سه‌گانه‌ کشتار دانشجویان آمریکایی/طاعون نیکسون در دانشگاه‌ها

حادثه 16 آذر سال 1332 در ایران با حضور یک مسئول آمریکایی در کشورمان پیوند خورده است. «ریچارد میلهوس نیکسون» سی ‌و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا در دسامبر 1953 (1332 شمسی) زمانی که او معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی آیزنهاور را برعهده داشت به ایران آمد.

قرار بود طی سفر وی به کشورمان ضمن تقدیر از نیکسون در دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکتری افتخاری حقوق به او اعطا شود؛ اما دانشجویان معترض به کودتای 28 مرداد که با دخالت و هدایت دولت آمریکا صورت گرفت، تلاش کردند با ابراز مخالفت خود به حضور مقام آمریکایی در تهران مانع از برگزاری مراسم شوند. اقدام اعتراضی آنها منجر به کشته شدن سه نفر از دانشجویان به دست نیروهای نظامی شد. حضور نیکسون در ایران در حالی منجر به کشته شدن دانشجویان شد که چند سال بعد در زمان ریاست‌جمهوری وی، ‌این دانشجویان آمریکایی بودند که پس از اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا سرکوب و کشته شدند. در دوران ریاست‌جمهوری نیکسون سه کشتار دانشجویی در دانشگاه‌ها رخ داده که دو مورد آن تنها به فاصله 10 روز بوده است.

کشتار اورنجبرگ

در 8 فوریه سال 1968 در محوطه جنوبی کالج ایالتی کارولینا طی درگیری مسلحانه‌ای که به کشتار اورنجبرگ معروف شد 9 افسر کارولینای جنوبی به جمعیت مردم که در برابر تبعیض نژادی معترض بودند، حمله کردند. در این حادثه سه دانشجوی سیاه‌پوست کشته و 28 نفر مجروح شدند. در اکثر قربانیان گلوله از پشت به آنها اصابت کرده بود. یکی از زخمی‌‌ها یک زن باردار بود که یک هفته بعد با توجه به ضرب و شتم او توسط پلیس، نوزادش سقط شد.

کشتار در دانشگاه کنت

دومین کشتار در زمان ریاست‌جمهوری نیکسون در دانشگاه کنت استیت در چهارم می‌1970 رخ داد. 67 تیر در 13 ثانیه شلیک شد که باعث مرگ چهار دانشجو و زخمی شدن 9 نفر دیگر شد. 10 روز بعد کشتار دیگری در کالج ایالتی جکسون رخ داد. ریشه این اعتراض‌ها، مخالفت با جنگ ویتنام و تهاجم آمریکا به کامبوج بود. فرمان نیکسون برای حمله به کامبوج، چهار روز درگیری در دانشگاه «کنت استیت» به دنبال داشت.

باید تعداد بیشتری را می‌کشتیم

در 13 ژوئن سال 1970، ریچارد نیکسون دستور ایجاد کمیسیونی به نام «کمیسیون رسیدگی به نارآرامی‌های دانشگاه» صادر کرد. در این کمیسیون از فرماندار پنسیلوانیا خواسته شده بود به بررسی دلیل مخالفت و اعتصاب دانشجویی بپردازد. 40 سال بعد خواهر یکی از کشته‌شدگان دانشگاه کنت در نامه‌ای به باراک اوباما این‌گونه می‌نویسد که آقای رئیس‌جمهور، روزی که ما برای شناسایی جسد برادرم به بیمارستان رفتیم، مردان مسلحی که آنجا بودند به ما می‌گفتند «باید تعداد بیشتری را با گلوله می‌کشتیم.»

