کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان اسلامی ماند

در اولین جلسه شورای مرکزی مجمع فرهنگبان ایران اسلامی، فرج کمیجانی مجددا به عنوان دبیرکل این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب انتخاب شد.

به گزارش ایسکانیوز، اولین جلسه شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی روز گذشته(جمعه) در دفتر مرکزی این حزب با حضور اعضای شورای مرکزی و بازرسین اصلی و علی البدل تشکیل گردید.

در این جلسه، برگزاری اولین کنگره حزب و نقاط قوت و ضعف آن و برنامه‌ریزی جهت رفع نواقص در کنگره بعدی تحلیل و بررسی شد.

در ادامه با رای مخفی و کتبی اعضای شورای مرکزی، فرج کمیجانی با کسب اکثریت قاطع آرا به سمت دبیرکلی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی برگزیده شد. همچنین محمد خرم به سمت قائم مقامی و محمد خیرخواه به سمت دبیر جلسات شورای مرکزی و حسینی به سمت سخنگوی حزب توسط دبیرکل معرفی و توسط شورای مرکزی تایید شدند. روسای کمیته‌های کاری توسط دبیرکل معرفی و با رای اکثریت اعضا انتخاب شدند.

قطعنامه پایانی نخستین کنگره حزب "مجمع فرهگیان ایران اسلامی" که در تاریخ 2 آذر سال جاری برگزار شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نخستین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی را در حالی برگزارمی‌کنیم که پیشینه فعالیت این حزب، به سال 1382برمی‌گردد . اگرچه مقطع زمانی شکل گیری آن، هم زمان با سال های پایانی دوره اصلاحات، شرایط مناسبی برای حضور و مشارکت کنشگرانه در فضای سیاسی بود اما این شرایط دیری نپاییدو در 8 سال پس ازاصلاحات، شرایط فعالیت احزاب، به شکلی دشوارشد که کنشگران ، به واسطه حضور و نقش آفرینی شان درکنش های سیاسی هزینه های سنگینی پرداختند و احزاب اصلاح طلب برای کنشگری سیاسی در شرایط نامناسبی به حیات خود ادامه دادند؛ تا این که فضای امید بخش دیگری در پرتوانتخابات ریاست جمهوری سال 1392 در سپهرسیاسی کشور به وجود آمد، این امید حاصل حضورگسترده ی مردم و حمایت جریان اصلاحات از کاندیداتوری حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در انتخابات بود.

اگرچه انتظار می رفت در طول دوره چهار ساله ی نخست ریاست جمهوری حسن روحانی، نخستین کنگره ی حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی برگزارگردد اما زمینه برای برگزاری کنگره فراهم نگردید. امیدواریم در پرتو شرایط جدید و با برگزاری نخستین کنگره و همچنین حمایت و پشتیبانی گسترده ی فرهنگیان سراسر کشور شاهد برگزاری منظم و سالانه ی کنگره حزب باشیم .امروز که در شانزده سالگی این تشکل، توفیق یافته ایم تا نخستین کنگره ی حزب را با شعار "ضرورت الویت بخشی به آموزش و کارآفرینی"برگزار کنیم، چکیده مواضع خود را در بندهای ذیل بیان می کنیم:

1- بدون تردید انقلاب اسلامی ، بزرگترین و تاثیرگذارترین تجربه و جنبش اجتماعی درتاریخ معاصر ایران به شمارمی آید و نظام جمهوری اسلامی ایران اکنون به مرز چهل سالگی خودرسیده است بهتراست بپذیریم این نظام، امروزبه ارزیابی مستمرکارنامه وعملکرد خود نیازمند است تا ضمن مرور موفقیت ها، ناکامی ها و چالشهای فراروی ، بتواند درپرتو مشارکت آحاد مردم و حاکمیت قانون، گام هایی اساسی درجهت پیشبرد اهداف، برنامه ها و رضایت مندی مردم بردارد. بدون شک تجارب حاصل ازچهاردهه استقرار نظام جمهوری اسلامی درسایه ی رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، باوجود تنگناها و مشکلات فراوان نظیرتروریسم کور، جنگ تحمیلی و اعمال تحریم های ظالمانه ی "بین المللی"، این توفیق را داشته است تا با مبنا قرار دادن قانون اساسی به عنوان میثاق گران سنگ ملت شریف ایران و همچنین با تکیه بر مردم سالاری دینی، مایه امید و پویایی جامعه ایرانی را فراهم نماید. بنابراین، تحکیم و شکوفایی این نظام مردم سالار، با وجود مشارکت نهادمند و سازمان یافته مردم امکان پذیر می گردد این مهم، درگروتوسعه ی احزاب شناسنامه دار و فراگیر و نهادهای مدنی است . بنابراین باورداریم که امروز برارکان نظام و دولت فرض است از فعالیت های نظام مند و تشکیلاتی در قالب احزاب قانونی حمایت و پشتیبانی کند و برمیزان مشروعیت مبتنی برمقبولیت واقتدارنظام بیافزاید.

