بدون دست یافتن به حق سلامت، دنیا به پایان بخشیدن به همه گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ دست نخواهد یافت

مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) و معاون دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی ایدز (اول دسامبر ۲۰۱۷) پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، میشل سیدیبه در این پیام که امروز در همایش روز جهانی ایدز قرائت شد، تصریح کرده است: در این روز جهانی ایدز، می خواهیم بر اهمیت حق سلامت و چالش های پیش روی افرادی که با اچ آی وی زندگی کرده یا از آن متاثر شده اند در تحقق این حق، تاکید کنیم.

وی با اشاره به این که حق سلامت از حقوق بنیادین بشر است، افزود: همانطور که در پیمان بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تثبیت شده، همگان حق برخورداری از بالاترین سطح ممکن سلامت جسمی و روحی را دارند.

متن کامل پیام میشل سیدیبه مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز به شرح زیر است:
در این روز جهانی ایدز، می خواهیم بر اهمیت حق سلامت و چالش های پیش روی افرادی که با اچ آی وی زندگی کرده یا از آن متاثر شده اند در تحقق این حق، تاکید کنیم.
حق سلامت از حقوق بنیادین بشر است همانطور که در پیمان بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تثبیت شده، همگان حق برخورداری از بالاترین سطح ممکن سلامت جسمی و روحی را دارند.
بدون آن که مردم حق سلامت خود را به دست آورند، دنیا به اهداف توسعه پایدار از جمله پایان بخشیدن به همه گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ دست نخواهد یافت. حق سلامت همبستگی تنگاتنگی با انواع دیگر حقوق، از جمله حق دسترسی به بهداشت، غذا، مسکن آبرومندانه، شرایط کاری سالم و محیط زیستی پاکیزه دارد.
حق سلامت معانی مختلفی دارد: یعنی حق سلامت هیچ فردی ارجح بر حق سلامت دیگری نیست، یعنی زیرساخت مراقبت های سلامت در حد مناسب است، یعنی خدمات مراقبت سلامت توام با احترام و بدون تبعیض ارائه می شود و اینکه مراقبت های سلامت از لحاظ طبی مناسب و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. لیکن مفهوم حق سلامت از این هم والاتر است با تحقق حق سلامت، می توان رویاها و پیمان های مردم را برآورده نمود.
هرسال در روز جهانی ایدز، ما دوستان و خویشاوندانی که جان خود را در اثر ایدز از دست داده اند، به یاد می آوریم و میثاق خود را در همبستگی با افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند یا از آن متاثر هستند تجدید می کنیم.
از همان آغاز، پاسخ به ایدز ریشه گرفته از حق بنیادین سلامت و تندرستی بود. جامعه درگیر با ایدز نیز به دنبال نظام های حق محور برای سلامت و تلاش برای تسریع درک جهان نسبت به ایدز بود: آن که چطور از آن پیشگیری کنیم و چطور آن را درمان کنیم.

701

کد خبر: 878876

وب گردی

وب گردی