حکایت خرید اقساطی ویلچر و معلولانی که به نان شبشان محتاجند/ویلچرهای برقی جدید برای از ما بهتران است!

تعارف که نداریم! فقط سالی یک بار به یاد معلولان که بزرگ ترین اقلیت کشور را تشکیل می دهند می افتیم و درهفته ای که به نامشان ثبت شده است همایش و کنگره و جشن برگزار می کنیم، ازعدم مناسب سازی معابر می گوییم و از نیازها و مشکلات و خواسته های آن ها می نویسیم و از قول مسئولان آمار خدمات ارائه شده به آن ها را در روزنامه ها می نویسیم یا روی خروجی خبرگزاری قرار می دهیم و تا سال بعد که دوباره 12 آذر برسد و در تقویم ها چشممان به روز معلولان بیفتد از یادشان می بریم.

نیوشا یعقوبی _ ایسکانیوز؛ یک میلیون و 300 هزار نفر عدد کمی نیست! آخرین آماری که حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از تعداد معلولان کشور اعلام کرد یک میلیون و 300 هزار نفر بود که از این تعداد 450 هزار نفر افراد جسمی - حرکتی هستند.حتی اگر افرادی که به دلیل کهولت سن یا بیماری های خاص به طور کوتاه مدت و یا بلند مدت نمی توانند از ولیچر استفاده کنند را حساب نکنیم باز هم افراد زیادی هستند که برای حرکت کردن نیازمند وسایل کمکی هستند. روز جهانی معلولان بهانه ای شد که سری به بازار ویلچر بزنیم تا بدانیم بزرگ ترین اقلیت کشور برای خرید یک ولیچر باید تا چه اندازه ای جیبشان پر پول باشد.

یک روز سرد در آذر ماه، خیابان ولیعصر

سرمای هوا هم باعث خلوت شدن خیابان ولیعصر نشده است، هر باری که مسیرم به تقاطع جمهوی و خیابان ولیعصر می افتد یاد بازار شب عید می افتم! ویترین رنگارنگ مغازه ها باعث می شود پیر و جوان برای چند ثانیه هم که شده توقف کنند و نگاهی به داخل مغازه ها بیاندازند. فقط کافی است کمی به سمت میدان منیریه حرکت کنید، دیگر از مردم خبری نیست، اینجا بازار تجهیزات پزشکی است و بسیاری از مغازه ها برای جلوگیری از سرما یا در مغازه را بسته اند و یا مقابل درها را نایلون کشیده اند.

وارد یکی از مغازه ها می شوم و به تجهیزات پزشکی نگاه می کنم. مردی حدودا 58 ساله با موهای جو گندمی از کنار اجاق تک شعله ای که روی آن یک آجر گذاشته فریاد می زند: بفرمایید خانم در خدمتم. دست می گذارم روی نزدیکترین ویلچر می پرسم «قیمت این ویلچر چقدر است؟» به سرتا پایم نگاه می کند و می پرسد: «برای خودت می خواهی؟!برای استفاده از ویلچر زیادی جوانی!» زمانی که می گویم نه برای مادر بزرگم و می خواهد که روی صندلی نزدیک تک شعله بنشینم .

می گوید:« ویلچرها انواع مختلفی دارند ارتوپدی، آلومینیمی، استاندارد،برقی، حمامی، برانکاردی و... شما کدام مد نظرتان است؟ ویلچرهای استاندارد همان ویلچر های معمولی هستند و هر فردی می تواند از آن استفاده کند و معمولا در اورژانس بیمارستان ها برای جا به جایی بیماران بدحالی که توانایی حرکت کردن ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.قیمت آن هم از بین 300 تا 900 هزار تومان متغییر است، بستگی دارد چه ویژگی هایی داشته باشند بعضی از آن ها دسته های متحرک ، بدنه و متعلقات قابل شستشو ، پایه های باز شو و متحرک دارند و دارای قابلیت جمع شدن هستند که می توانند فضای بسیار کمی را اشغال کنند.بعضی هم به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آن به هنگام غذا خوردن و پشت میز نشستن آسان است. »

