جزییات زلزله استان کرمان/نبود تلفات جانی تا این لحظه/تداوم پس لرزه ها/تخریب و ویرانی برخی خانه‌های خشتی/روستاهای بازدید شده

زلزله‌ای به بزرگی شش و یک دهم ریشتر ساعت ۶:۰۲ دقیقه امروز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین هجدک در استان کرمان را لرزاند.

به گزارش خبرنگار استانهای ایسکانیوز، زلزله صبح امروز در بیشتر شهرستانهای شمالی و غربی استان کرمان احساس شد و مردم وحشت زده در خیابانها هستند.

همچنین دومین زمین لرزه نیز به بزرگی پنج و یک دهم ریشتر ساعت شش و سیزده دقیقه، شهداد در این استان را لرزاند.

تجربه های زمین لرزه های بم و به تازگی کرمانشاه سبب شده که ماندن در خیابان ها و بوستان ها را با وجود سرمای هوا به بودن در منازل خود ترجیح دهند.

ازدحام در پمپ های بنزین و جایگاه های عرضه گاز CNG نیز اکنون در شهر کرمان مشهود است اما با وجود این تاکنون مشکلی در عرضه این فرآورده های سوختی وجود نداشته است.

معاون استاندار: تا این لحظه زلزله تلفات جانی نداشته ایم

موسوی معاون عمرانی استانداری کرمان با اعلام اینکه هم اکنون در منطقه زلزله زده حضور دارد و با هلی‌کوپتر نیز از منطقه بازدید کرده است، گفت: در این منطقه 50 روستا داری سکنه وجود دارد که 8 روستا درگیر زلزله است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه زلزله تلفات جانی نداشت، گفت: در این حادثه تعدادی نیز مصدوم شدند که برخی از آنها به صورت سر پایی درمان و برخی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گفته موسوی، این حادثه موجب تخریب و ویرانی برخی خانه‌ها خشتی منطقه شده است.

بنا بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زلزله در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست و تا ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز بیش از 30 پس‌لرزه ثبت شده است.

این زلزله شدید در بیشتر شهرستانهای شمالی و غربی استان کرمان احساس شد و مردم وحشت زده در خیابانها هستند.
دومین زمین لرزه نیز به بزرگی پنج و یک دهم ریشتر ساعت شش و سیزده دقیقه شهداد در این استان را لرزاند.

همچنین پس لرزه های دیگری به بزرگی چهار، چهار و دو دهم، چهار و یک دهم و پنج و پنج دهم ریشتر در هجدک راور در عمق ده کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

روستا هایی که به طور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده است

بنا به اعلام مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در پی وقوع زلزله 6.1 ریشتری هجدک کرمان پنج تیم از پایگاههای چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سیرچ به مرکز وقوع زلزله اعزام شدند.

مرکز مدیریت بحران(EOC) دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال آماده باش قرار گرفتند.

روستاهای هجدک، هروز، گورک، دوران، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همچنین شهرهای گلبافت و شهداد، توسط هشت تیم ارزیاب اعزامی به طور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده است.

براساس این گزارش همچنین بنا بر اعلام ستاد بحران استانداری کرمان تاکنون زلزله 5.1 ریشتری شهداد، تنها یک مصدوم داشته است.

مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ خسارت جانی نداشته ایم، اظهار کرد: خانه های روستایی که مستحکم نبوده اند خرابی دیوار داشته ایم اما خانه های قدیمی دو روستای گورک و هنک تخریب شدند و قطعی برق و تلفات دامی در این دو روستا گزارش شده است.

شاهد خسارات کمتری بوده‌ایم/ تا ظهر امروز جمع‌بندی ازخسارت وارده به این منطقه انجام می شود

محمدرضا پورابرهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلام با اشاره به زلزله صبح امروز در راور کرمان،‌گفت: هم شدت این زلزله زیاد بود و هم مدت زمان آن، اما با وجود تراکم روستاها در این منطقه خدا را شکر تا کنون گزارشی از تلفات جانی در خصوص این زلزله گزارش نشده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ هم اکنون بالگردهای امداد در حال گشت‌زنی در منطقه هستند و تعدادی از مجروحان نیز سرپایی درمان شده‌اند.

پورابراهیمی اما خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این بود که خسارات به مراتب بیشتر از این باشد با توجه به آمادگی که پیش از این در منطقه برای مواجهه با زلزله وجود داشته و مقاوم‌سازی‌هایی که در ارتباط با منازل مسکونی توسط بنیاد مسکن صورت گرفته شاهد خسارات کمتری بوده‌ایم.

وی در پایان گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود تا ظهر امروز جمع‌بندی از منطقه زلزله‌زده راور و خسارت وارده به این منطقه انجام شود.

گفتنی است، این زلزله در شهرهای رفسنجان، بم و زرند احساس شده است و این در حالی است که تعداد زیادی از مردم کرمان همچنان در بیرون از منازل و در خودروها بسر می برند.

براساس بررسی های صورت گرفته این زلزله تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته است.

تداوم پس لرزه ها

زمین لرزه ۶.۱ ریشتری صبح امروز هجدک تاکنون ۱۹ پس لرزه بالای ۳ ریشتر داشته است.

