ابراهیم حاتمی کیا: «بادیگارد» به شکل عجیبی میان مردم نفوذ کرد

کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد»، گفت: این فیلم به طور عجیبی در میان اقشار مختلف مردم نفوذ کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، حاتمی‌کیا که در برنامه اخیر «کافه فیلم» پس از نمایش «بادیگارد» درباره جزئیات ساخت فیلم سینمایی «بادیگارد» با امید روحانی به گفت‌وگو نشسته بود، این فیلم را پروژه‌ای معنایی توصیف کرده و افزود: گاهی برخی از فیلم‎ها حاصل مواجهه کارگردان با بعضی اتفاقات هستند؛ اما گاهی برای ساخت یک پروژه، رسیدن از معنا به موضوع شرط می‌شود و فیلم بادیگارد از همین جنس ساخته هاست.

وی به خاطره‎ای جالب در این‌باره اشاره کرد: دهه 60 بود که برای دیدار حضرت امام‌خمینی (ره) به جماران رفتم. در آن روزها تصورات یک جوان بیست‌و‌چند ساله را داشتم و این فکر به ذهنم رسید که اگر اتفاقی بیفتد و گلوله‌ای شلیک شود، آیا برای محافظت از امام جلوی گلوله خواهم ایستاد؟ این مسئله در این مدت برای من یک چالش بوده که تا کجا می‌شود برای حفاظت از جان دیگری پیش رفت.

کارگردان نام‌آشنای کشورمان حفاظت از شخصیت ها و در اصطلاح «بادیگاردی» را شغلی بسیار سخت در کشور توصیف کرد و گفت: این شغل در کشورمان برای افرادی مانند «حیدر» عقیدتی و آرمانی می‌شود و نسبت به بادیگاردهای دیگر کشورها که حد و حدودی در کار خود ترسیم می‌کنند، انتظارات از این افراد در کشورمان بسیار بالاست، چون انتظار می‌رود این افراد جان خود را برای منافع نظام فدا کنند. کمااینکه بیشترین ضربه‎ای که به قهرمان فیلم بادیگارد زده، همان اعتقادات او بود که در انتهای داستان با نشستن گلوله‎ها در بدنش،آرامش از دست رفته‎اش را باز می‌یابد.

کارگردان آثار به یاد ماندنی«آژانس شیشه ای» و «از کرخه تا راین» به انتقاد از جریان حاکم سینمای کشورمان پرداخت و اتفاقات رخ داده در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای این فیلم را ناشی از تغییر دیدگاه‎ها به اینگونه فیلم‎ها دانست.

وی ادامه داد: فیلم‎هایی که می‌سازم با ساختار حاکم سینما و جریان آن نمی‌خواند، چون از کارها درک کامل نمی‌شود و استنباط‌های دیگر از آن می‌شود. البته این صحبت‎ها در میان مردم نیست و بیشتر کسانی به مسائل حاشیه‎ای دامن می‌زنند که از بدنه خود سینما هستند.

کارگردان «بادیگارد» درباره بازخوردهایی که از فیلمش دریافت کرده، گفت: این فیلم به طرزی عجیب و باورنکردنی میان شاخه‎های مختلف مردم نفوذ کرده به طوری که هنوز بازتاب‎های بسیار جذابی از آن می‌بینم و می‌شنوم. همین اواخر با یکی از هموطنان مسیحی و همسرش که صحبت می‌کردیم تحلیل به شدت عجیبی از فیلم می‌کردند که واقعاً از آن لذت بردم.

حاتمی‌کیا در ادامه از نقش زن و بازی مریلا زارعی در فیلم بادیگارد گفت و با وجود سکانس‎های کمی که برای او تعریف شده بود، وجود این شخصیت و نقش وی را برای فیلم بسیار حیاتی دانست.

وی اضافه کرد: نبود شخصیت راضیه، می‌توانست پایه نقش اصلی قصه یعنی حاج حیدر را کاملاً به‌هم بریزد. او نه تنها یک همسر بلکه یک پشت‎گرمی بزرگ برای حاج حیدر بود.

سازنده فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه استفاده از جلوه‌های مختلف بصری یکی از فاکتورهای جذابیت در سینما است، تصریح کرد: بدنه سینمای کشور در استفاده از اینگونه جلوه‎ها فقیر و تنبل شده و این آفتی برای تولیدات داخلی است.

او در این باره ادامه داد: به اعتقاد من سینما باید سینما باشد و البته جذاب و همیشه همه چیز را با کلام نگوییم اما غیر از آن، تصویر نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد. بخشی از این فقیر و تنبل شدن سینما به سبب مشکلات اقتصادی است، اما بخش دیگر آن به فیلمسازان برمی‌گردد که کار خودشان را در این راه راحت و ساده کرده‌اند و البته به اینکه بعضی اوقات به‌خاطر سیاست جشنواره‌ها، صحنه‌سازی در آن‌ها ناچیز خوانده می شود هم ارتباط پیدا می کند.

حاتمی‌کیا در پایان از سختی‌های صحنه‌سازی در ساخت «بادیگارد» گفت: بودن هلیکوپتر در فیلم و ترسیم صحنه ترور برای سینمای ما کار بسیار سختی بود و گرفتاری اجرایی زیادی داشت؛ اما وجود آن برای فیلم مهم بود. همچنین صحنه موتورسواری در تهران، که به نظر نمی‌رسید صحنه سختی باشد، اما واقعاً در تهران اذیت شدیم و ساخت صحنه تونل 10 شب طول کشید و به‌سبب آب‌وهوای آلوده تونل مریض شدیم.

فیلم سینمایی «بادیگارد» دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داد.

همچنین از دیگر جوایز و عناوین تعلق گرفته به این فیلم می توان به جوایز بهترین کارگردان و بهترین کارگردانی هنری و نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل برای «بابک حمیدیان» از جشنواره بین‌المللی فیلم وین اشاره کرد.

این فیلم در هجدهمین دوره جشن خانه سینما هم به دریافت دو تندیس زرین برای بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه های بصری نایل شد.

502

کد خبر: 878949

وب گردی

وب گردی