درخواست تیلرسون از متحدان اروپایی‌شان برای مقابله با ایران

وزیرامورخارجه آمریکا با بیان اینکه برجام دیگر تنها مسئله سیاست آمریکا در قبال ایران نیست، گفت: از متحدان اروپایی خود می خواهیم تا برای مقابله با ایران به ما بپیوندند.

به گزارش ایسکانیوز، رکس تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده مرکز ویلسون، با موضوع روابط واشنگتن و اروپا به صحبت درباره مسائل مختلف از جمله ایران، ترکیه، ناتو و افغانستان پرداخت.

بنابه گزارش پایگاه اینترنتی مرکز ویلسون تیلرسون با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: برجام دیگر تنها نکته سیاست آمریکا در قبال ایران نیست. ما متعهد به رسیدگی به تهدید ایران هستیم. ما از متحدان اروپایی‌مان می خواهیم تا برای مقابله با تمام رفتارهای تهدیدآمیز ایران به ما بپیوندند.

وی ادامه داد: با تصمیم اخیر رئیس‌جمهور درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران آنچه آمریکا و اروپا را در کنار هم قرار می دهد، بیش از آن چیزی است که ما را از هم جدا می کند.

وزیرامورخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود به صراحت از ترکیه خواست از ایران فاصله بگیرد.

وی گفت: می‌دانیم که ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی نمی تواند ایران را نادیده بگیرد. ما از ترکیه می خواهیم به عنوان یک عضو ناتو، دفاع مشترک از متحدانش در ناتو را در اولویت قرار دهد. ایران و روسیه نمی توانند منافع اقتصادی و سیاسی را که عضویت در جامعه ملل غربی به مردم ترکیه ارائه می کند، فراهم کنند.

تیلرسون همچنین بر تعهد واشنگتن به اصل دفاع جمعی پیمان ناتو تاکید کرد و گفت که آمریکا در صورت هرگونه حمله به یک متحد آمریکایی اولین کشوری است که پاسخ خواهد داد.

وی افزود: پیام ما به اروپا این است که هیچ چیز در تعهد ما به شما تغییری ایجاد نکرده است. ارزش‌هایی که ما را به یکدیگر پیوند می دهند همچنان وجود دارند و روابط امنیتی ما با اروپا قوی و سخت هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 877725

وب گردی

وب گردی