پس از زلزله شش ویک دهم ریشتری صبح امروز هفت پس لرزه دیگر بخش هجدک شهرستان راور در استان کرمان را لرزانده است که بزرگترین آنها پنج وپنج دهم ریشتر بوده است.

همه نیروهای هلال احمر وامداد در حال آماده باش هستند.

خانه های قدیمی آسیب دیده اند

مدیرکل هلال احمر کرمان اعلام کرد: کانون زلزله بامداد امروز در این استان، روستای گُوَرک از توابع راور بوده است.
فلاح در ادامه افزود: بر اساس اطلاعات اولیه در این زلزله فقط خانه های قدیمی آسیب دیده اند و تعدادی از احشام روستائیان نیز زیر آوار مانده اند.
مدیر کل هلال احمر کرمان گفت: چهار تیم امدادی به منطقه گورک اعزام شده اند و تاکنون از تلفات جانی گزارشی دریافت نشده است.
ستاد بحران به ریاست استاندار کرمان نیز در استانداری تشکیل جلسه داده است.
هجدک در ۸۰ کیلومتری کرمان مرکز استان قرار دارد.

خسارت مالی زلزله

استاندار کرمان با بیان اینکه در اثر زمین لرزه 6.1 ریشتری هجدک راور به برخی ساختمان های قدیمی، دام های موجود این منطقه و زیرساخت های کشاورزی از جمله قنات ها خسارت وارد شده است ،گفت: در حال برآورد و بررسی خسارت مالی زمین لرزه هجدک هستیم.

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان افزود: در نخستین لحظه های وقوع زمین لرزه ستاد بحران در مرکز استان و در فرمانداری های محل حادثه تشکیل شد و فرمانداران، بخشداران و دهیاران در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند.
وی با بیان اینکه بلافاصله گروه هلال احمر، نیروی انتظامی و برخی دستگاه های اجرایی برای بررسی منطقه و امداد رسانی به هجدک بسیج شده اند، اظهار کرد: اقدام های اولیه با اعزام گروه های مختلف ارزیاب و خدمت رسانی به منطقه هجدک آغاز شد.
رزم حسینی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی از منطقه هجدک راور دریافت نشده است بیان کرد: زمین لرزه صبح امروز خسارتی به بخش دام و زیرساخت های کشاورزی و برخی منازل مسکونی قدیمی هجدک وارد کرده است.
رزم حسینی گفت: به محض برآورد دقیق، آسیب ها به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام می شود.


دستور ویژه معاون اول رئیس جمهوری برای کمک به زلزله زدگان

علیرضا رزم حسینی روز جمعه در ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با وی در جریان اقدام های انجام شده به دنبال زمین لرزه صبح امروز هجدک قرار گرفت.
وی یادآور شد: معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده عصر امروز پس از بازگشت به کشور، در تهران گزارش های این حادثه و میزان آسیب ها را بررسی کرده و دستورهای لازم را صادر خواهد کرد.
استاندار کرمان تاکید کرد: معاون اول ریاست جمهوری به وزرای مربوطه دستور ویژه ای برای رصد وضعیت زلزله زدگان در هجدک راور داده است.

آماده باش هلال احمر فارس برای کمک به زلزله زدگان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس از آماده باش جمعیت هلال احمر استان برای کمک به زلزله زدگان کرمان خبر داد.

جعفری افزود: با اعلام رخ داد زلزله ۶ و ۱ دهم ریشتری در کرمان نیرو‌های هلال احمر شهرستان‌های نی ریز، استهبان، فسا و شیراز به حالت آماده باش درآمدند.
وی افزود: با توجه به اینکه تا این لحظه خسارت جانی از وقع زلزله در کرمان گزارش نشده است در حال حاضر نیرویی از فارس به کرمان اعزام نمی‌شود و تنها در حالت آماده باش هستند.
زلزله‌ای به بزرگی شش و یک دهم ریشتر ساعت ۶:۰۲ دقیقه امروز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین هجدک در استان کرمان را لرزاند.
کانون زلزله بامداد امروز در این استان، روستای گُوَرک از توابع راور بوده است.
بر اساس گزارش‌های اولیه در این زلزله فقط خانه‌های قدیمی آسیب دیده اند و تعدادی از احشام روستائیان نیز زیر آوار مانده اند.
هجدک در ۸۰ کیلومتری کرمان مرکز استان قرار دارد.

تعطیلی تمامی معادن زغال سنگ کوهساران راور

فرماندار راور در خبری که در تلویزیون زیرنویس شد، اعلام کرد: تمامی معادن زغال سنگ کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین با اعلام اعزام گشت هوایی اورژانس تعداد مصدومان ۶.۱ ریشتری در این استان را ۴۲ نفر اعلام که حین فرار دچار مصدومیت شدند و همچنین تاکید کرد: مصدومیت ناشی از ریزش آوار زلزله در روستاها گزارش نشده است.

از سوی دیگر بنا به اعلام مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی زلزله امروز42مصدوم به بیمارستان باهنر کرمان مراجعه کردند. ثمری گفته این افراد به دلیل ترس ووحشت از زلزله دچار حادثه شده اند. وی افزود:اکثر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده اند.

کد خبر: 878370

وب گردی

وب گردی