تولید بیش از 3 میلیون تن اوره در پتروشیمی پردیس/ سرمایه‌گذاری 478 میلیون یورو یی برای فاز سوم

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با اشاره به اینکه برای فاز سوم این پتروشیمی 478 میلیون یورو ی سرمایه‌گذاری شده است گفت: از این میزان حدود 412 میلیون یورو صرف واحد اوره و آمونیاک و مابقی نیز برای واحد یوتیلیتی و بخار آب هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، پتروشیمی پردیس یکی از بزرگترین مجتمع های تولیدکننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و جهان است که همسو با سیاست های توسعه‌ای کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و در چارچوب اقدامات صورت گرفته توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی گام برداشته است.

این شرکت در راستای کمک به رونق بخش کشاورزی و به خودکفایی رساندن کشور در تولید کود اوره، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم کشور در بازارهای جهانی گام‌های موثر و مثبتی برداشته است.

شرکت پتروشیمی پردیس به منظور دستیابی به جایگاهی برتر در بازارهای داخلی و خارجی خط مشی خود را برمبنای سیستم های مدیریت تعریف نموده و استفاده از فن‌آوری روز، جهت دستیابی به کیفیت بهینه و تهعد به بهبود مداوم در عملکردهای کیفی و زیست محیطی و بهداشت و ایمنی و ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان را به عنوان سرمایه های اصلی شرکت و صیانت از آن در برابر مصدومیت و بیماری‌های شغلی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

پتروشیمی پردیس برآن است که با اتکا به تکنولوژی به‌روز و کیفیت بالای محصولات خود، ضمن حفظ جایگاه برتر صنعت تولید اوره و امونیاک کشور با رویکرد توسعه‌ای و مشارکتی، موقعیتی ممتاز را در میان عرضه کنندگان جهانی این صنعت کسب کند.

این مجتمع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، در شهر عسلویه و به فاصله 270 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار گرفته است.

حسین شهریاری مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در خصوص آخرین وضعیت تولید و صادرات این پتروشیمی گفت:پتروشیمی پردیس یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی از نظر تولید و عرضه اوره و آمونیاک در سطح خاورمیانه و جهان است. می توان گفت فعالیت اجرایی این مجتمع از سال 81 شروع و با مالکیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی براساس برنامه ریزی پیش بینی شده پیش رفته است و در نهایت براساس سیاست اصل 44 این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده است.

از جمله مزیت های این پتروشیمی حجم بالای تولید و فن‌آوری برتر، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی و صادرات است که چشم انداز روشنی را برای جایگاه این شرکت در بازار های بین المللی ترسیم می کند.

او تصریح کرد: به دلیل وجود همین شرایط مناسب طرح توسعه فاز دوم نیز در دستور کار قرار گرفت و این طرح اجرایی شده و به بهره برداری رسید و هم اکنون فاز سوم این مجتمع نیز به عنوان یکی از پروژه های ملی کشور با همت و تلاش شبانه روزی متخصصان ایرانی به اتمام رسیده و تولید محصولات خود را آغاز نموده است. ظرفیت اسمی ما با فاز سوم حدود 2میلیون تن تولید آمونیاک و 3 میلیون 250 هزار تن اوره است و این امر مهم ما را به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های تولید کننده اوره و آمونیاک در خاورمیانه تبدیل کرده است.

شهریاری افزود: طرح توسعه فاز سوم مشابه فازهای 2و1 است که فعالیت آن از سال 89 شروع و مراحل اجرایی آن پیگیری شد ولی به دلیل محدودیت تامین منابع مالی مجبور شدیم که با اتکا به منابع مالی خود شرکت این طرح را اجرا و تکمیل کنیم. در این پروژه از هیچ فاینانس داخلی و خارجی استفاده نشده است و با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت، بحث لیسانس نیز مطرح بود که توانستیم با کمک شرکت های داخلی و تجاربی که کارشناسان خود پردیس داشتند، مجموعه را طراحی و اجرا کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس تصریح کرد: برنامه راه اندازی ما براساس برنامه ریزی انجام شده 3 ماهه اول سال 96 بود ولی با توجه به اینکه تجهیزات تهیه شده با یکسری مشکلاتی مواجه بودند، پس از رفع اشکالات به کمک کارشناسان و متخصصین داخلی هم اکنون فاز 3پتروشیمی پردیس نیز در مدار تولید قرار گرفته و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس در خصوص صادرات محصولات تولیدی این مجتمع گفت: با توجه به حجم تولید و صادرات که در این مجتمع انجام می‌شود، از مجموع 3 میلیون و 250هزار تن اوره حدود 250 تا300 هزار تن فروش داخلی بوده و مابقی به خارج از کشور صادر می شود.

بیشترین بازار صادراتی ما طی چند سال اخیر هند بوده و از دو سال پیش با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته بازارهای دیگری را نیز همچون چین، افریقا، اروپا و آمریکای جنوبی شناسایی کرده ایم.

او خاطرنشان کرد: تیم بازرگانی این شرکت برنامه های گسترده‌ای را برای شناسایی بازارهای جدید در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا قراردادهایی با شرکت های خارجی به امضا رسانده ایم؛ بنابراین نگران بازار صادراتی نیستیم.

