فعلا نیازی به کانکس نیست/متقاضیان تسهیلات 20 میلیون تومانی به بانک معرفی می شوند

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه فعلا کانکس برای زلزله زدگان کرمان نیاز نیست ، گفت: اگر متقاضیانی بخواهند با تسهیلات 20 میلیون تومان اقدام به نوسازی کنند آمادگی داریم آنها را به بانک معرفی کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی اکبر سلطانی نژاد اظهار کرد: با توجه به اتمام برآورد خسارات زلزله کرمان 1500 واحد احداثی را مصوب کردیم و به هیات دولت می فرستیم که دولت نیز احتمال زیاد بر اساس روند گذشته این رقم را تصویب خواهد کرد.

او افزود: با توجه به اینکه واحدهای خسارت دیده سنگ و گلی بودند، تعیین درصد تخریب برای آنها منطقی نبود. این واحدها باید جمع شود و دوباره ساخته شود؛ چون ضریب خطر آنها صد در صد است. به همین دلیل تمام 1500 واحد احداثی است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان ادامه داد: به دو دلیل رقم 1500 واحد احداثی را تعیین کردیم؛ اول اینکه قبلا این منطقه بازسازی شده و دیگر اینکه وارد فاز تعمیری نشدیم. عمده ساختمان ها سنگ و گلی بودند که عملکردشان نسبت به خشت و گلی بدتر است؛ چرا که سنگین تر هستند و پیوستگی ندارند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان درخصوص رقم تسهیلات گفت: برای شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات با سود 5 درصد و 6 میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته ایم. برای روستاها نیز 30 میلیون تومان وام 4 درصد و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض پیشنهاد داده ایم. ملاک ما هم تسهیلات در نظر گرفته شده برای کرمانشاه است که باید ببینیم هیات دولت چه رقمی را تعیین می کند.

سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که روند آواربرداری از چه زمانی آغاز می شود گفت: ان‌شاءالله از فردا قرار است دستگاه ها با استقرار ماشین آلات، روند آواربرداری را آغاز کنند.

او تصریح کرد: خوشبختانه هیچ مورد فوتی در زلزله کرمان نداشتیم. علت آن هم این بود که طی یک دهه اخیر 1000 واحد را مقاوم سازی کرده بودیم. بخش عمده تخریب ها نیز در روستاها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان، زمان آغاز به کار ساخت و ساز واحدهای خسارت دیده را بعد از تصویب تسهیلات هیات وزیران دانست و گفت: فعلا مجبوریم منتظر تسهیلات بمانیم؛ زیرا رقم تسهیلاتی که هم اکنون برای نوسازی و بهسازی پرداخت می کنیم 20 میلیون تومان است؛ در حالی که ما در این مصوبه عدد را به 30 و 40 میلیون تومان رسانده ایم.

سلطانی نژاد تاکید کرد: اگر متقاضیانی بخواهند با تسهیلات 20 میلیون تومان اقدام به نوسازی کنند آمادگی داریم آنها را به بانک معرفی کنیم. به هر حال هنوز اعتبارات جدید تصویب نشده اما باید روند ساخت و ساز به فراخور تصمیمی که دولت خواهد گرفت و مبالغ را تامین خواهد کرد آغاز شود. این بخش از کار معمولا زمانبر و سخت است اما امیدواریم دولت زودتر این پرداخت ها را انجام دهد.

او درباره اسکان موقت زلزله زدگان کرمان گفت: هلال احمر و ستاد بحران اقدام به تهیه چادر کرده است. کانکس فعلا نیاز نیست. البته اعلام آمادگی برای کانکس انجام شده اما ستاد مدیریت بحران، هم اکنون این نیاز را فوری نمی داند./

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 878641

وب گردی

وب گردی