نقش محوری چابهار در حوزه ترانزیت بین المللی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حضور مقامات ۱۳ کشور در مراسم افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار خبر داد و با اعلام این‌که اپراتوری بندر چابهار به هندی سپرده می‌شود، گفت: واردات محموله‌های نفتی در هشت ماه امسال ۱۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اصحاب رسانه برگزار شد. در جریان برگزاری این نشست، محمد راستاد گفت: بندر چابهار یکی از بزرگترین پروژه های توسعه بندری محسوب می شود که در فاز نخست ظرفیت تجارت را ۳ برابر افزایش داده است.
او افزود: بندر چابهار با توجه به مزیتی که از نظر جغرافیایی دارد می تواند به یک ترانزیت راهبردی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل دریایی تبدیل شود و تاکنون ۱۳ کشور اعلام آمادگی کرده اند که در مراسم افتتاح فاز نخست شرکت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توسعه ی بندر چابار صرفا به لحاظ ترانزیتی نیست بلکه موتور محرک اقتصادی، در جنوب شرق کشور محسوب می شود که با فعالیت های ارزش افزوده ای اشتغال ایجاد خواهد کرد و در مجاورت بودن با منطقه آزاد تجاری به رشدبهره برداری از این بندر کمک خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: محدودیتی که در بندر چابهار وجود داشت، بادهای فصلی آن منطقه بود که فاقد حوضچه آرامش بودیم و نمی توانستیم کشتی ها را مدیریت کنیم که موج شکنی با طول بیش از ۱/۵ کیلومتر برقرار شده است تا بتوان به آرامش کشتی ها کمک کرد.
او گفت: بندر چابهار یک بندر دوست دار محیط زیست است و مسائل زیست محیطی در آن مورد توجه قرار گرفت که بستر مرجانی ای که در محدوده وجود دارد با ۳۲ هزار کلونی از مرجان ها توسط متخصصان محیط زیست جابجا و پایش شد که در حفاظت از محیط زیست اقدام بسیار موثری بود.
راستاد تصریح کرد: با استفاده از ۱۵/۸ کیلومتری که در چابهار لای روبی شد اماکن به عنوان بارانداز مورد استفاده قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: چابهار بندری است که تمام شاخص های مهم را در ترانزیت و ترانشیت کالا برقرار کرده است و تاکنون ۳ کشتی کالای گندم از طریق این بندر از هندوستان به سمت افغانستان جابجا شده است هم چنین تا کنون رویکردی که برای توسعه بندر چابهار مدنظر بود معرفی این جایگاه برای جذب کشتی های ترانزیتی سایر کشورها بوده است اما الان با ۹۸ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۱۳ تن تخلیه و بارگیری ۴/۱ افزایش ترانزیتی را ثبت کرده است.
402

کد خبر: 878223

وب گردی

وب گردی