تقویت بازار صادراتی مستلزم همکاری مسئولان اجرایی کشور/ نباید به سمت اقتصاد یارانه ای حرکت کرد

دبیر کنفدراسیون انرژی گفت: برای ایجاد تعامل گسترده در عرصه های بین‌المللی باید تدابیری ویژه ای اتخاذ شود تا بتوانیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال زایی در کشور سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم تا با این روش موتور اقتصاد کشور به چرخش درآید.

حمیدرضا صالحی دبیر کنفدراسیون انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص حفظ منابع آبی در کشور گفت: طی سال‌های گذشته با سیاست های ناصحیح شاهد از دست رفتن منابع زیرزمینی بوده‌ایم، بنابراین برای احیای این بخش، امروز ما به یک مجموعه بالادستی که همه ذی‌نفعان و سیاستگذاران حوزه منابع آب از جمله وزارت نیرو،سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، قوه قضائیه نیاز داریم چرا که حدود 90درصد آب کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با تاکید براینکه باید هسته ای به نام رگولاتوری در وزارتخانه نیرو تشکیل شود تا تنظیم مقررات براساس آن صورت گیرد، افزود: متاسفانه در بخش آب و برق نهاد رگولاتوری نداریم که باید وزیر نیرو این امر مهم را در اولویت کار خود قرار دهد.

او تصریح کرد: در بحث تجارت جهانی برای اینکه حرکت های روبه رشد داشته باشیم باید در مرحله نخست سیاست تنش زدایی را در دستور کار خود قرار دهیم تا آنجایی که می‌توانیم موانع را از سر راه صادرکنندگان برداریم. همچنین برای توسعه روابط اقتصادی بایستی به تبادلات اقتصادی به عنوان یک امر ضروری توجه شود و در این زمینه نقش سیاست بین‌المللی بسیار تاثیر گذار است.

صالحی افزود: وزارت خارجه باید در مراودات بین‌المللی ضمن رفع موانع بحث توسعه اقتصادی با کشورهای خارجی را مورد ارزیابی قرار دهد تا بسترهایی را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم سازد.

دبیر کنفدراسیون انرژی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید در حوزه صنایع های تک و شرکت های دانش بنیان و صدور خدمات فنی و مهندسی گام برداریم و با این روش زمینه برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور فراهم می‌شود.

صالحی ادامه داد: همچنین به منظور تحقق بخشیدن به اهداف توسعه اقتصادی و تقویت بازارهای صادراتی مسئولان اجرایی کشور می‌توانند کمک قابل توجهی را ارائه دهند، به طوری که در سفرهای خارجی از تجار و صادرکنندگان بخش خصوصی برای رونق اقتصاد کشور و کسب بازارهای جدید صادراتی بهره گیرند.

دبیر کنفدراسیون انرژی گفت: برای ایجاد رقابت سالم بایستی دیپلماسی اقتصادی را در بین کشورهای منطقه تقویت کرد و این امر مهم نیز مسلتزم این است که نگاه مسئولان به این موضوع عوض شود.

او با بیان اینکه اقتصاد کشور متکی به درآمدهای نفتی است، گفت: برای رهایی از این موضوع باید اقتصاد کشور را در سایر بخش های صنعتی تقویت کرد تا اقتصاد کشور از این وابستگی نجات پیدا کند.

صالحی ادامه داد: هم اکنون کشور ما در توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه عقب است که برای جبران آن نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع دارد و این سرمایه گذاری در کشور زمانی تحقق پیدا می کند که امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم شود.

او تاکید کرد: اکثر سرمایه گذاران به دلیل مزیت ایران، حاضر هستند که در بخش‌های محتلف سرمایه‌گذاری کنند اما متاسفانه برخی از اوقات مسئولان در پشت تریبون شعارها و سخنانی را عنوان می‌کند که به چارچوب اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند بنابراین باید خویشتنداری به خرج داد.

دبیر کنفدراسیون انرژی خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعامل گسترده باید تدابیری ویژه ای اتخاذ شود تا بتوانیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغالزایی در کشور سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم تا موتور اقتصاد کشور به چرخش درآید. در این صورت علاوه بر رونق اقتصادی زمینه برای یک رقابت سالم فراهم می شود.

او تاکید کرد: نباید به سمت اقتصاد یارانه‌ای در کشور گام برداریم و باید به دنبال ایجاد ثروت و ارزش افزوده باشیم چرا که ارائه یارانه مردم را تنبل بار می‌آورد و دیگر رغبتی برای انجام کاری از خود نشان نمی‌دهد، بنابراین بجای ارائه یارانه، می توان آن را در بخش‌های مختلف صنعت هزینه کرده تا چرخه اقتصاد به حرکت درآید.

402

کد خبر: 879099

وب گردی

وب گردی