اعتراض به حضور آمریکا در ویتنام

ماجرای حادثه کشتار در دانشگاه ایالتی کنت از این قرار بود که به دلیل مخالفت‌های صورت گرفته به جنگ ویتنام، گارد ملی اوهایو به دانشگاه ایالتی کنت اعزام شد. یکی از دلایلی که باعث شد مردم ایالات متحده در سال 1968 میلادی به ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون رای بدهند قول او مبنی‌بر پایان دادن به جنگ ویتنام بود. طی سال نخست ریاست‌جمهوری وی به نظر می‌رسید حضور آمریکا در ویتنام رو به کاهش است. با این حال اواخر آوریل سال 1970 میلادی، ایالات متحده به کامبوج حمله کرد و میدان جنگ ویتنام را گسترش داد. این تصمیم را ریچارد نیکسون در 30 آوریل 1970 از طریق تلویزیون ملی به اطلاع عموم رساند. او دلیل حمله را پناه گرفتن «ویت‌کنگ‌ها» در کامبوج اعلام کرد.

خاکسپاری قانون اساسی آمریکا

درست یک روز پس از اعلام این خبر، مجامع دانشجویی در سراسر ایالات متحده اعتراضات خود را آغاز کردند. در دانشگاه کنت تجمع ضدجنگ در محوطه چمن دانشگاه برگزار شد. عده‌ای از دانشجویان یک نسخه از قانون اساسی آمریکا را در اقدامی نمادین به خاک سپردند و سپس اعلام کردند ظهر دوشنبه چهار تجمع دیگر برگزار خواهد شد. در روز سوم نزدیک به هزار نیروی گارد ملی اوهایو مجتمع دانشگاهی را به اشغال خود درآوردند؛ دانشگاه اکنون به منطقه نظامی تبدیل شده بود.

تحریک دانشجویان

فرماندار اوهایو «جیمز رود» در یک کنفرانس مطبوعاتی که همان روز برگزار کرد سخنانی بر زبان آورد که خشم مردم را برانگیخت. او دانشجویان معترض را بدترین موجودات آمریکایی دانست و تاکید کرد از همه ابزارهای قانونی برای مقابله با آنان استفاده خواهد شد. کمی به ظهر مانده بود که اعلام شد تجمع دانشجویان غیرقانونی است و باید متفرق شوند.

شلیک به دانشجویان

دانشجویان با شنیدن‌ این پیام و مشاهده حضور نظامیان در دانشگاه شروع به سر دادن شعارهای اعتراضی کردند. در این لحظه اعضای گارد نظامی به سوی ارتفاعی در نزدیکی محل تجمع دانشجویان رفتند و در حالی که اسلحه خود را به سمت دانشجویان نشانه رفته بودند شروع به شلیک کردند. وقتی تیراندازی متوقف شد، دانشجویان هراسان و حیرت‌زده سراغ کشته‌شدگان و مجروحان رفتند. چهار دانشجوی دانشگاه کنت کشته شده بودند. در این حادثه 9 دانشجوی دیگر به‌شدت مجروح شدند.

کشتار در دانشگاه ایالتی جکسون

عصر پنجشنبه چهاردهم ماه می‌سال 1970 حوالی ساعت 9:30 شب صدها دانشجویی سیاه‌پوست اقدام به تحصن کردند. علت تجمع دانشجویان مانند اغلب اعتراضات دانشجویی آن زمان، اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا بود. تجمع دانشجویان دلایل دیگری مانند تبعیض نژادی و حادثه کشتار دانشجویان در تاریخ چهارم ماه می‌1970 در دانشگاه ایالتی کنت را شامل می‌شد. نیروهای پلیس وارد عمل شدند، آنها خیابانی را که معترضان در آن بودند، محاصره و روی معترضان شلیک کردند. «فیلیپ لافایت گیبز» دانشجوی 21 ساله حقوق و پدر یک پسر 18 ماهه به ضرب گلوله کشته شد. تیراندازی صورت گرفته، 12 دانشجوی دیگر را نیز مجروح کرد. مدت کوتاهی بعد از این حادثه میدانی به یادبود واقعه در همان نزدیکی ساخته شد که «گیبز – گرین» نام داشت و به محل تجمع فعالان حقوق مدنی تبدیل شد و هنوز برخی خرابی‌ها که به دست پلیس در آن روز ایجاد شد در این خیابان مشاهده می‌شود.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 878649

وب گردی

وب گردی