علوی: وزارت اطلاعات از همه جریان های سیاسی درون نظام صیانت می کند

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات در راستای کار حرفه ای خود ضمن بی طرفی، از همه جریان های سیاسی درون نظام حمایت و صیانت می کند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی روز پنجشنبه در همایش تجلیل از نقش شامخ مقام روحانیت و یاران حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم، افزود: اقدامات وزارت اطلاعات در جمع آوری و انتشار اسناد مربوط به مبارزات پیش از انقلاب شخصیت ها، گروه ها و جریان های سیاسی کشور با هدف برجسته کردن اثرگذاری برخی جریان ها نیست بلکه آنچه برای ما اهمیت دارد عملکرد صادقانه، فراگیر و البته حرفه ای است.

وزیر اطلاعات از انتشار اسناد مبارزاتی بیش از 50 تن از علما به روایت اسناد ساواک خبر داد و گفت: به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) این اسناد بی طرفانه، صادقانه، فراگیر، شفاف و به دور از گزینش تهیه، تنظیم و به صورت دقیق جمع آوری و به رشته تحریر درآمده است.

علوی گفت: وزارت اطلاعات در نگارش این تاریخ شکوهمند و مبارزات علما، امانتدار است و در گردآوری اسناد صادقانه عمل کرده و به صورت گزینشی عمل نمی کند.

وزیر اطلاعات نقش علما در حفظ و حراست از کیان شیعه و دین مقدس اسلام را بی بدیل و اثرگذار دانست و تصریح کرد: قدرت ها و نظام سلطه همواره برای از بین بردن تشیع تلاش کرده اند اما با شجاعت و مجاهدت ائمه اطهار(ع) و علمای شیعه شکست خورده اند.

علوی با بیان اینکه حفظ مکتب اهل بیت(ع) در شرایط خفقان و تفرعون دشمنان به سادگی انجام نشده است گفت: در دوران غیبت امام زمان(عج) بار فکری مکتب اهل بیت(ع) به دوش علما بوده و این علما در برابر حکام ظالم با جانفشانی ایستادند و برخی با جامه خونین به لقاء حق شتافتند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه علمای اسلام در طول تاریخ در برابر قدرت های داخلی و خارجی بدون تزلزل ایستادگی و از مردم مستضعف دفاع کردند گفت: ثمره این رشادت ها و ایستادگی ها میراث گرانبهای علمی و فقهی حوزه های علمیه است.

علوی با بیان اینکه علمای تشیع برای صیانت از عزت اسلام و کرامت مسلمانان به استقبال خطر رفتند و برای مصون ماندن از خطرات به هیچ قدرتی تکیه نکردند گفت: علمای اسلام هیچگاه در دفاع از مصالح امت اسلامی در برابر دشمنان کوتاه نیامدند و از زورگویی و تحکم استبداد و سلطه کفار به جامعه اسلامی جلوگیری کردند.

وزیر اطلاعات با اشاره به نمونه هایی از رشادت های و مبارزات علمای اسلام از صفویه و قاجاریه تا پهلوی افزود: علمای اسلام به علت دشواری مسیر از مقابله با سلطه اجانب ذره ای کوتاه نیامدند و در این بین گل سرسبد مبارزان امام خمینی(ره) بود.

علوی گفت: امام راحل در شرایطی که فراگیر شدن مبارزه سیاسی بیش بینی نمی شد، پرچم مبارزه را برافراشت و پیش از همه سینه خود را آمده سرنیزه ها کرد و با همراهی علما و شاگردانش که اکنون از مراجع تقلید هستند، انقلاب را به پیروزی رساند.

وزیر اطلاعات به نقش بی بدیل حوزه علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و نقش ماندگار علما و مراجع در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کر و گفت: آیت الله نوری همدانی یکی از این علماست که به اذعان دشمن نقش تاثیرگذاری در انقلاب داشته اند.

علوی با بیان اینکه نباید اثرگذاری و نقش آفرینی علما در پیروزی انقلاب اسلامی را فراموش کرد افزود: آثار مبارزاتی علما و هزینه های سنگینی که در پیروزی انقلاب شده است باید دست به دست و نسل به نسل به آیندگان برسد و وزارت اطلاعات این مساله را رسالت انقلابی خود می داند و نقش مبارزاتی علما، شخصیت ها و حتی مجموعه ها را با ارائه دقیق به نگارش در می آورد و در اختیار مردم و پژوهشگران قرار می دهد.

* حمایت تمام قد از انقلاب، امام(ره) و رهبر انقلاب از ویژگی های آیت الله نوری همدانی است

علوی با اشاره به نقش اثرگذار و جریان ساز آیت الله نوری همدانی پیش از انقلاب گفت: ثبات قدم و حمایت تمام قد از انقلاب، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از جمله ویژگی های آیت الله نوری همدانی قبل و بعد از انقلاب است.

وی آیت الله نوری همدانی را الگوی طلبه های جوان پیش از انقلاب دانست و افزود: آیت الله نوری همدانی در کنار مبارزات سیاسی و حساسیت به مسائل اجتماعی، درس و مباحث حوزوی را با قوت پیگیری می کرد و این روحیه، الگویی برای طلبه های جوان در دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب بود.

در این همایش از فعالیت مجاهدانه آیت الله حسین نوری همدانی تجلیل و کتاب «فعالیت ها و مبارزات انقلابی حضرت آیت الله نوری همدانی» به روایت اسناد ساواک با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات رونمایی شد.

این کتاب و اسناد موجود در آن مجموعه ای از اسناد محرمانه ساواک پیرامون فعالیت های آیت الله نوری همدانی در فعالیت های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به همت وزارت اطلاعات و مرکز بررسی اسناد تاریخی کشور جمع آوری و به چاپ رسیده است.

گفتنی است، آیت الله حسین نوری همدانی در سال 1304 شمسی در یک خانواده مذهبی در شهر همدان دیده به جهان گشودند. وی ادبیات فارسی، گلستان سعدی و علوم دینی را نزد پدر آموخت. از سال 1321 شمسی به مدت یک و نیم سال در مدرسه آخوند همدانی تحصیل کرد و سپس به قم عزیمت نمود.

وی حدود 15 سال در تمام درس‌های آیت الله بروجردی، حدود 12 سال در درس فقه و اصول سید محمد محقق داماد، پنج سال در درس اسفار علامه طباطبائی شرکت کرد.

معظم له در زمینه موضوعات مختلف بیش از 50 جلد کتاب به زبان های عربی و فارسی نگاشته که تاکنون برخی از این نوشته چاپ و یا در آستانه چاپ هستند. آیت الله نوری همدانی از بدو ورود به حوزه علمیه قم همزمان با تحصیل، تدریس را نیز آغاز کرد و در موضوعات مختلف فقهی، اصولی، کلامی، اخلاقی و … شاگردان زیادی پرورش داد.

301

کد خبر: 878305

وب گردی

وب گردی