گزارش فیفا از صعود تاریخی ایران به جام جهانی1998

فیفا در گزارشی به صعود تاریخی ایران به جام جهانی 1998 در بازی مقابل استرالیا اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز، فیفا در گزارشی به صعود خاطره‌انگیز ایران به جام جهانی 1998 بعد از تساوی مقابل استرالیا اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: ایران که احتمالا از بزرگترین حمایت طرفداران خود برخوردار بوده، با صعود به جام جهانی فرانسه بزرگترین هدیه را به ارمغان آورد. تساوی یک بر یک مقابل استرالیا در نخستین مسابقه در تهران و در ادامه در حالی که این کشور 2 بر صفر در بازی برگشت عقب بود، با تساوی 2 بر 2 در کمتر از 20 دقیقه به جام جهانی صعود کرد.

کریم باقری در دقیقه 71 با پاس خداداد عزیزی در حضور 85 هزار تماشاگر گل اول را به ثمر رساند.

خداداد عزیزی که در 47 بازی بین سال‌های 1992 تا 2005 برای ایران 11 بار گلزنی کرده در این باره به فیفا گفت: گلی که من مقابل استرالیا به ثمر رساندم خاطره‌انگیزترین گل در طول دوران بازیگری‌ام است. زمانی که 2 گل عقب بودیم امیدمان را از دست ندادیم و تلاش کردیم بتوانیم این 2 گل را جبران کنیم.

ایران در بازی با عربستان و چین 4 امتیاز گرفت و همین موضوع باعث شد تا عربستان به صورت اتوماتیک به جام جهانی صعود کند.

فرصت بعدی ایران برای تصرف بلیت جام جهانی مرحله پلی‌آف AFC بود که ایران با هدایت محمد مایلی‌کهن مقابل ژاپن قرار گرفت و با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد.

آخرین شانس تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی بازی رفت و برگشت مقابل استرالیا بود.

خداداد عزیزی نجات‌دهنده فوتبال ایران که اسطوره این کشور به شمار می‌رود، عنوان کرد: علی دایی کمک بسیار زیادی کرد و موقعیت تک‌به تک را برای من به وجود آورد.

عزیزی تنها در این بازی ندرخشید؛ عزیزی در جام ملت‌های آسیا در سال 1996 نیز خودش را نشان داد و ارزشمندترین بازیکن ایران به شمار می‌رفت. تیم ملی ایران در آن مسابقات در رده سوم قرار گرفت و در آن سال جایزه بهترین بازیکن سال آسیا را دریافت کرد.

وی در سطح باشگاهی نیز بعد از بازی در پرسپولیس، در سال 1997 به کلن آلمان پیوست جایی که دایی و باقری دیگر هموطنانش در آنجا بازی می‌کردند.

عزیزی بعد از خداحافظی از دنیای قهرمانی در حرفه مربیگری فعالیت کرد.

عزیزی عدم صعود ایران به جام جهانی 2010 را غیر قابل باور اعلام کرد اما او اعتقاد دارد آینده درخشانی در انتظار ایران است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما عاشق فوتبال هستند و ما استعدادهای کمی نداریم. البته ما به برنامه‌های درازمدت برای توسعه فوتبال و موفقیت در این رشته نیاز داریم.

602

کد خبر: 877749

وب گردی

وب گردی