2- مشارکت همه ی ایرانبان فارغ از جنسیت، مذهب و قومیت در اداره ی امورجامعه هم حق و هم وظیفه ای مستمر است . برای همین ضروری است همه ی احزاب، نهادهای مدنی، دولت و قوای قانونی کشور، زمینه ی تحقق این مهم و افزایش اثربخشی آن را برای شهروندان فراهم کنند . بسیارروشن است که اصل "امر به معروف و نهی ازمنکر"با تقویت و گسترش نهادهای مدنی، احزاب و تشکل های قانونی اجرایی می شود و همچنین توسعه ی پایدارو متوازن باافزایش اعتماد عمومی وگسترش سرمایه اجتماعی، پاسخگویی حاکمان ، نقد و نظارت عمومی قدرت، مبارزه موثر با فساد سازمان یافته، تقویت حس مسیولیت پذیری جوانان، رقابت سالم برای به دست آوردن قدرت مشروع، دوری از مردم فریبی و یکه سالاری ، پرهیزاز عوام گرایی وایجاد فرصت های برابرفراهم می شود.

3- خبرآزادسازی کامل شهر ابوکمال در استان "دیرالزور" و شکسته شدن محاصره ی سه ساله ی داعش بر این شهر، توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، باعث سرور و شادمانی مردم آزاده ی جهان به ویژه مردم مظلوم سوریه شد . این پیروزی بزرگ که با فروپاشی نیروهای گروهک توحش پرورداعش دراین منطقه ی استراتژیک به دست آمد، تحقق وعده ی شکست بزرگ تروریسم و افراطی گرایی دینی بود که با وحدت نیروهای مردمی ازهرآیین و مرامی با حمایت ارتش سوریه به دست آمد . این پیروزی بزرگ را به تمامی نیروهای مقاومت درسرتاسر جهان و مردم سوریه تبریک می گوییم . امید داریم تا شاهد رهایی کامل این منطقه از لوث وجود نیروهای تکفیری و استقرار نظم و آرامش باشیم .

4- بی تردید دستاورد تاریخی "برجام" و رفع بخشی از تحریمهای ظالمانه علیه ملت، در صدر فهرست کامیابی های دولت تدبیرو امید قراردارداین دست آورد هیچگاه از حافظه ی تاریخی نخبگان ملت بزرگ ایران دوستان حذف نخواهد شد، اما با روی کار آمدن ترامپ، پایبندی آمریکا به برجام به عنوان یک سند لازم الاجرای بین المللی زیر سوال رفته است برای همین وظیفه حفظ این سند برعهده ی تک تک اعضای مشارکت کننده دربرجام است و همه ی طرف ها نباید اجلزه دهندکه ماجراجویی و تک روی رییس جمهور ایلات متحده ی آمریکا، تهدیدی برای این برنامه فراهم کند . دراین موقعیت، کشورما، نیازمند هوشیاری و مصلحت سنجی ویژه است تا مبادا هزینه نقض تعهدات بین المللی و بر هم خوردن احتمالی برجام به ایران تحمیل شود .

5- آموزش و پرورش زیربنایی‌ترین نهاد عمومی کشور و متولی تربیت نسل‌های آینده است که باید با نگاهی توسعه گرا به آن اندیشیده شود. زیرا آموزش و پرورش درکنار خانواده نقشی اساسی در جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان، تامین سرمایه انسانی، اجتماعی و مسئولیت انتقال فرهنگ به نسل های بعدی را به عهده دارد. امروزه این نهاد بنیادین در جامعه در حال گذارایران با چالش هایی اساسی روبروست که مهمترین آن، تربیت نسل آینده کشور در مقام شهروندان مشارکت جوست . درفرآیند گذر تاریخ تحولات اجتماعی و فرهنگی جهان از دنیای صنعتی به دنیای فراصنعتی یا دنیای دیجیتال، دولت موظف است زمینه های تربیت نسلی را فراهم کند که بتواند به عنوان شهروند هزاره ی سوم با حفظ هویت و چیستی ملی و دینی خود درجهانی که مرزهای جغرافیایی آن کمرنگ می شود راحت، شرافتمندو سربلند زندگی کند، لازنه ی این شیوه ی تربیت فراهم کردن زمینه های تحقق آموزش و پرورش دانایی محور یا دانش بنیان است .

