تصویربرداری «آقا حجت» ۴۰ روز طول می‌کشد

مستند بلند «آقا حجت» با موضوع شخصیت پیرغلام اهل بیت (ع) که از روز اربعین در تهران کلید خورد و تصویربرداری آن ۴۰ روز طول می‌کشد.

به گزارش ایسکانیوز، امید محمدنژاد تهیه کننده و کارگردان «آقا حجت» با اشاره به انگیزه هایش از آغاز ساخت این مستند گفت: طی سالیان اخیر اتفاقاتی در پای روضه های عزاداری دیدم که احساس کردم نیاز است به اندازه خودم از قدمای روضه خوانی که در وصف آل الله می خوانند قدردانی کنم؛ کسانی که شبیه‌شان در روزگار و نسل جدید کمتر دیده می شود.

وی با اشاره به کسانی که محور این مستند قرار می گیرند، اظهار کرد: این مستند درباره افرادی است که به جز مداح بودن، ویژگی های اخلاقی داشتند و در دوران خود بجا و به قاعده امانتداری کردند و این امانت به دست هم نسل های ما رسیده است. نسل من در کودکی مقتل هایی را می شنید که زاده توهمات و خیالات نبوده اند و شعر و ادبیات، آهنگ و نوا و دستگاه در آنها نقش داشته است اما امروز این شیوه کمرنگ شده و مخاطبان روضه تغییر ذائقه داده اند.

این مستندساز با اشاره به صرف ۲ ماه زمان برای تحقیق و پژوهش پیرامون این موضوع، ادامه داد: طی این پژوهش ها دریافتم روضه خوانی های قدیم قواعد خاصی داشته است. روضه خوان ها صرفا دارای صدای خوب نبوده اند و ویزگی های اخلاقی داشته اند و مقاتل را تلطیف شده برای مخاطبانشان اجرا می کردند اما امروزه نوحه ها شکل انتزاعی و سورئال به خودش گرفته است.

وی درباره شخصیت حاج حجت کسری توضیح داد: آقا حجت متولد ۱۳۲۵ در محله قلهک شمیران است. او محضر بسیاری از استادان مداحی و شعر مذهبی را درک کرده و شاید آخرین بازمانده از نسل بزرگان مداحی تهران باشد که به سنت‌ها وفادار مانده و در عین حال نوآوری را نیز فراموش نکرده است. کسی که از ۱۲ سالگی عبای مداحی به شانه‌اش انداخته‌است و از همان سال ۴۲ جزو مداحانی بود که عاشورای آن سال را تبدیل به آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دسته‌جات عزاداری را به محل اعتراض به رژیم تبدیل کردند.

یکی از کارگردانان برنامه «چلچراغ» یادآور شد: تسلط او به آواز و الحان موسیقی سنتی تا حدی بود که چند بار از سوی مدیران و هنرمندان برای همکاری با رادیو و تلویزیون وقت و اجرا در برنامه گل‌ها از او دعوت به عمل آمده بود اما او حاضر نشده بود که دستگاه امام حسین را رها کند و به دنبال موسیقی برود.

کارگردان «آقا حجت» در پایان اعلام کرد: این مستند همزمان با روز اربعین در حوالی امامزاده صالح کلید خورد و پیش بینی می کنم فیلمبرداری حدود ۴۰ روز طول بکشد.

503

کد خبر: 878794

وب گردی

وب گردی