قهر ایرلاین های ایرانی با فرودگاه نجف/ نرخ خدمات در فرودگاه نجف چهار برابر خدمات فرودگاه های ایرانی/ سزای گران فروش نپریدن است!

پس از بدعهدی های مکرر مسئولان فرودگاه نجف، ایرلاین های ایرانی دوباره پروازهای خود به سمت نجف را متوقف کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، 22 خرداد ماه امسال بود که مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از توقف پروازهای ایرلاین های ایرانی به فرودگاه نجف خبر داد و افزایش بی رویه ی قیمت ها از طرف مسئولان فرودگاه نجف را عامل توقف پروازها دانست و ادامه ی پروازها به نجف را منوط به متعارف کردن قیمت ها دانست.

آن زمان و پس از مذاکرات انجام شده بین مسئولان هواپیمایی دو کشور، طرف عراقی متعهد شد که در قیمت های خود تجدید نظر کند و قیمت ها را به عرف بین المللی بازگرداند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه پس از چند ماه با نزدیکی به اربعین و افزایش تقاضای ایرانی ها برای سفر به عراق مسئولان این فرودگاه بازهم کارشکنی کرده و نرخ سوخت، هندلینگ و عوارض گمرکی را افزایش داده، هم چنین 10 دلار با توجیه عوارض فرودگاهی از مسافران اربعین اخذ کردند و به گفته ی مسافران با لحن تند و اجباری هم به کرامت مسافران توهین کرده و از طرفی باعث ترافیک در گیت های خروجی این فرودگاه شدند.

زمان اربعین مسئولان فرودگاه نجف باز هم از شرایط موجود و افزایش تقاضا سوء استفاده کردند. از همان زمان هم مشخص بود که ایرلاین های ایرانی بار دیگر قصد توقف پروازها به این فرودگاه را دارند و به علت پیک پروازی و مسافرانی که از قبل بلیت تهیه کرده بودند؛ در ایام اربعین با هزینه های گزاف تحمیلی کنار آمدند اما پس از اربعین با توافقی که بین ایرلاین های ایرانی صورت پذیرفت بازهم پروازها به سمت نجف متوقف شد و این خبر پنجم آذرماه رسانه ای و از روز بعد آن اجرایی شد.

در همین خصوص سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از ششم آذرماه کلیه پروازهای هواپیماهای ایرانی به نجف متوقف شده است که در تیرماه هم شرکت های هواپیمایی در اعتراض به اینکه هزینه های خدمات فرودگاهی نجف، بی رویه افزایش پیدا کرده است، پروازهای خود را متوقف کردند.

جعفرزاده افزود: بعد از قطع پروازها در تیرماه مذاکراتی در ایران و عراق انجام شد و پس از مذاکرات مسؤلان فرودگاه نجف قول دادند که در نرخ خدمات فرودگاهی تجدیدنظر کنند که نه تنها به وعده ی خود عمل نکردند بلکه مجددا در این مدت نرخ خدمات و سوخت خود را افزایش دادند و شرکت های هواپیمایی ایرانی تصمیم گرفتند از این پس بغداد را برای مقاصد پروازی به عراق انتخاب کنند.

او تصریح کرد: ایرلاین های ایرانی خود، به عنوان یک بنگاه اقتصادی این تصمیم را گرفتند و تا جایی که اطلاع دارم شرکت ها مصمم هستند که تا زمانی که مسئولان فرودگاه نجف در نرخ خدمات خود تجدید نظر نکنند؛ پروازی به فرودگاه نجف نداشته باشند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مسئولان فرودگاه نجف نرخ سوخت را از 98 سنت به 1 دلار و 43 سنت افزایش دادند و عوارض گمرکی و خدمات فرودگاهی در این فرودگاه خارج از میانگین جهانی است با 10 دلاری که از مسافر اتخاذ می شود وجهه ی قانونی ندارد، در کل می توان گفت نرخ خدمات در فرودگاه نجف چهار برابر خدمات فرودگاه های ایرانی است و حداقل خواسته ی شرکت های ایرانی این است که بر اساس عرف بین الملل این نرخ ها را تأیید کنند.

جعفرزاده افزود: افزایش قیمت برای شرکت های هواپیمایی کمر شکن است و در نهایت باعث می شود که فشار هزینه ای به مسافران عتبات عالیات وارد می شود و خواسته ی ایرلاین های ایرانی این است که مسئولان فرودگاه نجف به تعهداتی که در مذاکرات انجام دادند پایبند باشند.

در ادامه دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: تابستان امسال مذاکراتی را به دلیل بالا بودن قیمت های پروازی، با مسئولان فرودگاه نجف داشتیم و در همین زمینه تعهداتی هم حاصل شد اما مسئولان فرودگاه نجف به تعهدات خود عمل نکردند، حتی بعد از مذاکرات بازهم نرخ خدمات و سوخت را افزایش دادند.

