رئیس جمهوری یکشنبه هفته آینده فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار را افتتاح می کند

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: رئیس جمهوری یکشنبه هفته آینده فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار را با حضور مقامات 72 کشور جهان افتتاح می کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ایوب درویشی گفت: با افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه این بندر به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
او با بیان اینکه رئیس جمهوری به همراه وزیر راه و شهرسازی، مهمانان و مقامات بیش از 27 کشور جهان طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح می کند اظهار کرد: جمع بندی سفر و برگزاری جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان نیز با حضور دکتر روحانی در این شهرستان برگزار می شود.
او افزود: چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
درویشی با بیان اینکه در طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار بیش از 203 هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است،اضافه کرد: دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، هزار و 650 متر موج شکن، ساخت هزار و 700 متر اسکله و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده است.
فرماندار چابهار افزود: این بندر پس از بهره برداری قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
درویشی بیان کرد: زیرساخت های چابهار و کنارک با نگاه توسعه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان دولت تدبیر و امید در رده های مختلف در حال آماده شدن است.
او ادامه داد: آبادانی سواحل مکران به نفع ایران اسلامی بوده و تکمیل خط راه آهن چابهار- سرخس از آرمان های رهبر معظم انقلاب است.
فرماندار چابهار بیان کرد: همجواری چابهار و کنارک در استان محروم سیستان و بلوچستان به آبهای اقیانوس هند توسعه شرق کشور را به همراه دارد و اشتغال این منطقه با تکمیل طرح های اقتصادی متحول خواهد شد.
او تصریح کرد: بندر چابهار با برخورداری از مزایا و پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و CIS مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
فرماندار چابهار با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است گفت: ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
درویشی مشکل بی آبی در شهر و روستاهای چابهار، ساخت بیمارستان تخصصی 540 تختخوابی، ساخت حداقل 2 هزار کلاس درس جدید واستاندارد، ساخت آب شیرین کن 200 هزار مترمکعبی، فعالیت مرز ریمدان و آماده سازی کامل زیرساخت های جابه جایی کالا ومسافر، رفع مشکلات برق، بهداشت و مدرسه مناطق حاشیه نشین، توجه به زیرساخت های راهها و اجرای طرح هادی در بیش از 300 روستا را از جمله مشکلات چابهار ذکر کرد که نیازمند توجه مسئولان برای تخصیص اعتبار به این شهرستان است.
مردم سیستان و بلوچستان شنبه هفته آینده(11 آذر) میزبان رئیس جمهوری و هیات همراه خواهند بود.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 878289

وب گردی

وب گردی