فقط یک درصد از مرگها به مرگ مغزی منجر می شود/ اهدای عضو نیاز به فرهنگ سازی دارد

فوق تخصص جراحی توراکس و رئیس اهدای عضو دانشگاه شهید بهشتی گفت :ثبت نام کارت توسط فرد و عضو شدن او در خانواده اهدای عضو و موافقت با اهدای عضو باعث ترویج فرهنگ پیوند اعضای عضو می شود.

دکتر فرحناز صادق بیگی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره مشکلات پیوند اعضای عضو و پیشرفت هایی که این چند سال حاصل شده گفت: سالانه حدود 5 تا 8هزار مورد مرگ مغزی در کشور ما رخ می‌دهد که 50 درصد از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند؛ اما هم‌اکنون تنها یک‌چهارم این موارد به اهدای عضو می‌رسد که علت های آن نیز متفاوت است و مهم‌ترین آن مربوط به دلایل فرهنگی و عدم‌‌باور خانواده‌‌ها به موضوع مرگ مغزی است.

وی اهدای عضو را اقدامی مقدس خواند و گفت: آمار رضایت اهدای عضو در ایران ۷۰ درصد است و امسال هم 870مورد اهدای عضو در کشور داشته‌ایم و این برای کشوری که فرهنگش ایثار است رقم پایینی است.
رئیس اهدای عضو دانشگاه شهید بهشتی گفت: مشکلات پیوند اعضاء عضو به دو دوسته تشکیل می شوند، مسئله رضایت به پیوند اعضای عضو و پذیرش مرگ مغزی که عنوان نادری از فوت محسوب می شود،مشکلاتی که ما امروزه با آن مواجه هستیم ،خانواده هایی که عزیزانشان در یک حادثه یا اتفاق دچار مرگ مغزی می شوند ، برایشان قابل قبول نیست که آنها فوت شده اند.

وی گفت: از آنجایی که مرگ مغزی مرگ بسیار نادری است و فقط یک درصد از مرگها به مرگ مغزی منجر می شود ،46 درصد مرگها در اثر ایستادن قلب اتفاق می افتد و چون درصد بالایی را به خود اختصاص می دهد، پذیرش این نوع مرگ برای مردم آسان تر بوده است.


دکتر صادق بیگی گفت : در مرگ مغزی چون قلب فرد بصورت خودکار در حال زدن است ، خانواده ها برایشان قابل درک نیست که فرد فوت شده و فقط با کمک دستگاه و سرم است که قلبش در حال تپیدن بوده و به صورت ماشین در حال زدن است.

فرق اساسی بین مرگ مغزی و کمای عمیق
این مدرس دانشگاه گفت: فردی که در کمای عمیق بسر می برد هنوز امید به برگشتن و ادامه زندگی در او وجود دارد و کسی که دچار مرگ مغزی شده شاید از لحاظ ظاهری شبیه به یک فرد کما رفته بوده، اما با معاینات انحام شده روی فرد و تشخیص مرگ مغزی امکان برگشتن فرد حتی یک درصد وجود ندارد ، در حوادث صددرصد افرادی که دچار مرگ مغزی شده درفاصله زمانی حداقل دوهفته دچار ایست قلبی قرار می گیرند.

با ثبات ترین و فراگیرترین کار فرهنگی (پیوند اعضای عضو)
وی با اشاره به اینکه ثبت نام کارت اهداء عضو که توسط مراکز مختلف دانشگاهی و یا انجمن ها انجام می گیرد گفت: کارت اهدای عضو یک حرکت فرهنگی است و ثبت نام کارت توسط فرد و عضو شدن او در خانواده اهدای عضو و موافقت با اهدای عضو به خودی خود باعث ترویج فرهنگ پیوند اعضاء عضو می شود.

دکتر صادق بیگی در پایان افزود: حدود 7 میلیون نفر در کل کشور، 10 درصد مردم در کارت های اهداء عضو ثبت نام کرده اند ، که در کشورهای پیشرفته بین 30 تا 40 درصد قرار گرفته است البته در ایران نسبت به سالهای گذشته پیشترفت چشمگیری داشته است.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 879125

وب گردی

وب گردی