ایران و عراق درباره سوآپ نفت مذاکره می‌کنند/ ارسال نخستین محموله نفتی به روسیه

زنگنه در حاشیه اجلاس اوپک با بیان اینکه نخستین محموله نفتی در اواسط نوامبر به روس‌ها تحویل داده شد، از ورود هیأت عراقی به ایران در هفته آینده برای مذاکره سوآپ نفت خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امروز زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه صد و هفتاد و سومین اجلاس اوپک در پاسخ به خبرنگاران از ارسال نخستین محموله نفتی ایران به روسیه در اواسط نوامبر خبر داد.

پیش از این ایران و روسیه قراردادی منعقد کردند که ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به روسیه صادر کند و ۵۰ درصد پول آن را نقد و ۵۰ درصد را کالا دریافت کند.

زنگنه همچنین تمدید طرح کاهش تولید نفت در این اجلاس را برای ثبات بازار ضروری دانست و گفت: قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار اگرچه بالا نیست، ولی در شرایط فعلی قابل قبول است.

در صد و هفتاد و سومین اجلاس اوپک، مشکل اعضا نحوه کنار آمدن با تولید نفت شیل آمریکا است، آنها می‌خواهند قیمت را طوری تنظیم کنند که باعث تقویت نفت شیل آمریکا هم نشود.

وزیر نفت ایران همچنین نهایی کردن قراردادهای توسعه میدان های منصوری، چنگوله و آب تیموری را بسیار نزدیک دانست که به گفته وی به زودی انجام خواهد شد.

او همچنین از ارائه پیشنهادی از سوی مصر برای توسعه میدان آب تیموری در ایران خبر داد.

وزیر نفت همچنین گفت: هفته آینده هیأت عراقی به ایران می‌آید تا سوآپ نفت بین دو کشور را مذاکره و نهایی کنند، قرار است عراق به پالایشگاه‌های ایران نفت بدهد و ایران هم از خارک و پایانه‌های صادراتی، محصولات فراوری به آنها تحویل دهد.

زنگنه درباره آمارهای تولید و صادرات ایران گفت: در حال حاضر میزان تولید نفت و میعانات گازی در ایران بین ۳.۸ تا ۳.۸۵۰ میلیون بشکه است و میزان صادرات هم به ۲.۵ میلیون بشکه می‌رسد.

زنگنه در پاسخ به خبرنگاران از تمدید ۹ ماهه توافق اوپک حمایت کرد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 878237

وب گردی

وب گردی