بیش از ۴ میلیون نفر در ایران کارت اهدای عضو دارند/ باید فرهنگ اهدای عضو در سطح جامعه گسترش یابد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید فرهنگ اهدای عضو در سطح جامعه گسترش یابد گفت: هم‌اکنون ۴ میلیون نفر در ایران کارت اهدای عضو دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، علی نوبخت در چهاردهمین همایش اهدای عضو (جشن نفس) که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: انجمن اهدای عضو ایران به شکل رسمی از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه نیز مورد حمایت هنرمندان، ورزشکاران، خیرین و گروه‌های مختلف قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته و با حمایت گروه‌های مختلف اقدامات خوبی از سوی انجمن اهدای عضو ایران صورت گرفته است و مسیری که برای این انجمن مشخص شده است قابل قبول است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع ما دو نوع مرگ داریم، یک نوع مرگ قلبی و نوع بعدی مرگ مغزی که براساس آمار 99 درصد مرگها از طریق مرگ قلبی و یک درصد از طریق مرگ مغزی اتفاق می‌افتد. به طوری کسی که مبتلا به مرگ مغزی می‌شود امکان برگشت به زندگی را ندارد و تنها با استفاده دستگاه‌ها می‌تواند ساعت‌ها یا روزهایی را به زندگی ادامه دهد.

نوبخت افزود: فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود می‌تواند با نظر 4 پزشک، اعضای خود را به دیگران اهدا کند.

وی با اشاره به اینکه ایران در تصادفات جاده‌ای رتبه بالایی دارد، گفت: در سال‌های گذشته میزان مرگ و میر در این بخش سالانه 25 هزار نفر بود که در حال حاضر به 18 هزار نفر رسیده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود می‌تواند به 8 نفر اعضای خود را اهدا و به آنها زندگی دوباره ببخشد.

نوبخت با اشاره به اینکه باید بتوانیم فرهنگ اهدای عضو را در سطح جامعه گسترش دهیم، بیان کرد: در حال حاضر در ایران 4 میلیون نفر کارت اهدای عضو را دارند و این در حالی است که برخی از کشورها یک سوم از مردم آنها و برخی از کشورها مانند آمریکا 46 درصد مردم آنها کارت اهدای عضو دارند.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک فرهنگ اهدای عضو در کشور گسترش یابد.

701

کد خبر: 878369

وب گردی

وب گردی