کاهش  هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در بندر چابهار/ زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل می رسد

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: به واسطه بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می سازد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در خصوص مزیت ها و ویژگی های بندر چابهار گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های بندر چابهار موقعیت جغرافیایی آن به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است و بر خلاف سایر بنادر بزرگ ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارند، در شمال اقیانوس هند قرار گرفته و دسترسی مناسبی به دریا دارد. ضمن اینکه امکان مناسبی برای توسعه پسکرانه دارد.

او افزود: مزیت دیگر این بندر، موقعیت ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار است که امکان صادرات و واردت را از کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان فراهم می کند که بعضا به دریا دسترسی ندارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به واسطه بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می سازد.

فعالیت عملیاتی بندر در تمام طول سال حتی ایام «مونسون»

او گفت: از نظر زیرساخت های احداث شده در بندر شهید بهشتی چابهارنیز تحول بزرگی اتفاق افتاده است. به طوری امکان بهره برداری از بندر در تمام سال، حتی به هنگام وزش بادهای چهارماهه «مونسون»، فراهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشتر به دلیل این بادهای موسمی ما امکان عملیات مستمر نداشتیم. برای حل این مشکل ۱۴۷۰ متر تطویل موج شکن، ۵ کیلومتر دایک حفاظتی و ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شد.

او اظهار کرد: همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی ۱۵.۸ مترمکعب از فضای ساحل، ۲۳۰ هکتار به فضای بندر اضافه شده است و عمق آب نیزبه ۱۶ متررسید که برای پهلو دهی به کشتی های ۱۰۰ هزار تنی مناسب است و این یک مزیت فوق العاده برای بندر چابهار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر رعایت مساله توسعه پایداردر ساخت و توسعه بندر چابهار گفت: در توسعه بندر چابهار برای این منظور ما ملاحظات زیست محیطی را نیز در نظر داشتیم و پیش از آغاز اجرای طرح، ۳۲ هزار کلونی از مرجان های بستر دریا را با نظر کارشناسان و تحت نظارت سازمان محیط زیست از موقعیت بندر به بخش دیگری منتقل کردیم که موفقیت آمیز بود.

رشد ۳ برابری ظرفیت بندر چابهار

راستاد با اشاره به ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی گفت: با راه اندازی این فاز ظرفیت این بندر به ۸.۶ میلیون تن می رسد که رشد سه برابری داشته است. تا پایان فاز پنجم توسعه بندر چابهار، ظرفیت آن به بیش از ۸۰ میلیون تن خواهد رسید که کمک شایانی به جذب کالا و کشتی خواهد نمود.

او با اعلام اینکه عمده زمان اجرای فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهارنزدیک به سه سال طول کشید و با روند مناسبی پیش رفت ، گفت : فازهای بعدی بسته به کیفیت بازاریابی و جذب کشتی و کالا اجرا خواهد شد. در صورت جذب مطلوب کشتی و کالا پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۹ تمام ۵ فاز احداث و بهره برداری شوند.

رئیس هیئت عامل سازمان بنادر در خصوص تاکید رئیس جمهور بر مهم بودن پروژه بندر چابهار گفت: این بندر صرفا یک مزیت برای ایران نیست و به خاطر موقعیت راهبردی اش، به تسهیل ترانزیت در کل منطقه کمک خواهد کرد و یک پروژه بزرگ بین المللی است. به همین علت ما آن را "دروازه ملل" نامیده ایم.

او درباره نحوه اثرگذاری چابهار در ترانزیت منطقه گفت: بیشترین تاثیر در کریدورشمال-جنوب خواهد بود که به واسطه زیرساخت های ایجاد شده انتقال کالا بسیار ارزان تر و سریعتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مزیت دیگر بندر چابهار برای کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب مسافت کوتاه با بنادر مبدا و مقصد است که به اقتصاد حمل و نقل کمک می کند و منفعت بیشتری را برای ذی نفعان به دنبال دارد. هر چند کشورهای دیگر نیز می توانند از این مزیت بهره ببرند.

ارائه سرویس منظم و مناسب به کشتی ها در چابهار

راستاد ضمن تاکید بر جایگاه مهم روبناها و تجهیزات درهر پروژه توضیح داد: در چابهاراز تجهیزات روز دنیا استفاده شده تا زمینه ارائه سرویس منظم و مناسب را برای خطوط کشتی رانی فراهم شود.

او ضمن تاکید بر اهمیت زمان انتظار کشتی ها و تخلیه کالاها گفت: در چابهار توانسته ایم به نرم مناسبی در این زمینه برسیم و با سرعت ۲۶.۶ کانتینر در ساعت عملیات تخلیه را انجام داده ایم به نحوی که تخلیه ۶۰۰ کانتینر حدود ۲۴ ساعت زمان برد.

برنامه ریزی برای کاهش توقف کشتی در بندر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار حدود ۳۰ میلیون دلار تجهیزات بندری تهیه شده و تجهیزات جدید نیز در قالب سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد تا زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل برسد.

ساخت ۱۰۰ درصدی بندر چابهار توسط متخصصان داخلی

راستاد ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی و ظرفیت مهندسی کشور در ساخت بندرگفت: تقریبا ۱۰۰ درصد فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط متخصصان ایرانی انجام گرفت و در فازهای بعدی نیز همین رویه را ادامه خواهیم داد و به امید خدا نیازی به خارجی ها نخوایم داشت.

او با اشاره به تحول آفرینی این پروژه در منطقه گفت: بنادر موتور محرک رشد اقتصادی هستند و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زمینه های رشد و توسعه مناطق اطرافشان را فراهم می آورند. در خصوص چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده چشم انداز خوبی را می توان متصور بود. خصوصا اینکه شرایط و تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته شده و ۴۵۰ هکتار نیز در دست تملک و ایجاد ارزش افزوده است.

اشتغال زایی موثر در منطقه چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: پیش بینی می شود با افتتاح فاز اول حدود ۸۰۰ شغل به صورت مستقیم و بیش از ۲۰ هزار شغل به شکل غیر مستقیم در منطقه ایجاد شود.

راستاد در پایان در خصوص تهدید فعالیت های شناور های سنتی در منطقه گفت: حجم این فعالیت ها در منطقه چابهار به نسبت دیگر بندار مجاور کم است و توسعه بندر تهدیدی برای این فعالیت ها نیست. هر چند که به طور کلی تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل با احجام بالا است تا بتوانند از مزیت مقیاس بهره مند شوند.

401

کد خبر: 879129

وب گردی

وب گردی