گزارش فاش شده سفیر وزیر سعودی به کاخ سفید

ثامر سبهان مسؤول دولتی کنونی عربستان که مخالف ایران است کسی است که رد پایش در استعفای اجباری سعد حریری دیده می‌شود که با درایت لبنانی‌ها این تلاش عربستان شکست خورد.

به گزارش ایسکانیوز، ولیعهد عربستان به گروه کوچکی از مشاوران در اداره امورش متکی است اما مردی ۵۰ ساله در قلب تمامی رخدادهای اخیر حضور دارد.

این مرد ثامر سبهان، وزیر عربستان در امور کشورهای حوزه خلیج فارس است که رد پای او در اعلام استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان بسیار مشخص است.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارش خود این مساله را که چگونه سبهان در این صحنه نسبت به دیگر اطرافیان ولیعهد عربستان بیشتر دیده شده، بررسی می‌کند. همچنین به صحنه‌هایی که وی پیش و پس از استعفای حریری در آن ظاهر شده اشاره می‌کند که اولین آن نشستش با حریری در بیروت است. در جریان این نشست نسبت به اعطای امتیازات به حزب الله هشدار می‌دهد. دوم حضور وی در یک شبکه تلویزیونی لبنانی است که نسبت به تحولات حیرت آوری که در عرصه لبنان برای براندازی گروه شیعیان رخ خواهد داد، هشدار می‌دهد. با وجود اینکه عربستان در فشار به حزب الله و هدایت کردن توجه‌ها به سمت گروه‌های مسلح شیعه موفق عمل کرده است اما نتایج این امر به شکست سنگین عربستان اشاره دارد.

این گزارش همچنین دو صحنه مهم دیگر را مورد توجه قرار می‌دهد. زمانی که سبهان در مارس به همراه محمد بن سلمان به واشنگتن سفر می‌کند و بعد از آن بن سلمان در ژوئیه ولیعهد و وارث تخت پادشاهی می‌شود. این سفری محوری بود که می‌توانست روابط ریاض با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را تقویت کند اما سفر بعدی به واشنگتن در همین ماه چندان مورد انتظار نبود.

بعد از گذشت چند روز از استعفای حریری سبهان با مقاماتی از وزارت خارجه، دفاع و شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد. اما در اقدامی غیرمنتظره سبهان که انتظار حمایت آمریکایی‌ها را داشت با توبیخ شدیدی از سوی آنها روبه‌رو شد به طوریکه آنها برای متوقف کردن توئیت‌های تحریک‌آمیزش وی را تحت فشار گذاشتند و در مورد کسانی که به وی حق بر هم زدن ثبات لبنان را داده‌اند، سوال کردند. این در حالیست که واشنگتن از نیروهای مسلح لبنانی حمایت می‌کرد و لبنان میزبان بیش از یک میلیون آواره سوری است.

سبهان که وابسته نظامی عربستان در لبنان طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بوده از طریق برخی سیاستمداران لبنانی اقدامات حزب الله و نقش آن را در جنگ داخلی سوریه تحت نظر قرار داده بود و در بسیاری از اوقات با سیاستمداران، خبرنگاران و بازرگانان در بیروت صحبت می‌کرد.

از سوی دیگر، سبهان پس از ۲۵ سال به عنوان اولین سفیر عربستان در عراق تعیین شد اما بعد از گذشت ۹ ماه از فعالیتش دولت عراق خواهان جایگزینی برای وی شد. چرا که جنجال‌هایی را در مورد اینکه دولت عراق از فراهم کردن حمایت‌های لازم برای او خودداری کرده، به راه انداخت و مدعی شد که از سوی شبه نظامیان شیعه مورد هدف قرار گرفته است.

وی همچنین از دولت عراق خواسته بود تا گروه‌های شبه نظامی شیعه را از عملیات نظامی علیه داعش دور نگهدارد تا عربستان وی را احضار کرد و وی را در پست وزارتی کنونی گمارد.

عربستان مسؤولیت‌های مختلفی به سبهان داده است به طوریکه در ماه گذشته در شهر رقه سوریه با یک مقام آمریکایی دیده شد و این بعد از آزادسازی پایتخت کنونی داعش از سوی نیروهای کرد سوریه است. علاوه بر این توئیتر نیز که تریبونی دائمی برای سبهان جهت حمله به ایران و هم‌پیمانان آن و همچنین نوشتن توئیت‌هایی علیه حزب الله است.

کد خبر: 878324

وب گردی

وب گردی