دانشجوی تراز انقلاب اسلامی

با نگاهی به تاریخ معاصر دانشجو و دانشگاه‌ها را می توان همسو با جریان‌های جامعه دانست و با توجه به مرجع بودن دانشجویان برای عموم مردم ، لازم است دانشجویان با شناخت موقعیت، جایگاه و میزان اثر بخشی خود، برای قرار گرفتن در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و هم تراز شدن با مولفه های مورد تایید و نظر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تلاش نمایند .

بر اساس رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دانشجویی است که از نظر تلاشگری در حوزه علم و تخصص خودش شاخص و سختکوش بوده و از تمام فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کند، به‌گونه‌ای که در حوزه تخصصی خودش، صاحب ابداع و نظریه و حرف جدید باشد.

قانون اساسی ما بر اساس اصول استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، دانشجویی که بتواند حول این سه شاخص مهم حرکت کند و درک و فهم درستی از حوزه داخلی و بین‌المللی داشته باشد، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. میزان انقلابی بودن نسبت به جمهوریت سنجیده می‌شود، جمهوریت شاخصی دارد و آن هم اینکه، مردم هرچه بیشتر در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند حوزه جمهوریت بیشتر شکل می‌گیرد. دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی باید از معرفت دینی عمیق برخوردار باشد ، مطالعه، تفکر و تعقل داشته باشد و همچنین خدا باور باشد، خدا باوری به این معناست که با تمام وجود حس کند در این جهان، قدرت از آن خداست و بس. شاخصه دیگر دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، بصیرت است. بصیرت ابعاد مختلفی دارد اما آن بصیرت مورد نظر همانی است که در نهج البلاغه است : یعنی دشمن شناسی.

انتظار از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی ، این است که همانگونه که در بعد دینی قوی‌ هست ،در بعد علمی هم قوی باشد. انتظار دیگر از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی مأیوس نشدن و دمیدن روحیه امید، تلاش در پاکسازی محیط فکری و جلوه‌های ظاهری دانشگاه،گسترش فضای باز پرسش و پاسخ در دانشگاه و دوری از تلوّن و رنگ پذیری است.

رسالت اصلی جریان دانشجویی این است که بتواند انقلاب اسلامی را همانگونه که متولد شده به نسل‌های بعد منتقل کند و به همان حرارتی که امام و رهبری در این خصوص دارند عمل کنند .از یک انسان انقلابی می‌خواهیم که همیشه رو به تکامل، آزادگی، حریت و ظلم‌ناپذیری باشد، اما دانشجو یک نکته اضافه هم دارد، دانشجویان باید قشر آگاه و جهت‌دهنده به جامعه باشند، دانشجوی انقلابی فردی متدین، شجاع، آگاه و با ایمان، با عقلانیت، حریت، آزادگی، آزاد از قید تعلقات حزبی، گروهی، جناحی، پست، مقام، آلودگی‌های قومی و قبیله‌ای است، دانشجو باید رهبری فکری یک جامعه را به عهده بگیرد و آزادانه و شجاعانه در مقابل همه قدرت‌ها و همه کسانی که قصد نابودی بشریت و نابودی حقانیت و عدالت را دارند بایستد.

در جامعه امروزی ما دانشجویی که به فکر توسعه کشور است، نیازهای کشور را می‌بیند و حتی رشته تحصیلی‌ خود را در آن زمینه انتخاب می‌کند، دانشجو باید دانشی را فرا بگیرد که بتواند برای جامعه‌‌ خود مفید باشد و به ‌دنبال کسب دانش، مهارت‌های زندگی و به دست آوردن قابلیت‌هایی برای پیشبرد جامعه‌ خود باشد. اگر دانشجو صرفاً به فکر درس باشد و تعامل خوبی با مسئولان دانشگاه، خانواده‌ و جامعه نداشته باشد، تک بعدی محسوب می‌شود و نمی‌تواند در آینده یک فرد اثرگذار و مفید برای جامعه‌ باشد. بحث دیگری که در اینجا مطرح است این است که نگاه دانشجویان ما باید به درون باشد که همان ترجمه «ما می‌توانیم» است. در مسائل هسته‌ای مشکل دشمنان ما، بمب اتم نیست. مشکلشان شهید شهریاری‌ها هستند.

انتظار دیگر از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی ، بینش انقلابی است که این بینش ناشی از فرهنگی است که دانشجو از محیط خود، دانشگاه و خانواده می‌گیرد؛ بینش انقلابی چیزی نیست که فقط از راه درس یا کتاب به دانشجو منتقل شود بلکه از محله‌ای که زندگی می‌کند، مسجد محل، فعالیت‌های دوران دانشجویی مثل بسیج یا فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که در آن‌ها مشارکت دارد، از مطالعات غیر درسی و رسانه ای که مطالعه میکند و در مجموع از مجموعه دریافت‌هایی که از محیط خود کسب می‌کند، شکل می‌گیرد.

انتظار دیگر از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی این است که به لحاظ سیاسی یک انسان آگاه و صاحب تحلیل دقیق از حوادث سیاسی و اجتماعی، جبهه ‌بندی‌های دنیای امروز استکبار ، مقاومت اسلامی، اسلام آمریکایی و ... باشد تا اسیر و گرفتار تبلیغات سوئی که علیه اسلام ناب می‌شود، نشود و تحت تأثیر قرار نگیرد .

به نظر می رسد دروس دانشگاهی و فعالیت‌های فوق برنامه‌ای که امروزه در دانشگاه ها اتفاق می‌افتد برای یک بینش عمیق و همه‌جانبه انقلابی که انتظار می‌رود یک دانشجوی انقلابی در این عصر داشته باشد، کافی نیست ؛ لذا باید یک فکر اساسی شود و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی ، انجام فعالیت‌های سیاسی و انقلابی ، گسترش تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویی ، برگزاری اردوهای سیاسی ، کارگاه‌ها و جلسات تخصصی تحلیل مسایل سیاسی ، کانونهای فرهنگی و هنری و ... نیازمند تقویت، تعمیق و جدیت بیشتری هستند و می‌توانند در پرورش دانشجوی تراز انقلاب اسلامی نقش موثر و اساسی داشته باشند.

کد خبر: 878542

وب گردی

وب گردی