6- فرهنگیان که بیش از یک سوم کارکنان دولت را شامل می‌شوند در فرآیند مشارکت سیاسی خود صرفا در پی برآوردن نیازها و خواسته های صنفی خود نیستند بلکه به عنوان یک قشر مرجع و پیشرو خواسته هایی در حد سقف مطالبات سیاسی و فرهنگی مردم و نخبگان دارند و برای تحقق این خواسته‌ها، خواستار اقدام عملی و روشن دولتیان هستند . معلمان اصلاح و تغییر بنیادی در نظام آموزش و پرورش را در تداوم مسیری می‌دانند که در ابتدای آن فرایندهای دموکراتیک تقویت شده باشد؛ سازمان های غیر دولتی، احزاب و انواع تشکلهای صنفی، سیاسی، اجنماعی و هنری گسترش و نهادینه شده باشند؛ شهروندان در سایه آگاهی به حقوق خودشان و تقاضا برای بدست آوردن حقوق خود قدرتمند شده باشند و بسترهای تبعیض و بیعدالتی در تمامی زمینه‌ها تضعیف شده باشد بنابراین ضرورت دارد مسولان و مدیران نظام، نسبت به تغییر جایگاه و منزلت معلمان در جامعه تدبیری اساسی بیندیشند .

7 - مهمترین دغدغه ی معلمان منزلت و جایگاهی است که در میان مردم دارند این جایگاه روز به روز تضعیف می شود آنچه به عنوان تلاش مسئولان درطول بیش ازیک دهه گذشته برای رفع مشکلات مالی معلمان صورت گرفته است و متاسفانه همواره با بوق و کرنا همراه بوده است، پایگاه اجتماعی و موقعیت آنها را حتی در درون مدرسه آسیب پذیر کرده است. بنابراین جذب نیروهای متخصص و کارآزموده، ارتقا سطح آموزش‌های دانشگاهی و حین خدمت و همچنین افزایش حقوق و مزایای این شغل از مهمترین عوامل در ارتقاء جایگاه و منزلت معلم می باشد البته به شرطی که همین اقدامات و فعالیت ها با مشارکت فعال و مداخله جدی خود معلمان صورت گیرد. بنابراین بهتراست تشکل ها و انجمن های صنفی و علمی معلمان تقویت شود تجربه کشورهای دارای نظام آموزشی موفق بیانگر این است که اتحادیه ها و انجمن های علمی و صنفی می توانند زمینه حرفه ای شدن شغل معلمی و همچنین بالا بردن دانش، توانایی ها و مهارت‌های علمی و آموزشی معلمان را فراهم کند در آن صورت است که معلمان به عنوان پرچم داران علم و دانش و آگاهی و قشر مرجع جامعه، منزلت و جایگاه مناسب خود را پیدا خواهند کرد. به همین روی تامین خواسته های قانونی و شایسته ی این قشرفرهیخته و جلب مشارکت نهادمند آنان در فرآیند تعلیم و تربیت، میتواند گام نخست در دستیابی به آموزش عمومی با کیفیت باشد .

8- تقویت نشاط اجتماعی، تقویت مهارت های جوانان در رویارویی با مسائل زندگی و ایجاد آمادگی در افراد برای پذیرش نقش های اجتماعی، پرورش روحیه انتقادپذیری و ظرفیت و تحمل اندیشه های دیگران ، فراهم آوردن مجالی برای طرح پرسش ها و دغدغه های فرهنگی به ویژه دغدغه های معنوی و همچنین پرهیز از امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش از مهمترین مطالبات معمان، دانش آموزان و اولیاو مربیان از متولیان وزارت آموزش و پرورش است .

9- در طول یک دهه گذشته روندها در نظام آموزش عالی جهان دچار تحول اساسی شده است به همین خاطر از وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و دانشگاه ها انتظار می رود که از برج عاج فعالیت صرف آموزشی خارج شده و در فرایند بین المللی شدن، ظرفیت پاسخگویی و مطالبه گرایی خود را در بستر جامعه و صنعت تقویت کنند و در حل و رفع مسائل و مشکلات توسعه کشور درسطوح ملی، منطقه ایی و جهانی مشارکت کنشگرانه و موثر داشته باشند.

10-با توجه به اهمیت و جایگاه زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از دولت انتظار می رود ضمن ایجاد فرصت های برابر بین زنان و مردان، در باره ی واگذاری مسئولیت های مهم به زنان، اقدامات جدی و فوری انجام دهد .

11- گردش نخبگان و دسترسی همه ی شهروندان به فرصت های سیاسی از مطالبات جدی زنان و نسل جوان کشور از دولت و نظام اسلامی است و از دولت می خواهیم با رانت ها و گروه های قدرتمندی که با اهرم های دولتی و امنیتی مانع از چرخش نخبگان می شوند مبارزه کند .

