جمعیت کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی به ۱۳.۷میلیون نفر رسید

طبق جدیدترین آمار رسمی، تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به ۱۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر و افراد تحت پوشش نیز بیش از ۲۱ میلیون و ۹۳۳ هزار نفر رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طبق تعریف رسمی، براساس قانون و مقررات تامین اجتماعی، هر کارگری که برای کارفرما کار کند و از او حقوق یا دستمزد دریافت می کند، اگر مشمول سایر قوانین بیمه‌ای کشور نباشد، مشمول قانون تامین اجتماعی است و از زمانی که تحت پوشش قرار گیرد «بیمه شده» محسوب می‌شود.

بر همین اساس طبق جدیدترین آمار دریافتی از واحد آمار اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، تعداد نیروی کار بیمه شده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۵ معادل ۱۳ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۲۰ نفر اعلام شده است.

با توجه به اینکه جمعیت بیمه شده در سال ۹۴ نیز معادل ۱۳ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۷۲۶ نفر بود، آمار بیمه شدگان سال ۹۵ نشان می‌دهد تعداد این افراد در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به میزان ۶۷ هزار و ۸۹۴ نفر افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، تغییرات جمعیتی تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد، تعداد افراد بیمه شده اصلی در این مدت ۲ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۵۳۱ نفر افزایش داشته و از حدود ۱۱ میلیون و ۴۹۷ هزار نفر در سال ۹۰ به ۱۳ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۰۰ نفر در سال ۹۵ رسیده است.

بررسی جمعیت بیمه شدگان اصلی به تفکیک هر سال نیز حاکی از آن است که این جمعیت در سال ۹۱ معادل ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۸۳ نفر، در سال ۹۲ معادل ۱۲ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۷ نفر، در سال ۹۳ تعداد ۱۳ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۴۹۸ نفر و در سال ۹۴ نیز ۱۳ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۷۲۶ نفر بوده است.

تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی

سال

تعداد (نفر)

۱۳۹۰

۱۱۴۹۷۰۸۹

۱۳۹۱

۱۲۲۸۶۶۸۳

۱۳۹۲

۱۲۸۰۸۰۴۷

۱۳۹۳

۱۳۳۴۴۴۹۸

۱۳۹۴

۱۳۷۱۱۷۲۶

۱۳۹۵

۱۳۷۷۹۶۲۰

علاوه بر بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان «تبعی» که افراد تحت پوشش بیمه‌شدگان اصلی هستند نیز بر اساس آخرین آمار، ۲۱ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۵۹۶ نفر اعلام شد.

بر اساس این گزارش، مجموع بیمه شدگان اصلی و تبعی در سال ۹۵ از جمعیت ۳۵ میلیون ۷۱۳ هزار و ۲۱۶ نفری خانواده‌های کارگری در کشور حکایت می‌کند.

کاهش جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی

اما بررسی آمار جمعیتی بیمه‌شدگان تبعی از کاهش جمعیت «تحت پوشش» بیمه شدگان اصلی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حکایت دارد چراکه این میزان در سال ۹۴ معادل ۲۲ میلیون ۲۸۴ هزار و ۲۸۸ نفر بود که کاهش ۳۵۰ هزار و ۶۹۲ نفری را نشان می‌دهد.

تغییرات جمعیتی بیمه شدگان تبعی تامین اجتماعی طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد تعداد افراد تحت پوشش کارگران سرپرست خانوار در این مدت ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار نفر رشد داشته است به طوری که این جمعیت از ۱۹ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۲۹ نفر در سال ۹۰ به ۲۱ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۵۹۶ نفر در سال ۹۵ رسیده است.

تعداد بیمه شدگان تبعی سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۱ به میزان ۲۰ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۵۸ نفر بود که در سال ۹۲ به ۲۱ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۶۴۵ نفر، در سال ۹۳ به ۲۱ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۳۶۰ نفر و در سال ۹۴ نیز به ۲۲ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۸۸ نفر افزایش یافت.

تعداد بیمه‌شدگان تبعی سازمان تأمین اجتماعی

سال

تعداد (نفر)

۱۳۹۰

۱۹۲۶۰۶۲۹

۱۳۹۱

۲۰۷۲۲۰۵۸

۱۳۹۲

۲۱۴۹۱۶۴۵

۱۳۹۳

۲۱۸۰۶۳۶۰

۱۳۹۴

۲۲۲۸۴۲۸۸

۱۳۹۵

۲۱۹۳۳۵۹۶

جمعیت کارگران رسمی کشور هر ساله به استناد تعداد افراد بیمه شده اصلی اعلام می شود، در حالی که بر اساس اعلام برخی نمایندگان کارگری حدود ۴ میلیون کارگر شاغل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند که تحت عنوان کارگران غیررسمی شناخته می شوند.

منبع: مهر
403
کد خبر: 878689

وب گردی

وب گردی