نگرانی تیلرسون از گفتگوی محرمانه میان داماد ترامپ و ولیعهد عربستان

بلومبرگ نوشت وزیر خارجه آمریکا نگران آن است که جراد کوشنر جزئیات گفتگو‌های خود با محمد بن سلمان را به طور کامل در اختیار او قرار نمی‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، این روزها بیش از پیش نگران گفتگوهای محرمانه میان جرد کوشنر، مشاور ویژه کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است.

براساس این گزارش، سه نفر از نزدیکان وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرده‌اند تیلرسون نگران آن است که کوشنر عمداً او را در جریان جزئیات این مذاکرات قرار نمی دهد و اینکه این گفتگوها در نهایت ممکن است منطقه خاورمیانه را دچار هرج و مرج و آشفتگی بیشتری کند.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است محور گفتگوهای میان بن سلمان و کوشنر تلاش برای برقراری (به اصطلاح) صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با حمایت مالی کشورهایی از قبیل عربستان سعودی است که وعده داده است میلیاردها دلار برای این کار پرداخت کند.

همچنین نشریه آمریکایی هیل در پایگاه اینترنتی خود نوشت کوشنر در مدت زمانی که مشاوره ویژه کاخ سفید بوده چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده و درباره گفتگوهایش با بن سلمان به تیلرسون گزارش داده است. اما تیلرسون نگران جزئیاتی است که کوشنر از او مخفی نگاه داشته است.

یکی از افراد نزدیک به تیلرسون در گفتگو با بلومبرگ اظهار کرد مشکل اینجاست که مشاور ارشد کاخ سفید (کوشنر) در این باره با وزارت خارجه آمریکا مشورت نمی کند و سطح رایزنی های او با شورای امنیت ملی این کشور نیز مشخص نیست. بنابراین هم وزارت خارجه و هم شورای امنیت ملی آمریکا با چنین مشکلی مواجه هستند.

نگرانی های تیلرسون پیش از انتشار گزارش های روز پنج شنبه گذشته درباره احتمال برکناری او و جایگزینی‌اش با مایک پمپئو، رئیس کنونی سازمان جاسوسی سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) آغاز شد. طبق گزارش بلومبرگ به همین سبب است که اعضای تیم وزیر خارجه آمریکا معتقدند کوشنر در پشت پرده افزایش فشارها برای برکناری او قرار داشته است.

کد خبر: 879248

وب گردی

وب گردی