داستان موشی که گردو انبار می‌کرد چیست؟/عکسی که حاشیه ساخت

چند روز پیش انتشار عکسی از پیدا شدن حجم قابل توجهی گردو در محله نارمک اظهارنظرهای بسیاری را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد که مهمترین آنها ترس از ازدحام موش‌ها در تهران بود.

به گزارش ایسکانیوز چند وقتی است عکسی در شبکه های اجتماعی محور توجه و اظهارنظرهای مختلف قرار گرفته است؛ کشف حجم قابل توجهی گردو که از دل زمین بیرون آمده و اولین متهم این موضوع جونده قهوه ای رنگ جوی زیست بود؛ موش.

یک جفت موش در سال بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ موش به جمعیت‌ موشان اضافه می‌کنند، و گاه شاهد تجمع این جوندگان موذی در برخی مناطق هستیم که یک لحظه از حرکت باز نمی‌مانند و تا سر می چرخانی از سمت دیگر می گریزند.

درباره تعداد موش های تهران هم فقط کافی است جستجویی در اینترنت کنید تا اعدادی بین یک تا پنجاه میلیون به شما بدهد.

موش های تهران غذا انبار نمی کنند

اردوان پورمحمدی مدیر کنترل و مبارزه با حیوانات شهری شهرداری تهران با اشاره به این تصویر گفت: این اتفاق مربوط به میدان ۷۸ نارمک بوده است و پخش این تصویر در فضای مجازی سر و صدای بسیاری ایجاد کرد.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع و گردش این تصویر در شبکه های متعدد اجتماعی، ما برای اینکه صحت و سقم موضوع، اکیپ هایی را به محل مورد نظر فرستادیم.

پورمحمدی افزود: موش های شهری علاقه بسیاری به گردو دارند اما امکان ندارد که موش به این شکل فیزیکی گردو را جمع و دپو کند. آن هم در کلانشهری مثل تهران که به دلیل رعایت نکردن بسیاری از مسائل ابتدایی در حوزه پسماند، غذا برای این جانور موذی همیشه وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر علمی و عقلی این نوع دپو و این حجم اصلا توسط موش قابل تایید نیست ضمن اینکه ما در ناحیه ۲ منطقه ۸ واقعا بحث وفور موش را نداریم.

آمار موش های تهران به اندازه جمعیت یک کلانشهر است

اما قطعا به دست آوردن آمار دقیق از جمعیت موش های تهران هم کار دشواری است با این حال به نظر می رسد آماری که ارائه می شود هم تفاوت چند ده میلیونی با هم دارد و این اصلا معقول و منطقی نیست.

حتی اگر در میان آمارهای مختلف، آمار شهرداری تهران را بپذیریم، یعنی عددی نزدیک به دو میلیون موش، باز هم باید گفت جمعیت آن ها به اندازه یک کلانشهر است و قطعا باید با توجه به میزان زاد و ولد آن ها جدی تر کنترل آن ها را برعهده گرفت.

مدیر کنترل و مبارزه با حیوانات شهری شهرداری تهران با اشاره به آمار موش های تهران گفت: در محیط شهری آمارگیری بسیار سخت است و محدودیت دارد، ضمن اینکه روش های اجرایی آن زمان بر است. آخرین آمار گیری ما مربوط به سال ۹۴ بود که نزدیک دو میلیون بوده است ولی در صدد هستیم که تا آخر امسال آمار جدید بگیریم.

وی گفت: این آمارگیری یک پروسه زمان بر است و باید مراحل مقدماتی انجام شود. ضمن اینکه باید دانشگاه های تخصصی مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی و فرودسی پای کار بیایند.

پورمحمدی با ابراز دلخوری از آمارهایی که جمعیت موش ها را چند ده میلیون بیان می کنند گفت: همیشه دلخور هستم سر این قضایا؛ امکان ندارد که تعداد موش ها به این عدد برسد چون قطعا با این تعداد، موش از سر و کول ما بالا می رود. متاسفانه برخی کارشناسان حرف هایی می زنند که غیر رسمی است.

وی گفت: اگر جمعیت موش ها مثلا بیست میلیون باشد، با توجه به زاد و ولد گسترده آن ها شما باید وجب به وجب موش ببینید. منکر نیستیم که در برخی مناطق آلودگی بالاست، اما این گونه هم نیست.

بیشترین جمعیت موش در مناطق جنوبی تهران

مدیر کنترل و مبارزه با حیوانات شهری شهرداری تهران در ادامه گفت: بیشترین موش های تهران در مناطق جنوبی هستند.

وی توضیح داد: اگر خط فرضی را خیابان آزادی و انقلاب بدانیم به دلیل بافت فرسوده، تراکم جمعیت و شرایط زیستی برای موش ها، بیشترین تعداد موش را در این مناطق داریم، اما با این حال ما در منطقه یک یعنی تجریش هم گستردگی موش را داریم، چون مرکز تجمع اغذیه فورش ها، میوه و تره بار، نهرهای آب و... شرایط زیستی موش را فراهم کرده است، اما در نیاوران یا دولت حجم موش بسیار ناچیز است.

ماجرای گردوها چه بود؟

پورمحمدی در ادامه درباره بالاترین میزان گستردگی موش در منطقه ۸ هم گفت: شرایط زیست برای موش در منطقه ۸ مربوط به بافت متراکم محله وحیدیه است و به دلیل بافت فرسوده و تراکم جمعیت بالاترین موش را در اینجا داریم.

مدیر کنترل و مبارزه با حیوانات شهری شهرداری تاکید کرد: اصلا موش های شهری مخصوصا راتوس های قهوه ای و سیاه و موش های خانگی ذاتا علاقه ای به انبارکردن و دپو ندارند؛ چون در محیط شهری آن قدر غذا هست که نیاز به این موضوع نباشد.

وی افزود: از سوی دیگر این موش‌ها در فضای شهری ذاتا خانه سازی نمی‌کنند. اما موش های بیابانی این کار را می کنند و ممکن است تا سه متر لانه حفر کنند و راه فرار بگذارند. اما موش‌های شهری این گوئه نیستند، یک فضای بیست تا سی متری حفر می کنند یا کنار ریشه درخت ها لانه می سازند.

پورمحمدی در تشریح ماجرای عکس حاشیه ساز گفت: با توجه به این نکته هایی که گفته شد، ما پیگیر موضوع شدیم، تا اینکه یکی از شهروندان ساکن همان محله توضیحاتی داد که کلید ماجرا بود.

وی گفت: این شهروند سالخورده توضیحاتی ارائه داد که مستندات آن به صورت تصویر موجود است. ماجرا هم مربوط به گردوهای فاسدی بود که این شهروند برای دور ریختن آنها و استفاده نشدن آنها از سوی دیگران تصمیم گرفت آن ها را در مقابل باغچه رو به روی خانه شان چال کند.

مهر

700

کد خبر: 878250

وب گردی

وب گردی