در بحث رقابت نیز می توان گفت در این خصوص ما دو مجموعه را شناسایی کرده ایم. مجموعه اول از نظر ما رقیب به حساب نمی آیند تنها باید تفکرمان را همراه کنیم، چرا که در کشورمان تعداد زیادی تولید کننده اوره وجود دارد از جمله آن پتروشیمی رازی، کرمانشاه، شیراز و غیره که بین این مجتمع ها همراهی و همکاری مناسبی برقرار است و این مجموعه ها رقیب ما به حساب نمی‌آیند. بنابراین در بخش داخلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ یعنی می توان اذعان داشت که عملا رقابتی با شرکت های داخلی نداریم. اما در بخش خارجی رقابت گسترده است و باید مراقب بازار بود. وقتی رقابت شدید می شود شرکت هایی که قیمت تمام شده آنها افزایش پیدا می‌کند، ناچار می شوند که از صحنه رقابت خود به خود خارج شوند. مجتمع پردیس به دلیل نزدیکی به مخازن گازی و خوراک نسبتا مناسبی که دارد جزء شرکت هایی است که محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به بازار ارائه می‌دهد. بنابراین تنها باید مراقب بازار بود و بازارهای هدف را از دست نداد. پیش بینی ما این است که اگر کسی بعد از این در بحث رقابت، باید از صحنه خارج شود شرکت ما نیست.

او به ارزش صادرات محصولات اشاره کرد و افزود: حدود 2 میلیون و 800 هزار تن در سال اوره صادر می شود و قیمت متوسط آن بستگی به شرایط بازار دارد که نزدیک به 250 دلار است. همچنین 250 هزار تن آمونیاک که با قیمت 280 دلار صادر می شود. با توجه به اینکه بخش عمده اوره مورد نیاز کشاورزان از طریق دولت خارج از بورس تامین می شود بنابراین سهم شرکت ما در بورس چیزی حدود 30 تا40 هزار تن است و سهم قابل توجهی نیست.

بازار اوره بازار محدودی است و رشد بازار مصرف نسبت به بازار تولید کندتر است، بنابراین در آینده تولید اوره مازاد نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان به وجود خواهد آورد. پیش بینی ما این است که شرکت هایی که قیمت تمام شده بالاتری دارند از صحنه رقابت خارج می شوند.

شهریاری تاکید کرد: حجم قابل توجهی گاز در کشور وجود دارد که این محصول سه یا چهار مصرف عمده را دارد که باید به اوره، متانول، برق و یا ال ان جی تبدیل شود با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد بازار برق بازار گسترده ای نیست و بهترین گزینه تولید اوره و متانول پایین دستی است که این روش باصرفه تر است.

مدیرعامل شرکت پردیس گفت: میزان اعتبار هزینه شده برای فاز سوم حدود 478 میلیون یورو است که از این میزان حدود 412 میلیون یورو صرف واحد اوره و آمونیاک و مابقی نیز برای واحد یوتیلیتی و بخار آب هزینه شده است. در فاز سوم نزدیک به 1200 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

شهریاری گفت: تقریبا 60درصد اجرای این پروژه با اتکا به توان داخلی و حدود 40درصد خارجی بوده است و بخش خارجی بیشتر برای خرید تجهیزات از کشورهای ژاپن، چین، کره و هند بوده است.

در زمان تحریم ما یکسری از تجهیزات را از طریق واسطه ها تهیه کردیم متاسفانه بخش عمده خرید ما در این دوران اتفاق افتاد. در آن زمان هزینه بالا نبود بلکه نگرانی از این بابت بود که کالایی که می خواستیم نصب و راه اندازی کنیم ممکن بود آن کارآرایی لازم را نداشته باشد و لی خوشبختانه حسنی که برجام برای ما داشت این بود که زمان راه اندازی تجهیزات همزمان با برجام بود و توانستیم در زمان راه اندازی از کارشناسان و متخصصان شرکت های خارجی نیز استفاده کنیم.

او در رابطه با مسائل زیست محیطی و اچ‌اس‌ای گفت: من با رعایت نکردن مسائل زیست محیطی مخالف هستم و به جرات می توانم بگویم که تعصب صنعت نفت را دارم. طی سال های اخیر بحث هایی بود که اچ‌اس‌ای رعایت نمی شود، در حالی که صنعت نفت یکی از جاهایی است که بیشترین ارزش را برای اچ‌اس‌ای قائل است و جزء اولویت ماست. تنها مجموعه ای که دستورالعمل نوشته شده و مدون دارد این وزارتخانه است. اتفاقاتی که در دو سال گذشته رخ داد این است که به دلیل عدم توان ارتباط سازندگان داخلی در ساخت بخشی از تجهیزات بود و این باعث شد که تعداد حوادث روند صعودی داشته باشد اما رعایت اچ‌اس‌ای در نفت و پتروشیمی بالاترین استاندارد را دارد و باید در بکارگیری تجهیزات دقت لازم را داشته باشیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی علی رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها بخاطر متنوع بودن و سخت جایگزین شدن با یک محصول دیگر توانست بازار صادراتی خود را حفظ کند. با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و تولید ملی باید به این صنعت نگاه ویژه ای صورت گیرد تا بتوانیم شاهد رونق این صنعت در بازارهای منطقه ای و جهانی باشیم.

می توان گفت فاز سوم پتروشیمی پردیس به زودی با حضورمسئولان به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

402

کد خبر: 878684

وب گردی

وب گردی