حداقل یک درصد از دانش‌آموزان حتماً در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: حداقل یک درصد از دانش‌آموزان حتماً در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و این رقم معادل 135 هزار دانش‌آموز است که آمادگی انجام رفتار های مخاطره‌آمیز را دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، نادر منصورکیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه یکی از پیش‌زمینه‌های موفقیت در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مسئله اعتبار است، اظهار داشت: اگر زمانی دستگاه‌هایی که به آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری کمک می‌کنند نتوانند یا نخواهند این کمک را ادامه دهند، وضع ما از شرایط کنونی هم دشوارتر خواهد شد.

وی افزود: در طرح «نماد» یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان که جنبه آموزش و مددکاری دارد و کانون اصلی آن برنامه‌های مداخله‌ای است، برآورد اعتبار برای اجرا در 384 مدرسه، 40 میلیارد تومان است و در صورتی که بخواهیم تا پایان سال 1400 این طرح را در تمام مدارس کشور یعنی 105 هزار مدرسه اجرا کنیم، رقمی می‌شود که با بودجه سالانه 30 میلیارد تومانی ما قابل مقایسه نیست.

منصورکیایی اضافه کرد: یکی از الزامات موفقیت در برنامه پیشگیری بحث بودجه است و رشد سالانه 20 تا 30 درصدی بودجه فایده‌ای برای ما ندارد.

مدیرکل دفترمراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ادامه داد: در شهرستان نظرآباد که مرکز اصلی اجرای آزمایشی طرح نماد در سال تحصیلی جاری است، حداقل 2 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم هرچند قرار نیست تمام عددهای بودجه‌ای در آموزش و پرورش متمرکز شود و هر دستگاهی باید به تعداد دانش‌آموزی که به آن ارجاع داده می‌شود، هزینه کند.

وی تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌ها در دولت هماهنگ شوند تا این طرح به درستی اجرا شود و مدیریت هزینه، اولویت‌بندی واقع‌بینانه و در نظر گرفتن شرایط آسیب‌های اجتماعی در کشور، بودجه لازم برای اجرای طرح نماد به آموزش و پرورش اختصاص داده شود.

منصورکیایی بیان داشت: در حوزه کودک و نوجوان فوریت‌های مربوط به دانش‌آموزان مثل خودکشی افزایش پیدا کرده است و فوریت‌هایی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد همانند بهره‌کشی و کودک‌آزاری نیز به صورت جدی دیده می‌شود.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح‌هایی که برای استفاده در مدارس اجرا می‌شوند، باید واجد شرایطی باشند، گفت: آموزش مهارت‌های اجتماعی با رویکرد خودمراقبتی، بهبود مهارت‌های فرزندآوری به والدین، مدیریت کلاس درس با رویکرد پیشگیری و شناسایی و مداخله به موقع برای کمک به دانش‌آموزان در معرض خطر در طراحی طرح‌های پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حداقل یک درصد از دانش‌آموزان حتماً در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار داشت: این رقم معادل 135 هزار دانش‌آموز است که آمادگی رفتار مخاطره‌آمیز را دارند؛ برخی مستعد خودکشی، برخی مستعد مصرف مواد و برخی مستعد خشونت هستند و این با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در هم تنیده‌ هستند برخی همزمان به دامن آسیب‌های متعدد می‌افتند.

منصورکیایی گفت: روند افزایش آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان نگران‌کننده است اما باید نسبت به افرادی که در معرض خطر هستند اقدامات پیشگیرانه و نسبت به افرادی که به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبتلا شده‌اند اقدامات مداخله‌ای را انجام دهیم و طرح نماد هم یکی از مهمترین اهدافش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل دفترمراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان را ایجاد کنیم،‌ ادامه داد: بخشی از این مسئولیت به آموزش و پرورش بازمی‌گردد اما سایر دستگاه‌ها نسبت به آن مسئولیت دارند.

وی گفت: گاهی والدین 2 سال بعد از مصرف مواد متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند و این نشان‌دهنده این است که آنها دانش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را ندارند.

منصورکیایی خاطرنشان کرد: در طرح نماد استقرار کامل نظام مددکاری اجتماعی تحقق می‌یابد و مدرسه، خانواده و اجتماع در کنار یکدیگر مددکار دانش‌آموز خواهند بود.

مدیرکل دفترمراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در خصوص خودکشی 2 دختر دانش‌آموز در اصفهان، بیان داشت:‌به دلایل اخلاقی نمی‌توانم مسائل جزئی خودکشی را بیان کنم اما هر دوی این دانش‌آموزان شناسایی و به مددکاری ارجاع شده بودند و اگر در نظام مددکاری اجتماعی فرآیند گم شدن ارجاع وجود نداشت این دو نفر می‌توانستند با مداخلات بهبود یابند.
706

کد خبر: 878785

وب گردی

وب گردی