او ادامه می دهد:« تا یادم نرفته بگویم قیمت تمامی ویلچرها از برقی ارتوپدی گرفته تا برقی و حمامی به کشور تولید کننده و جنس آن بستگی دارد.» به یک ویلچر اشاره می کند و می گوید:« مثلا همین ویلچر ساخت کشور آلمان است و در نگاه اول ممکن است با ساخت کشور ایران هیچ تفاوتی نداشته باشد در برخی مغازه ها ممکن است ویلچرهای ایرانی را با سود یک میلیونی به جای ویلچرهای آلمانی به فروش برسانند و مشتری هم متوجه نشود! البته این را هم بگویم ویلچرهای ایرانی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند، برخی از افراد هستند که فکر می کنند محصول خارجی لزوما کیفیت بهتری دارند بدون اینکه جنس ایرانی را بشناسند و با امکانات آن آشنا شوند، ترجیح می دهند جنس تولید کشورهای دیگر را بخرند!»

ویلچرهای برقی جدید برای از ما بهتران است!

او می گوید:«حکایت ویلچر های برقی هم کاملا جداست، از 2.5 - 3 میلیون تومان دارد تا 12 میلیون تومان! مثلا شما برای ساخت این ویلچر برقی ساده ساخت چین که تنها آپشن آن این است از افتادن فرد در سربالایی جلوگیری می کند و آهنی است باید حدود 4.5 میلیون تومان پرداخت کنید اما بعضی از ویلچرها هستند که ارتفاع آن ها تنظیم می شود، مثلا اگر فرد بخواهد از بالای کابینت ظرفی را بردارد با یک دکمه به راحتی می تواند ارتفاع آت را تنظیم کند.یا به صورت تخت یا برانکارد در می آید و در چنین شرایطی فرد معلول دیگر نیازمند کمک فرد دیگری نیست و به راحتی می تواند خود را به سمت ویلچر بکشاند و روی آن دراز بکشد و با یک دکمه تکیه گاه ویلچر بالاتر بیاید و فرد به حالت نشسته در بیاید.البته این ویلچرها در بازار به سختی پیدا می شود چون بسیار گران است و برای از ما بهتران و افرادی است که دستشان به دهانشان می رسد!»

حکایت خرید اقساطی ویلچر و معلولانی که به نان شبشان محتاج اند

می پرسم:«کدام ویلچر ها مخصوص جانبازان است؟» پوزخندی می زند و می گوید:«دخترم ،مثل اینکه خبر نداری! تنها مشتریان ما افراد معلول هستند، جانبازان سهمیه دارند و هر 3-4 سال یک باز بنیاد شهید به آن ها ویلچر رایگان با بهترین کیفیت ها ارائه می دهد اما برخی از جانبازان به علت مشغله های مالی ترجیح می دهند با ویلچرهای قبلی سر کنند و ویلچر های خود را با قیمتی حدود یک میلیون 600 تا یک میلیون و 800 به مغازه دارها بفروشند،همین ویلچرها را اگر بخواهد از بیرون خریداری کنند 7-8میلیون تومان باید پرداخت کنند، بعضی از معلولان محتاج نان شبشان هستند و می خواهند ویلچر را به صورت اقساطی خریداری کنند!مشخص است که نمی توانند ویلچر درجه یک آلمانی بخرند! مجبورند به ویلچرهای معمولی بسنده کنند.»

از قیمت واکر ها می پرسم:«ارزان ترین واکر از جنس آلومینیم برای افرادی مانند مادربزرگ شما حدود 140-150 هزار تومان تمام می شود، اگر واکر با 2 چرخ بخواهید 50 تومان گران تر می شود، قیمت واکر چهار چرخ حدود 400-500 تومان است هر چه آپشن های واکر ها بیشتر می شود قیمت آن نیز به تناسب آن افزایش پیدا می کند.»

701

کد خبر: 879067

وب گردی

وب گردی