی خیلی خوبی قرار ندارند و برای سرمایه گذاری خود به طور مثال وسیله نقلیه، طلا و جواهرات خود را فروخته تا بتوانند از طریق بازار بزرگ ماهی درآمدی کسب کند.

وی با انتقاد از تغییر تصمیمات از دولت به دولتی دیگر، ادامه داد: دستگاه های متولی مانند محیط زیست تصمیماتی گرفته و به کمیسیون ماده 5 رفته، تغییر کاربری صورت گرفته و مجوزات لازم را دریافت کرده است که در نهایت این پروژه کلنگ زده و به بهره برداری رسید به آن معنا که 70-80 درصد این پروژه تکمیل شده است.

به جای نوار عرضی باید نواری طولی اجرا می شد

عضو شورای شهر بندرعباس اظهار داشت: اشکالی در این پروژه وجود دارد و آن این است که باید مطالعه بیشتری صورت می گرفت و به جای نواری عرضی به صورت طولی اجرا می شد که مساحت کمتری از دید مردم را بگیرد و در طراحی روش مناسب تری را انجام می دهد.

جهانبخش افزود: اشکال این پروژه آن است که سلیقه ای انجام شده است.

وی افزود: اگر دوستان و مسوولینی که به این پروژه اعتراض دارند خسارت سرمایه گذاران را پرداخت کنند و محل دیگری برای این بازار مشخص کنند می توان به سرمایه گذاران این پروژه کمک کرد.

خسارت سرمایه گذاران را شهرداری از جیب مردم پرداخت خواهد کرد

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: در صورت شکایت سرمایه گذاران نهایتا شهرداری محکوم خواهد شد و از جیب مردم خسارت را پرداخت خواهد کرد.

جهانبخش ابراز داشت: این پروژه قرار بود که در زمان کار شورای ما صورت می گرفت و اگر این طور می شد قطعا جلوی این پروژه را می گرفتیم. اما با توجه به این موضوع که 70-80 درصد این پروژه تکمیل شده جلوگیری از این پروژه سخت است و ای کاش طراحی این پروژه طراحی بهتری بود.

وی ادامه داد: زمانی جلوی این پروژه گرفته شد که یکی از شاخص های توسعه شهر بندرعباس از بین رفته و فلج شده است.

عضو شورای شهر با بیان این که یکی از طرفرداران محیط زیست هستم، تصریح کرد: من با هرگونه تخریب و شرایط ساخت و سازی که توجیه نداشته باشد مخالف هستم اما 80 درصد این پروژه ساخته شده است، سوال من از دوستان معترض به این پروژه آن است که در آن زمان کجا بودند تا نسبت به این پروژه و جلوگیری از آن اظهار نظر کنند؟

بازار ماهی فروشان باید در کنار دریا و بندر مستقر باشد

جهانبخش افزود: بازار ماهی فروشان قاعدتا باید در کنار دریا و بندر مستقر باشد و تقریبا در تمام دنیا به همین صورت است، ما نمی توانیم منکر این موضوع باشیم.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید طرحی برای جمع کردن محیط زیست به مجلس شورای اسلامی ببرند زیرا هیچ زمانی اولویت دستگاه های اجرایی محیط زیست نبوده، حتی در پاورقی جلدهای سوم و چهارم اولویت های این سرزمین هم محیط زیست نبوده و نیست زیرا اولویت تمام دولت ها اقتصاد و صنعت است و توسعه اشتغال و محیط زیست را به راحتی کنار می زنند.

عضو شورای شهر گفت: روش مقابله با این پروژه خیلی کمکی به ما نمی کند؛ بهتر است قبل از اجرا شدن پروژه جلوی آن را میگرفتند.

مسوولین هنوز به جمع بندی نرسیده اند

صمد حمزه ای همچنین با بیان این که ماهی فروشان بازار بزرگ بلاتکلیف هستند، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: دو راه برای پیگیری این موضوع است اول آن که بازاری از حریم 60 متری دریا برای این سرمایه گذاران در اختیارشان بگذاریم و راه دیگری که وجود دارد آن است که خسارت سرمایه گذاران را پرداخت و با تعیین مکان دیگری برای سرمایه گذاران کاسبی شان را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: ظاهرا مسوولین هنوز به یک جمع بندی برای رفع این مشکل نرسیده اند تا آن را ارائه دهند.

مشاور شهردار در امور ساحل و دریا در بندرعباس با ابراز تاسف از تصمیمات سلیقه ای و شخصی مسوولین در رابطه با پروژه ها، گفت: یک دوره ای استاندار وقت آمده و گفته که اینجا باید بازار ماهی فروشان کنار دریا ساخته شود و دوره دیگر استاندار دیگر اعلام کرده که حریم دریا باید آزاد باشد و هیچ پروژه ای در حریم 60 متری دریا نباید ساخته شود؛ این تفاوت دیدگاه ها به کسانی که به عنوان مصرف کننده آنجا را خریداری کرده اند و به مدت 4-5 سال پول در آن بازار سرمایه گذاری کرده اند اما پروژه تحویلشان داده نشده ، ضربه می زند لذا باید یک تصمیم مدیریتی در این راستا گرفته شود و مشکلات آنها حل و به مردم شهر ضرر نرسانند.

901/900

کد خبر: 877673

وب گردی

وب گردی