اسعدی سامانی افزود: هزینه ی سوخت از 98 سنت به 1 دلار و 42 سنت افزایش پیداکرده است و هزینه های گمرکی را از 100 هزار دینار عراقی به 150 هزار دینار عراقی افزایش دادند و عوارضی هم تحت عنوان عوارض امنیتی وضع شده است و گفته شده از اول دسامبر، شرکت های هواپیمایی باید پرداخت کنند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع هزینه های شرکت های هواپیمایی را افزایش می داد و به تبع آن هزینه ی بلیت برای مسافر نیز افزایش پیدا می کرد؛ چندی پیش شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفتند پروازهای عراق را به سمت بغداد تغییر دهند و از ششم آذرماه این تصمیم اجرایی شد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه 10 دلار عوارض فرودگاهی از مسافران گرفته می شد، نحوه ی برخورد نیز در فرودگاه نجف با زائران ایرانی مناسب نبود و هم اکنون در حال مذاکره با مسؤلان فرودگاه عراق هستیم که اگر به نتیجه برسد پروازها دوباره به سمت نجف برمی گردد در غیر این صورت کماکان در بغداد ادامه پیدا می کند.

اسعدی سامانی گفت: به علت خصوصی بودن فرودگاه نجف، مسئولان این فرودگاه اذعان دارند که این نرخ ها برای فرودگاه است و هر شرکتی تمایل دارد می تواند به این فرودگاه پرواز کند و از آن جایی که سزای گران فروشی نخریدن است، ایرلاین های ایرانی توقف پروازها به سمت نجف را به صرفه می دانستند.

در همین خصوص ولی ملکی عضو کمیته ی هوافضای مجلس، بالا بودن هزینه های پروازی را علت توقف پروازها به سمت نجف دانسته و گفت: این توقف مشکلاتی را برای زائران به وجود می آورد، چون نجف یکی از مقاصد زائران ایرانی برای زیارت حرم حضرت علی (ع) است که تغییر پروازها به سمت بغداد بعد مسافتی را به همراه دارد که علاوه بر اتلاف وقت هزینه های بین راهی را هم به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فرودگاه ها،ترمینال ها و سازمان های حمل و نقل عمومی پیوسته نیستند که مسافران به محض پیاده شدن از هواپیما بتوانند با هزینه ی مناسب به سمت نجف حرکت کنند و حمل بار و جابجایی هایی پیاپی مسافران را آزرده خاطر خواهد کرد و مسؤلان هواپیمایی و سفرای دو کشور باید راهکاری را پیدا کنند.

او افزود: اگر ما ادعا داریم که خدمات زیادی به عراق انجام دادیم و عراق آزادی خود را مدیون کشور ما است، نباید این ناهماهنگی ها دیده شود. مگر می شود که در یک کشور با یک قانون مشخص و خدمات فرودگاهی که همگی از یک قانون تبعیت می کنند، در یک فرودگاه نرخ خدمات فرودگاهی چند برابر بقیه باشد.

ملکی تصریح کرد: بحث جابجایی مقصد پروازی ایرلاین ها از نجف به بغداد در درجه ی اول برای مسافران مشکلاتی را ایجاد می کند و شاید خیلی از مسافران راضی باشند برای سفر به فرودگاه نجف،هزینه ی بیشتری هم پرداخت کنند چون هدر رفت زمان و درگیری هنگام رفت و برگشت به فرودگاه بغداد در کنار هزینه های تحمیلی، دردسرهایی را برای مسافران به همراه دارد.

عضو کمیته ی هوافضای مجلس خاطر نشان کرد: شرکت های هواپیمایی غیرایرانی به اندازه ی ایرلاین های ایرانی برای سفر به نجف انگیزه ندارند و بطور طبیعی به بغداد و پایتخت سفر می کنند از طرف دیگر انتقال پروازهای ایران به بغداد برای مردم و مسئولان فرودگاه نجف ضررهایی را همراه دارد، چون مسافرت زائران ایرانی برای کل کارکنان و خدمات فرودگاه نجف منفعت دارد و با توقف پروازها فرودگاه نجف ضرر بیشتری می کند و شاید این یک حرکت تاکتیکی از طرف مسئولان کشورمان باشد تا آن ها تمکین کنند.

حال باید دید با شرایط به وجود آمده کدام یک از طرفین از مواضع خود کوتاه تر خواهد آمد مسئولان فرودگاه نجف که به واسطه ی تمایل ایرانی ها برای زیارت، بازهم به سوءاستفاده ها ادامه می دهند یا اینکه پس از تصمیم جدی ایرلاین های ایرانی آن ها کوتاه خواهند آمد و در تعیین نرخ های سوخت و خدمات به ایرلاین ها و مسافران ایرانی تجدید نظر خواهند کرد.

به راستی می توان گفت مسافرت هوایی ایرلاین های ایرانی به نجف یک چرخه ای را شامل می شود که همه به آن وابسته هستند و اگر هر کدام از عناصر این چرخه، قصد سوء استفاده داشته باشد همه ضرر می بینند و بهترین راه آن است که همه به تعهدات و وظایف خود عمل کنند، چرخه ای که ایرلاین های ایرانی، مسافران ایرانی، مسؤلان فرودگاهی نجف ایرلاین های عراقی و حتی مسافران عراقی در آن دخیل هستند و منفعت طلبی از سوی هر کدام از این گروه ها موجب برهم زدن تعادل می شود و همه متضرر می شوند.


403

کد خبر: 878510

وب گردی

وب گردی