تازه ترین واکنش ها در قبال آزمایش موشکی کره شمالی

به دنبال آزمایش جدیدترین و قدرتمندترین موشک بالستیک از سوی کره شمالی که توانایی هدف قرار دادن واشنگتن را از خود بروز داده است، رییس جمهور آمریکا از اراده جدید خود برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه پیونگ یانگ خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، روز چهارشنبه پایگاه خبری کره شمالی ضمن تایید آزمایش موشک بالستیک خود از حضور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در محل پرتاب موشک خبر داد و رضایت و قدردانی وی را از کلیه دست اندرکاران ساخت و پرتاب آن موشک اعلام نمود.

همچنین بر اساس تحلیل ها این موشک توانسته است به ارتفاع 4/5 کیلومتری رسیده و بردی به میزان 13 هزار کیلومتر را بپیماید. مسافتی که به ارتش کره شمالی امکان می دهد هر شهری از آمریکا را که بخواهد مورد هدف قرار دهد.

با آزمایش موفقیت آمیز این موشک، اکنون دولت کره شمالی به نسل جدیدی از سیستم موشکی بین قاره ای دست یافته است که توانایی حمل کلاهک هسته ای سنگین و هدف قرار دادن هر نقطه از خاک ایالات متحده آمریکا را دارد.

در همین رابطه دونالد ترامپ که تا چندی پیش کره شمالی را تهدید به نابودی کامل کرده بود با شنیدن خبر آزمایش موشک بالستیک از سوی دشمن دیرینه خود در گفتگوی تلفنی با "شی پینگ" رییس جمهور چین که بزرگترین همپیمان پیونگ یانگ است از این حرکت ابراز تاسف کرد. ترامپ سپس در توییتی از در راه بودن تحریم های جدی تر خبرداد و تاکید کرد که اوضاع را تحت کنترل قرار خواهد داد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز با تایید رکورد شکنی پرتاب موشکی اخیر که ارتفاعی بیشتر از موشک های پیشین را طی کرده است، پیونگ یانگ را به تلاش برای بر هم زدن امنیت تمام دنیا متهم نمود.

این آزمایش موشکی کره شمالی خشم چین را نیز برانگیخت. "ژنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین از مقامات کره شمالی خواست تا هر حرکتی که موجب افزایش تنش در شبه جزیره کره می شود را فورا متوقف سازد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با تمرکز بر جدیدترین ماجراجویی پیونگ یانگ در ساعت 8 شب به وقت محلی نشست اضطراری تشکیل داد.

گفتنی است آخرین باری که پیونگ یانگ اقدام به پرتاب موشک کرده بود به 15 سپتامبر باز می گردد که آسمان جزیره "هوکایدو" را در ژاپن در نوردید.

کد خبر: 878082

وب گردی

وب گردی