12- احساس نابرابری در جامعه امری جدی است که موجب بی اعتمادی به نهادهای حاکمیتی می شود. بنابر این تاسیس و تشکیل نهادها، سندیکاها و اتحادیههای کارگری، صنفی و مدنی مستقل، گامی ضروری در برطرف ساختن احساس نابرابری و زمینهساز مشارکت هرچه بیشتر آحاد جامعه، به ویژه نابرخورداران خواهد بود.

13- یکی از فوری‌ترین اقدامات دولت بهتراست توجه به مسئله اشتغال و به شکل ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد. معضل بیکاری امروزه یکی از جدیترین مسائل در جامعه جوان ایران است به طوری که آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق ، اعتیاد و امثال آن از جمله اموری است که به صورت طبیعی در پس بیکاری پدیدار میشود.

14- کم توجهی به موضوعات فرهنگی در روند توسعه ملی موجب شکل‌گیری نوعی فرهنگ توسعه که در آن، ارزش هایی نظیر قانونمندی، مشارکت جویی، تعاون، وجدان کاری و ایثار، کمرنگ شده است و صد البته که ظهور روندهای جدید، نظیر منفعت طلبی، ویژه خواری و فساد سازمان یافته موجب ناکارآمدی نظام اداری شده است. این رویه ها می تواند تهدیدی جدی برای نسل جوان کشور و آسیبی فرهنگی برای نظام اسلامی قلمداد شود .

15- یکی از معضلات اساسی در نظام مدیریت توسعه کشور، حضور گسترده و مسلط دولت در فرایندهای اقتصادی و کم توجهی به نقش بخش خصوصی و تعاونی است. به همین خاطر با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی- که با نواقص جدی همراه بوده - ضرورت دارد که روند واگذاری دقیق شرکت های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی ها سرعت گیرد چرا که این امر از مهمترین عوامل و پیش نیازهای توسعه ی ملی است و بهتراست در صدر اولویت های دولت و نظام قرار گیرد .

16- بستر سازی برای بهبود و رونق فضای کسب و کار، شفافیت فعالیت های مالی و اقتصادی، رقابت پذیری فرایند تولید و حمایت از جذب سرمایههای خارجی برای تبدیل اقتصاد ایران به اقتصادی قابلرقابت با اقتصادهای منطقه‌های و جهانی به عنوان مقدمه ی تامین زندگی شرافتمندانه برای همه ی افراد به ویژه اقشار ضعیف و آسیب پذیر، بهتراست مورد توجه نظام و مسولان قرار گیرد.

17- درحوزه فرهنگ با تاکید بر گسترش آزادی قلم و بیان و پذیرش به رسمیت شناختن تنوع و تکثر فرهنگی، بایستی زمینه رشد، شکوفایی و خلاقیت هنرمندان و اهالی این حوزه فراهم شود. وجود رویکردهای تنگنظرانه و سلیقه های، مهمترین مانع در این حوزه به شمار میآید به همین روی واگذاری امر نظارت و ارزیابی به نهادهای مستقل صنفی و مدنی، در حوزه‌های سینما، موسیقی، کتاب می تواند اعتماد متقابل اهالی فرهنگ و حکومت را فراهم سازد .

18- شوراهای شهر که با رای قاطع ملت به اصلاح طلبان در اکثر شهرهای بزرگ به ویژه در تهران روی کار آمدهاند، شایسته است تا با سهیم کردن واقعی مردم در امور شهری و توانمندسازی جوامع محلی، مدیریت شفاف و کارامدی اعمال نمایند تا بخشی از فشارها و محدویت های مردم شریف و نجیب ایران کاهش یابد. مبادا وجود محدودیتها بهانهای برای کمکاری مسئولان باشد چراکه همه ی مسئولان بدهکار ملت ایران هستند و باید دین خود را به آنان ادا کنند .

در پایان، ضمن اعلام وفاداری مجدد به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی، التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و اعتقاد ژرف به راه و اندیشه روشن جریان اصلاحات با عزمی راسخ برای تعمیق دموکراسی و پیجویی مطالبات آزادیخواهانه و عدالتجویانه ملت بزرگ ایران، حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به عنوان بخشی از جریان اصلاحات، امیدوار است تا بتواند در پرتو سرمایه اجتماعی خود بویژه در میان قشر عظیم فرهنگیان، گامی بنیادین و اساسی در جهت شکل دادن آیندهای روشن برای ایران و ایرانیان بردارد .

حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

کد خبر: 878812

وب گردی

وب گردی